Summit 600 -10, operation förbättring!

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Tänkte starta en liten projekttråd om min nya Summit 600 Etec 2010.
Kommer inte att bli speciellt avancerad moddning utan mest köpta och en del hemmagjorda uppdateringar. Dom flest vet nog hur en Summit ser ut, och tyvärr hann jag aldrig ta kort på den med org. plasten, så denna bild från internet får duga :)



Detta är vad jag har tänkta att göra...

- Egentillverkat vent kit V
- Hålborrat variatorskydd V
- Egentillverkade a-arsmskydd i 2.5mm Alu V
- Egentillverkat tunnel rack
- Egentillverkad Bakre Fotstödssats
- Pulverlackad styrhöjare
- Bukskydd V
- Handtagsskydd Beställd
- Låg ruta Beställd
- Isrivare V
- Frogzskins i fronten/huven V
- XP REAR SAG BRACKET Beställd
- Svart huv och tankkonsoll V
- Shmity1's Stainless Sway Bar QD Beställd
- Evt. Fotstegsförstärkare

Har tyvärr inga bra bilder just nu så ett par kassa mobilbilder får duga...



Så här är det tänkt att a-armsskyddet ska se ut, fattas bara klammer, vagnsbult och pulverlack, sen är dom klara för montering.





Tillfällig tätning för att slippa få snö på remmen, kommer troligtvis att fixa nåt snyggare sen.





En bild på en tunnelrack som en kompis gjort, har inte bestämt om det blir en likadan eller nån simplare modell på min.
I bakgrunden syns min summit med isrivarna monterade...


Kommer bättre bilder till veckan och förhoppningsvis börjar lite beställde delar att dyka upp :)

Tack för att ni tog er tid att läsa! :hello:
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Snyggt, A-arms skydden blir fina med lite högglanspolering, lack eller kanske t o m eloxering eller pulverlack.

:hmmmm:
Värt att fundera över!, beroende på vilka klammer du använder och hur du vill att eventuell smäll ska absorberas, av A-armen eller bulken.

Titta på hur Chris på C&T Powersports löst det med en uppvinkling i yttre framkant så att smällen från stubben/stenen "lyfter" istället för risken att slå fast.
http://www.c-tpowersports.com/A-Arm-Protector.html


En annan enkel sak är Hur de löst skydd av nedre A-armsfästet på Grip N Rip (det kan ju kosta rejält), testat under bl a Irondog samt Cains Quest ifjol och den lilla enkla plåtbiten Tim bockat till sparar pengar, väl värd 300 skr och borde gå att bocka till enkelt själv annars!
http://www.gripnripracing.com/product_info.php?cPath=4_52&products_id=143

Har du hittat Frogskinz någonstans här i Sverige?
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Snyggt, A-arms skydden blir fina med lite högglanspolering, lack eller kanske t o m eloxering eller pulverlack.

:hmmmm:
Värt att fundera över!, beroende på vilka klammer du använder och hur du vill att eventuell smäll ska absorberas, av A-armen eller bulken.

Titta på hur Chris på C&T Powersports löst det med en uppvinkling i yttre framkant så att smällen från stubben/stenen "lyfter" istället för risken att slå fast.


En annan enkel sak är Hur de löst skydd av nedre A-armsfästet på Grip N Rip (det kan ju kosta rejält), testat under bl a Irondog samt Cains Quest ifjol och den lilla enkla plåtbiten Tim bockat till sparar pengar, väl värd 300 skr och borde gå att bocka till enkelt själv annars!

Har du hittat Frogskinz någonstans här i Sverige?
Skydden går iväg på lackering imorron. Klammren jag kommer att använda ser likadan ut som C&T Powersports. Skydden är ganska lika oxå förrutom att jag har en rund radie framåt istället för en bockad kant som han har.

Förstärkningen av a-armsfästet har jag sett, funderar på att göra ett i alu men har inte orkat plocka lös bukplåten för att mätta upp än ;)

Har inte hittat
Frogzskins i Sverige utan beställde dom samtidigt som XP REAR SAG BRACKET från www.c3powersports.com.


Här kommer lite bättre bilder på ventilation, snöskydd och isrivare..














...Och slutligen en helhetsbild på skotern :becky:

 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Snyggt.

Handtagsskydd?

Jag blev avrådd från att sätta på A-arms skydd, pga av att det samlades mycket snö ovanpå..

Var köpte du rivarna?
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Ursäkta, jag kanske är lite skelögd. Men jag tycker att de inringade hjulen på bilden nedan sitter snett. Värt att kolla upp iaf?



:ciao:
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Snyggt.

Handtagsskydd?

Jag blev avrådd från att sätta på A-arms skydd, pga av att det samlades mycket snö ovanpå..

Var köpte du rivarna?
Tackar!

Handtagsskydd och ny ruta är på ingående. Förstår inte hur dom kunde montera en så pass kass ruta som orginal på summiten

Samlas säkert en del snö men det är enklare/billigare att sopa bort snön än att byta kvaddade a-armar ...om skyddet funkar som det är tänkt :confused:

Köpte rivarna på ebay, http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SCORCHERS-ICE-SCRATCHERS-SLIDE-SAVERS-FIVE-COLORS_W0QQitemZ310121770580QQcmdZViewItemQQptZSnowmobile_Parts_Accessories?hash=item4834b2ae54



Ursäkta, jag kanske är lite skelögd. Men jag tycker att de inringade hjulen på bilden nedan sitter snett. Värt att kolla upp iaf?



:ciao:
Reagerade först när jag såg det oxå, vet inte varför dom är monterade så där. Blir väl kanske bättre avlastning för mattan när dom är monterade olika?

Det var ju tur att det inte var en hel axel utan att dom har monterats individuellt. :)
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Aah, men då gör de ju ingenting :cheesy: Första reaktion var - aj aj aj, stackars hjul, lager och lilla axeln :worried: men dåså, då gör de ju inget :ciao:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Snyggt med svart huv.

Har du några fler bilder,gärna framifrån?
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Snyggt med svart huv.

Har du några fler bilder,gärna framifrån?
Har en dålig bild nu men fler kommer när Frogzskins är monterade...




Lite nya prylar som dök upp idag :rock:



..Hoppas jag får lite tid över i veckan så jag hinner montera dem.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Riktigt läckert med svart huv.

Misstänker att jag kommer göra min helsvart framöver.

Håll oss uppdaterade på vad som händer.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Såja, då var Frogzskinsen monterade....





Nu ska man förhoppningsvis slippa all snö i motorutrymmet.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
själv satte jag mesh under dom runda hålen i fronten och tejpade igen hålet i noskonen.
funkar perfekt.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
själv satte jag mesh under dom runda hålen i fronten och tejpade igen hålet i noskonen.
funkar perfekt.
Gick själv i dom tankarna men då upptäckte jag Frogzskins och tyckte det var värt att testa :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Gick själv i dom tankarna men då upptäckte jag Frogzskins och tyckte det var värt att testa :)
Blir snyggt och funkar lika bra som BRP:s överprisade små bikakemodeller, 500 kr för några enkla är det inte värt.

Brian på C3 har slängt ett paket på posten idag åt mig också men det tar väl ett par veckor gissar jag innan det kommer.
Egentligen mot mina principer för man ska inte behöva göra något med en ny maskin även om man kör aktivt med den för att det skall svalka bra men men , eftermarknaden är ju också en marknad.

Sen är det ju inte så att man inte skulle fundera på ett kolfiberchassie och boggie någon gång:blink1:, skulle vara ett intressant projekt men det drar iväg mot 40-60K så man för väl skiljas först:eyebrows: