Summit 1000 Batteri

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Har lite problem har nyligen köpt en summit 1000 -05 och varje gång jag ska starta den så börja den pipa och batterilampan blinka. Köpte ett nytt batteri igår men när jag startade idag så piper det och batterilampan blinkar förtfarande vad kan vara fel?
ska det bara vara ett 3A batteri?
 

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Alltså det är batterilampan som blinkar och så tjuter det, men direkt man har startat den slutar det gör så ca 75% av gångerna jag ska starta
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Den ska pipa när du startar den så länge den inte piper medans den har varit igång ett tag eller medans du kör så är det inga problem....
 

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Som jag fattar den så varnar den ju att batteriet är dåligt men det är helt nytt. Och den gör ju inte det varje gång jag startar.

2 andra frågor jag har.

1. Har ett bi-xenon kit liggande hemma är det bara att plugga i utan att behöva gorma med likriktare och annat. Har ej elstart ifall det spelar roll.

2. Varför äter den stift som fan. Man ska visst låta den stå och gå varm innan man kör men tycker den åndå släcker stift princip direkt jag startar den. Är inte roligt att behöva betala över 100 kr stiftet varje gång.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
En kompis summit 1000 släckte stift på tomgång också när den var kall. Försök att inte ha den på jättelåga varv. Sen så med xenon kittet ska det inte vara nå problem då du har likström i batteriet
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Dra matningsströmmen till ballasten ifrån batteriet så har du konstant "rätt" spänning hela tiden...
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Map stiften, (och fyllig effekt! +25 hp@5400, 183 hp@7800 rpm.) ta skotern till din handlare och be dom lägga in 07ans "mid altitude" ECU mapp. Art #420664618.
05an mapp var (ö)känd för att sura igen stift.

Kolla också att E-rave och oljepumpwirarna är rätt justerade.
Detta är mycket viktigare på 1000 kubikarn än på andra skotermotorer.
När du ändå är igång, montera gärna 800r termostaten.
1000 SDI har ingen termostat orginal, och med det så tenderar den att gå väldigt kall.

800r m07 summit hade inte heller termostat, 08an 800r fick termostat.........

Map batteri är 3Ah alldeles för litet, du skall ha ett på 18Ah.

Det skall tex se ut så här,





//
 
Last edited:

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Hur mycket ström har du i ditt nya batteri ?, om det är nytt så måste det kanske laddas beroende på hur länge det har stått.

Det ska räcka med lilla batteriet men ingen dum ide att montera ett större.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Som jag fattar den så varnar den ju att batteriet är dåligt men det är helt nytt. Och den gör ju inte det varje gång jag startar.

2 andra frågor jag har.

1. Har ett bi-xenon kit liggande hemma är det bara att plugga i utan att behöva gorma med likriktare och annat. Har ej elstart ifall det spelar roll.

2. Varför äter den stift som fan. Man ska visst låta den stå och gå varm innan man kör men tycker den åndå släcker stift princip direkt jag startar den. Är inte roligt att behöva betala över 100 kr stiftet varje gång.
Vad kör du me för stift!??!

på min -07a satt det BR9ECS.. men på traktor city rekomenderade dom att köra på BR8ECS, dom ska inte slå igen lika lätt..
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
1000 SDIn är MYCKET känslig för låg spänning/ström.
Den har två bränslepumpar, och en STOR elmotor som drar Rave spjällen.

Det finns ingen anledning att tro att när fabriken monterar ett 18Ah batteri = dyrt,
att det skulle räcka med ett 3Ah batteri = billigt. ALLA fabriker älskar billigt!

Det räcker med att ett 18Ah batteriet tappar "spänsten", så kan man få kraftiga driftstörningar på en 1000 SDI.
Generatorn ger ca 35A vid 6000 rpm, ingen stor marginal när man har
alla lampor, pumpar och E-ravemotorn.






Orginalstift är NGK BR8ECS, finns ingen anledning att köra på något annat.
Om dom bränner vitt, då går motorn MYCKET mager.
 

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Jag kör med BR8ECS. Vad jag har sett ska man ha 18ah batteriet ifall man har elstart. Men är ju aldrig fel att ha lite mer ah
Ska mäta upp batteriet, det ska vara fulladdat när jag köpte det och så har jag laddat den med ctek laddaren
Stiften bränner inte vitt