Summit 600 ho -03 förbättringar i lössnö?

Henkkaas

Aktiv medlem
6 aug 2013
92
0
6
Norrbotten
Hej, som topic säger så vill jag ha konkreta tips och lösningar på att förbättra summitens lössnö egenskaper, helst så billiga som möjligt, ska dreva ner den 2 lugg vet dock ej om jag måste byts kedja eller om jag kan kapa till den, kom med alla tips ni har!

En fråga till, summiten vill på å tveka lite vid fult gaspådrag, inte länge, men tillräckligt för att man ska tänka på det, går hur bra som helst annars, men vid fullt gaspådrag tvekar den lite, vad göra? Ibland vill den även på att eftertända eller vad man skall säga, den får avgassllar då o då, oftast när man stannar o stänger av?
Tack rå förhand!
 

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
29
rusksele
dreva ner 1 kugg så slipp du jävlas med kedjan:) sen köp nå v-kitt stället, gör stor skillnad i lössnö:) resten vet jag inte vad de kan vara :)
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
instämmer med föregående talare variator kit mest "bang for the buck" kolla om du kan hitta beggade bättre skidor typ SLP eller C&A. Har för mig att original (om det nu sitter på din) inte är mycket att hurra för. Vet inte om du behöver dreva ner summiten den är redan lågt drevad jämfört med t.ex. MXZ. schysst matta minst 50 mm + kammar sitter säkert redan på, men man vet ju aldrig, sen går den nog fin fint i snön
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
köp ett v-kitt och om de inte hjälper tillräckligt så måste du dreva ner 2 kugg de ska du kunna köra utan att byta kedja, tror de ska räcka med v-kitt då summit drevningen är låg som den är (på nyare summit iaf) på mina tidigare skotrar så har V-kitt och drevning gjort grymt mycket för framkomligheten.
Sen ett par SLP pp skidor för att den ska kliva upp på snön fort därmed gå lättare i djupsnö :)
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
om den tvekar lite vid fullgas kan den gå magert, kolla stiften, ska vara gyllenbruna, ej vita eller svarta, är dom vita går den för magert byt huvudmunstycke till en storlek större, är dom svarta så ska man gå ner i storlek. Kolla även så att insugsgummin är hela och fina så den inte drar tjuvluft vid fulgas när motorn rör lite på sig. en bra förklaring på inställning av förgasare finns på nål delen kan du glömma då du har DPM på din så nålen går ej att ställa.

http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
 

Henkkaas

Aktiv medlem
6 aug 2013
92
0
6
Norrbotten
Dedär med huvudmunstycke och för lite bensin kan vara rätt, ena stiftet är nästan vitt och andra grått, har dock gått 150 mil så, men ska testa med större, måste man köpa större munstycke eller går det att ställa på förgasarn nå, ändra inställningar eller nått? Och hur kommer det sig att ena är vitt och andra grått)
 

Henkkaas

Aktiv medlem
6 aug 2013
92
0
6
Norrbotten
Så ni säger att det inte är värt att BARA dreva ner, utan måste köpa V-kit, och dedär med skidor har jag tänkt, men har ganska tight budget, och finns det nått jag kan ändra i boggien osv, asså attackvinkel osv? Kan skicka bild sen ifall ni vill se vinkeln och komma med tips!
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Du måste köpa större munstycken kostar typ 29 kr på skoterdelen och tar 30 min att byta köp ett par när du ändå håller på t.ex. om det sitter 410 i så köp 420 , 430, 440 så kan du kolla vad som blir bäst.

Kan vara så att den drar tjuvluft på den cylindern som har det vita stiftet så kolla gummit där extra noggrant, är tyvärr något av ett standard fel.
Gällande nerdrevning så är summiten redan nerdrevad kontra t.ex MXZ så det brukar inte ge så mycket tycker jag, tycker inte änns att det gav något på min MXZ. Attackvinkeln är ganska bra på summiten så tror inte du behöver ändra.
 

