Styrstål..

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Är det möjligt att knäcka styrstålen på båda skidorna samtidigt? Har inte orkat hissa upp skotern för att kolla stålen, men känns som om båda är av på mitten när man drar med fingret längs stålet.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Tippa omkull den och titta, är du ens nära att knäcka stålen så är de nog slut sen länge...

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Du menar att styrstålen skulle ha gått av under normal körning på snötäkt mark? Det låter för otroligt för att vara sant. Du måste ha kört på nånting isåntfall.

Kör du in skotern i garage eller liknande efter körning? Finns det isåntfall nån stålkant dom kan haka i så är det inte omöjligt iallafall att dom knäcks

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Du menar att styrstålen skulle ha gått av under normal körning på snötäkt mark? Det låter för otroligt för att vara sant. Du måste ha kört på nånting isåntfall.

Kör du in skotern i garage eller liknande efter körning? Finns det isåntfall nån stålkant dom kan haka i så är det inte omöjligt iallafall att dom knäcks
Klart som faen att jag måste ha kört in i nånting.. Undrade ju bara om det är möjligt att knäcka nya styrstål..

Jag kör in skotern i garage, men använder plattor med hjul på inne i garaget.

20 okt 2009
48
0
1
Klart som faen att jag måste ha kört in i nånting.. Undrade ju bara om det är möjligt att knäcka nya styrstål..

Jag kör in skotern i garage, men använder plattor med hjul på inne i garaget.
Klart att det är möjligt. Har det varit någon kallgrad och du har donkat in med skidorna i någonting så kan stålena såklart ha smullit av. Frågan är ju bara om det inte är lättare att tippa upp skotern och kolla istället för att vi ska sitta och spekulera om vad som kan ha hänt..? :biggrin1:

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Klart att det är möjligt. Har det varit någon kallgrad och du har donkat in med skidorna i någonting så kan stålena såklart ha smullit av. Frågan är ju bara om det inte är lättare att tippa upp skotern och kolla istället för att vi ska sitta och spekulera om vad som kan ha hänt..? :biggrin1:
Haha klart det är lättare att tippa omkull den. Men inte i garaget.. ;) Ska ut en sväng imorgon.. Ska lägga omkull den på nåt lämpligt ställe..

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Knäcka styrstål på en led är svårt men om man kör på spetsig sten i lämplig hastighet går det nog

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
hur svårt ska det va att lyfta upp skidorna och kolla...men att 2 nya stål skulle gått av samtidigt utan man märkt det är osannolikt...krävs en rejäl smäll för att dom ska gå av....dessutom på båda skidorna samidigt låter ju inte så troligt.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Kollade upp stålen idag.. Båda är helt tvärslut! Hur det kan va möjligt förstår jag inte.. Men men.. Nu ska jag beställa nya, men har ingen aning om vilka jag ska köpa. Tips? :)

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
det beror på att du kört på hårt underlag(hur långt har jag inte en aning om) och kvaliten på stålen spelar också in.....oftast har kvalitetsnivå och prisnivå mycket gemensamt.

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
jag har hört något om att tyngdpunkten har nåt att göra med sådanna saker
Eller babblar jag bara nu rätta mej om jag har fel