Summit 600 H.O går varm

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ja, måste kännas skönt när man hittar ett så uppenbart fel! Hoppas du får till det, du får lämmna en lägesrapport efter du bytt termostat och skruvat ihop allt!
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Jag såg igår att en skruv på ena insugsgummit var borta så jag fixa de. Körde idag i nästan 4 timmar och den gick inte varm en enda gång.
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Ja, måste kännas skönt när man hittar ett så uppenbart fel! Hoppas du får till det, du får lämmna en lägesrapport efter du bytt termostat och skruvat ihop allt!
jepp. kalix maskiner måste beställa hem termostaten, så det blir en hel helg utan skoterkörning:mad:
Härligt Robbbb att du hittade felet;). kommer oxå att gå igenom skruvarna till insuget
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Bytte termostat och voila. Tempen är som den ska. Har varit ute idag och kört ca 6 mil och templampan har inte tänt en enda gång :). Nu kan man äntligen börja planera lite längre resor med skotern :D... Hopppas att alla som har liknande probs får bukt med de för det är skit jobbigt när inte skotern funkar som den ska :hello:
 

cirusvirus

Medlem
8 mar 2009
10
0
1
Umeå
Har exakt samma problem med min Lynx enduro 600 -03. Templampan tänds efter nån kilometers lugn körning efter leden ( +1 ute). Slocknar direkt när man viker av leden o kör i lite lösare snö en bit.... grymt störande. Läste att den ska börja indikera vid 83 grader. Har testat att lufta systemet genom att köra upp den i en snöhög o sen öppna expantionskälet, bubblade en hel del... men vet inte om det ska vara så för att vattenpumpen matar på eller om de ka vara helt stilla... men nu blir det att testa byta termostaten!
 

cirusvirus

Medlem
8 mar 2009
10
0
1
Umeå
Var i kontakt med Lynx återförsäljare idag som sa att det varit en kampanj för att åtgärda att de varnar förtidigt för hög temp. Ska moneras ett motstånd vid det vita kontaktstycket som sitter ungefär vid huvgångjärnen. 92:- skulle det kosta o ska höja gränsen för varningen.
----------------------------------
Lynx enduro 600 -03
 

z101011

Medlem
2 jan 2010
30
0
1
VEJBYSTRAND
jag har samma problem med min enduro 600 -03 den går varm efter 300 - 500 meter efter vägen. Går bra i pudersnö! läser om att ni kokar termostaten fast jag kan inte hitta var termostaten sitter! vet nån? Gasen hängde sig och skotern körde in i ett träd! nån som vet var man kan på tag på ny kåpa och balja?
 

z101011

Medlem
2 jan 2010
30
0
1
VEJBYSTRAND
jag har samma problem med min enduro 600 -03 den går varm efter 300 - 500 meter efter vägen. Går bra i pudersnö! läser om att ni kokar termostaten fast jag kan inte hitta var termostaten sitter! vet nån? Gasen hängde sig och skotern körde in i ett träd! nån som vet var man kan på tag på ny kåpa och balja?
 

cirusvirus

Medlem
8 mar 2009
10
0
1
Umeå
Jag blev less på att den varnade för att den gick varm hela tiden, så jag tog upp termostaten o borrade små hål i locket på termostaten, verkar fungera än så länge... har ju dock varit pudersnö hittils denna säsong, får väl se när det blir skare o blötsnö närmare våren.

Nån som vet några nackdelar om motorn skulle gå lite kallare nu när man moddat termostaten lite?
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Kanske ett sent svar men men, rotaax serie 3 motorn har en tendens att gå varm vid lågfart, 800:a motorn har ett lågfarts mustycke på 17,5 vilket kyler lite dåligt på kolvarna vid lågfart, och skall därför gå upp ett steg för mer soppa=kylning till kolvarna. anses även stämma till mindre motorerna
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Problemet du pratar om kom 05 till PowerTec 800.. och det är spikningar. Du tänker på för hög avgastemp.

Tempmätaren reagerar tyvärr inte på spikningar utan på vattnets temperatur som i detta fallet.

Bra tänkt dock, har man en 05 800powertec så tycker jag man MÅSTE byta ifrån 17.5 till 20pj och shimsa upp nålen 2mm.