Henkkaas

Aktiv medlem
6 aug 2013
92
0
6
Norrbotten
Drar ej tjuvluft, bytt till nya gummin förra säsongen, och har kollat, tack för snabba svar, kom med fler tips och tankar om vad ni tror det kan vara, och såklart om lössnö egenskaperna
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
ok bra med nya gummin, kanske taskig packbox på den sidan som är vit ? om den har orgianlbestyckning vill säga förre ägaren kan ju ha ändrat så den går magrare
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
gissar att de är stiftet som är mot variatorn som är vitare ? man brukar behöva ge den lite mer bensin på den gasaren för att de går varmare där (jag brukar ge lite extra på soppa skruven) .

nä de är klart du kan dreva ner din skoter om du vill .. allt handlar ju om vad du har råd med . så har du bara ekonomi för att dreva så kan du ju göra de för några hundra utan att byta kedja, kolla blocket finns ju grymt mycket drev och liknande till ski-doo och lynx och de passar ju från så många olika skoter modeller , så du borde kunna hitta billiga drev där.
Jag hade en Mxz 800-01 som jag drevade ner kom inte ihåg om de var 2-3 kugg och de vart stor skillnad på hur den gick i djupsnö , så de kan nog vara olika från skoter till skoter och körsätt , så de kan göra stor skillnad för vissa och mindre för vissa. dom skotrar jag har drevat ner så har de märkts hur tydligt som helst på dom utan V-kitt vars man än har kört ,men dom som redan har haft V-kitt så har de inte känts så mycket förutom vid riktigt djupsnö körning .

vad har du för drevning på den nu ?

sen köpa ett par beg SLP skidor, du kan hitta ett par för ca 1200-1500:- på blocket inte säkert att dom är i kanon skick och att stålen är frächa men dom duger ju i djupsnö om de är de ända du kör :)
 
Last edited:

Henkkaas

Aktiv medlem
6 aug 2013
92
0
6
Norrbotten
Lös snö 95% led 5%, men jag ska nog dreva ner 2 kugg iallafall, bränsle skruven sa du? Tror du de räcker om jag öppnar båda lite mer? Och hart sitter den isf, förlåt för alla dessa frågor, men har ej mekat alltför mycket i skoter, så tror ni de räcker? Behöver jag ens köpa munstycke?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Kolla först och främst varför den går snålt, om den gått bra tidigare? Kör startgas bakom variatorn med skotern på tomgång och lyssna efter varvtalsändringar vilket är ett tecken på att packboxen på vevaxeln är trasig.

Om allt är schysst så behöver du bestycka upp den betydligt mer än 1 steg om stiften är vita. Kör alltid 2 steg åt gången, tex 360-380-400-420 etc då ett steg inte ger särskilt märkbar skillnad i bränslemängd.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Tror inte du kan kolla tjuvluft bakom variatorn på en serie III motor, då det sitter packbox både utanför och innanför lagren tror jag knappast att båda är dålig. Kolla istället om det kommit ut något fett bakom variatorn, har det gjort det så väntar mer jobb.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ta ett kort på stiften så hjälper vi dig att läsa av dom!

Vita stift = hål i kolven/smält kolv.

Glödtändning (som du kallade eftertända) beror på att skotern din går åt skogen för magert.

Har du kört länge så skulle jag riva bort toppen och kolla hur kolvarna ser ut. (Alt ta lös grenrör och kolla in)

För mager luftblandning (går magert) beror på antingen:

1: för mycket luft (tjuvluft)
2: för lite bensin (felbestyckad eller väldigt skitiga munstycken)
 

Henkkaas

Aktiv medlem
6 aug 2013
92
0
6
Norrbotten
Kört 150 mil med den, förra säsongen, motorn vart inne på service förra hösten fettade lager osv, och renoverat hela skotern pga chassiet var typ av vid köp, fick svetsa om hela osv, men har vart den färgen på stiften sen början av förra säsongen, inget som hänt på senare tid, utan vart så hela tiden, har gått bra förutom avgasknallar ibland och ljusastift, men gått bra så har ej orkat börja, men nu är de offseason och skall åtgärdas, kan lägga upp bild på stiften imorrn!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
När har du tagit upp och kollat stiften ? Efter fullgasrepa eller efter du kommit hem och parkerat ? Vita stift kan ju bero på för snål bränsleskruv, lågfart eller nålhöjd också vilket kan leda till att den stuper till vid hastigt gaspådrag.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Borde väll gå om det är där den drar tjuvluft ? eller tänker jag fel ? om Luft kan komma in borde väll lite startgas kunna göra det samma. Men visst ska man kolla efter fett också när man ändå grottar runt.
Tror inte du kan kolla tjuvluft bakom variatorn på en serie III motor, då det sitter packbox både utanför och innanför lagren tror jag knappast att båda är dålig. Kolla istället om det kommit ut något fett bakom variatorn, har det gjort det så väntar mer jobb.