Summit 600 -07

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Hej
Har letat runt men inte hittat svar på min fråga. Är det någon som vet var jag kan köpa förstärkningsskenor till boggien? Är det värt köpa?

Har även en variator fundering angående fjädrar. Tycker att min skoter går bra som den är men för en billig penning kan man göra något med typ byte av sekundärfjäder eller liknande?

Slutburk är det ens värt att fundera?
 
R

RevMan

Förstärkningsskenor finns som orginaltillbehör, bara att köpa och skruva dit,
 
R

RevMan

Oavsett vad du ska göra i variatorväg så drar det iväg lite. Du kommer behöva justerbara viktpinnar, Dalton kostar typ 12-1300

Jag monterade aldrig förstärkningsskenorna på xrsen jag hade men jag var tvungen att montera fotstegsförstärkningarna efter första turen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har kört min summit 600 -05 utan någon föstärkning någonstanns och alldrig hafft behov av det.
Slutburk gör bara så det llåter mer vilket leder till fler skoterförbud och dom flesta billigare slutburkar tappar du effekt på men känns som det går värre eftersom den låter värre.¨

Jag köpte cudney racing variator kitt för strax över 3000kr och det gjorde en del skillnad. särskilt att den alldrig tappar varv hur tungt den än går och alldrig övervarvar hur hårt föret än är så det är att rekomendera.

rekomenderar även starkt SLP luftintagskitt så du får ett extra luftfilter i knäkåpan. med det blir den alddrig orkarslös i ljupsnön så som original när luftfiltret sätts igen. Står det är till 800 men passar lika bra på en 600. kostar 950kr tror jag
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Tack för svaret Brygg. Fundering kring slutburk är nog mest bara för viktminskningens skull men jag tror jag skippar det. Variator kitt är jag sugen på men vet inte riktigt om jag har vertyg till ett byte. Behöver jag special verktyg? Ska kolla upp luftintagskittet.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ang vickten så väger inte originalburken många kilo och en slut burk väger sitt den också så du sparar något enstaka kilo som dom flästa kan ta in på sin egen vikt genom att köra mer skoter hehe.

Jag märker alldrig på vikten på skotern om jag har tom eller full tank där av har jag tankmätare inställer så jag skulle alldrig någonsin märka om jag har en 3kg lättare burk =)

Fotstegsförstärkare är väl alldrig negativt men ska du köra summit som en summit är byggd för behövs dom ej. det är bara om du ska hoppa och då måste du byta dämpare mm också.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
En avdragare till motorvariatorn är väl det som behövs. Både för att få lös variatorn och få isär den. Ska du ta bort fjädern så är en liten hydraulpress eller ett stort skruvstycke till hjälp,men inget krav om man är normalhändig eller lite fiffig bara..... :)
 

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Det behövs ingen avdragare du behöver ju bara ta lös yttre skivan bara ta en plast hammare och knacka lös den :)