Summit 600-00 som tjuter.

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Det är så att det tjuter från min summit 600-00 från variatorn.
Det börjar efter 5000 varv och tjuter hela tiden när jag kör.

Jag har provat byta rem men det tjuter fortfarande, Tvättat variatorerna, kollat linjeringen och den är bra.

Sen jag bytte rem till en ultimax 3 så måste jag sära på primeären så att remmen ligger en 2-3 mm nedanför skivorna för att den inte ska tjuta på tomgången.

Är det någon som haft det problemet att den tjuter?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Du menar att du måste sära skivorna på sekundären? för att sära på skivorna på primären är nog lite svårt :p

Antagligen har du eller tidigare ägare justerat sekudnären så remmen ligger för högt, den ska ligga ca 1-3mm ovanför kanten. Eller så har du en rem som der är fel mått på.
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Du menar att du måste sära skivorna på sekundären? för att sära på skivorna på primären är nog lite svårt :p

Antagligen har du eller tidigare ägare justerat sekudnären så remmen ligger för högt, den ska ligga ca 1-3mm ovanför kanten. Eller så har du en rem som der är fel mått på.


Jo jag menar sekundären.. Jag hade ju innan en orginalrem och den låg ju nästan jämnt med variatorn så jag bytta till en ultimax3, och var tvungen att sära variatorn efter att jag kört ett tag för den vela dra på tomgången.
Remmen ska passa till min skoter.

men det är det där tjutandet som inte vill försvinna alls, provade med den gamla reservremmen men den tjöt lika mkt för det.
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Remmen ligger inte snett då?
Dvs att någon Schimsat ut/in sekundären för långt?
Nädå det har jag kollat..har själv skruvat på dom 3 skruvarna som man ställer in den på och den är som den ska vara nu.
Ändå tjuter den i dragläge..hörs ingenting på tomgången iaf.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
det kan vara ramlagerna
Jag har samma problem på min rev och kan med säkerhet säga att det då absolut INTE är ramlagrerna. För det första kommer ljudet ifrån kring variatorerna, och för det andra skulle aldrig ett slut ramlager låta sådär.. Inte ens om det var fullt i rost.. Och för det tredje glappar inte mina ramlager elr dyl det minsta.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Undrar om man inte kan få ett tjutande ljud om man chimsar isär sekundären ojämt...

Alltså man skruvar de 3 skruvarna ojämt ... Bara en tanke.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Undrar om man inte kan få ett tjutande ljud om man chimsar isär sekundären ojämt...

Alltså man skruvar de 3 skruvarna ojämt ... Bara en tanke.
Hur ska man skruva dem ojämt? Hur du än snurrar brickan som du bestämmer hur du vill ha en chimsad så blir ju alla skruvar lika mycket utskruvade
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
När jag skruvar in insexskruvarna så trycker de på en bricka inne i variatorn och hela variatorn förskjuts på så sätt utåt. Skulle det inte bli obalans om man bara skruvade in 1 skruv och lät de andra sitta kvar?

Jag kanske är helt ute och cyklar här...
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
När jag skruvar in insexskruvarna så trycker de på en bricka inne i variatorn och hela variatorn förskjuts på så sätt utåt. Skulle det inte bli obalans om man bara skruvade in 1 skruv och lät de andra sitta kvar?

Jag kanske är helt ute och cyklar här...
Är då inte likadant på min TRA..
Går inte att skruva in dem olika.
 

mange.mxz

Aktiv medlem
1 maj 2006
66
0
6
ume
har samma problem med min 600 - 99 en del säger att det är remmen som det beror på en del kylplåten som sitter utanpå sekundären , mén vafan så länge det funkar så är det ju bara å kör , hittade inget fel på min skoter så jag låter det bara va
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
När jag skruvar in insexskruvarna så trycker de på en bricka inne i variatorn och hela variatorn förskjuts på så sätt utåt. Skulle det inte bli obalans om man bara skruvade in 1 skruv och lät de andra sitta kvar?

Jag kanske är helt ute och cyklar här...

jo det kan hända att den blir..har då ställt in min och kollat med bladmått i springan som blir så det är exakt.. men likt förbannat så tjuter det hela tiden.

någon sa om ramlager och det tror jag då inte det är..då det kommer från variatorn och börjar för mej rätt så precis efter 5000 varv.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men om du plockar bort remmen och varvar den upp över 5000 varv (försiktigt så du inte övervarvar) låter den något då ?
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Men om du plockar bort remmen och varvar den upp över 5000 varv (försiktigt så du inte övervarvar) låter den något då ?
Det har jag inte provat..men ska göra det i helj.
om det tjuter då också , kan det vara lager i motorn som är påväg?