Styrhöjare?

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Tjena! Har precis införskaffat mig min första lekskoter och börjat längta efter snön lite extra.
Nu innan säsongen börjat på riktigt tänkte jag försöka anpassa skotern efter min längd och vikt osv.
Som jag förstår det så står man upp för det mesta på dessa skotrar och jag kommer förmodligen få höja styret lite. Vad är den ideala körställningen på dessa?
Jag är 180 hög och får böja mig lite frammåt just nu med styrhöjaren jag har på.
Ska man kunna stå raklång och nå styret med händerna eller vilken position brukar fungera bäst för er?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Tjena! Har precis införskaffat mig min första lekskoter och börjat längta efter snön lite extra.
Nu innan säsongen börjat på riktigt tänkte jag försöka anpassa skotern efter min längd och vikt osv.
Som jag förstår det så står man upp för det mesta på dessa skotrar och jag kommer förmodligen få höja styret lite. Vad är den ideala körställningen på dessa?
Jag är 180 hög och får böja mig lite frammåt just nu med styrhöjaren jag har på.
Ska man kunna stå raklång och nå styret med händerna eller vilken position brukar fungera bäst för er?
Har den inte justerbar höjd på styret som de äldre fx och m800/8000 har standard? De justera man på ett grisblink.
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Har den inte justerbar höjd på styret som de äldre fx och m800/8000 har standard? De justera man på ett grisblink.
Hmm, den ser inte så teleskopisk ut, ser ut att sitta en sån är modell på https://www.merafritid.se/styrhöjare-arctic-cat-2012-18

Tror jag måste köpa en längre styrhöjare för jag hittar ingenstans det går att justera det manuellt.
Är det en smaksak vilken höjd man har den på? Nu har jag inte provat att köra med styrhöjare och stått upp på en skoter så jag vet inte riktigt vilken position jag ska stå i.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Är mycket smaksak vilken höjd som passar bäst. Är även lite olika för olika maskiner. Men jag skulle säga att hellre ett för lågt styre än för högt.
Tänk även på att när du kör så har du aldrig knäna låsta i rakt läge och sällan spikrak i ryggen, som man lätt kan ha i garagebrytet...
 
Reactions: lorang10

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag kör samma höjd som när man körde crosshoj och enduro. Rätt höjd enligt experter va då att om man sitter på sadeln så ska underarmarna va vågräta mot handtagen. På skoter har jag märkt att man kan ha underarmarna något högre typ 10graders lutning uppåt mot handtagen men inte högre än så för då blir de som hipen för några år sedan då alla ungdomar skulle ha aphängarstyre på skotrarna. Jag personligen kör vågräta underarmar för högre än så börjar de bli svårare att hänga ut mycket från sadeln när man kör på skrå.
Jag kör samma höjd på ktm 990 offroadshojen och de funkar bra att stå o köra.
 
Reactions: lorang10

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Okej då kanske höjden jag har nu inte är så tokig, kör mycket enduro på sommaren och skoterstyret hamnar lite högre än positionen jag står i på crossen.
Tackar!
 
Reactions: Boost III