Summit 600 ho -03 förbättringar i lössnö?

Henkkaas

Aktiv medlem
6 aug 2013
92
0
6
Norrbotten
Är nästintill 100 på att det ej kommer in tjuvluft, har kollat stiften efter fullgasrepa direkt hemma på gården, väldigt ljusa, men vart sitter den här bränsleskruven? Tror ni det skulle bli bättre om jag bara vrider upp den lite mer?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Borde väll gå om det är där den drar tjuvluft ? eller tänker jag fel ? om Luft kan komma in borde väll lite startgas kunna göra det samma. Men visst ska man kolla efter fett också när man ändå grottar runt.
En ski-doo med kapslade lager drar väldigt sällan (aldrig)tjuvluft från bakom variatorn.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Är nästintill 100 på att det ej kommer in tjuvluft, har kollat stiften efter fullgasrepa direkt hemma på gården, väldigt ljusa, men vart sitter den här bränsleskruven? Tror ni det skulle bli bättre om jag bara vrider upp den lite mer?
Rengör förgasarna och kolla samtidigt insugen.

Finns ingen bränsleskruv som fixar ditt problem.
 

Henkkaas

Aktiv medlem
6 aug 2013
92
0
6
Norrbotten
Sa ni att glödtändningen eller avgasknallarna beror på för lite bensin? Isåfall är de ju ett bra tecken på att jag måste slänga i större munstycken, hur stora är org munstycken i summit 600 ho -03? Och hur mycket större tror ni jag ska ha? Kommer nog tändstift bild sen
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
380 är original på summit 600 HO 500 på 700 och 430 på 800 så köp 400 och ett par steg uppåt så du kan testa dig fram kolla vad som sitter i förre ägaren kan ju ha bytt ner dom ?
 

Henkkaas

Aktiv medlem
6 aug 2013
92
0
6
Norrbotten
Har nu vart o skulle kolla stiften, inte det lättaste nu, men gjorde så gott jag kunde, stiften är ljusa, för ljusa, hur mycket större tror ni jag behöver?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Stiften dina är svart och oljig, tror tyvärr du måste köra skotern för att få fram ett rättvist svar.




Det inringade på bilden är det som generellt visar färgen bäst, och som syntes är dina svart.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
På bilden ser du mina stift precis efter en kolv nöp, där har du till vänster alltså ett vitt stift som inte ska köras på. Det till höger är på gräsen även det då du ser en vit kant på elektroden.

 

Henkkaas

Aktiv medlem
6 aug 2013
92
0
6
Norrbotten
Får göra annat under tiden, tänkte på dedär att dreva ner, så finns det nånstans jag kan räkna på topphastighet osv beroende på drev, topphastigheten nu är 160 Ungefär på mätaren, och jag tänkte, hur mycket mindre blir det om man drevar ner 2 kugg, Kanske räcker med 1? Visst man kommer, iaf inte jag, köra 120 ens, genom att jag kör snö och skog, men mattan behöver fart för att skyffla snö, så vad tycker ni 1-2 drev eller?
 

Henkkaas

Aktiv medlem
6 aug 2013
92
0
6
Norrbotten
Ska jag dreva 1-2 kugg, om jag drevar ner mer då måste jag väll byta kedja? Kan man kapa länkar själv som på tex mopeder crossar osv? 2 kugg vad tror ni Max hastigheten blir då? Tror ni det blir för mycket på en summit?
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske


sök upp en sån här lista när du vet vad du har för drevning så är de lättare att kolla :)

kedjan kan man säkert korta själv men jag skulle köpa ny .. inte kul att slå sönder hela kedjehuset om kedjan går av och de vill sig dåligt .. man kan dreva ganska mycke på samma kedja .. du klarar nog 3 kugg (2 på stora och 1 på lilla ) utan att byta kedja, teoretiskt om man kollar på listan så gör 1kugg på lilla och 2 på stora ungefär 12 km/h skillnad men slut hastigheten som står på listan är teoretiskt uträknat , man brukar aldrig komma upp i sluthastigheten som de står där , men du får ju ett ungefär vad du tappar i hastighet mot för den drevningen du har idag :)

min IQrr 144" jag hade gjorde typ 90-100km/h bara så du törs dreva ner mycket .. suger bara då du ska transport köra led för de går ju inte ligga på full gas i flera mil :p
sen ju fortare matta får fart ju bättre kommer den märkas gå i djupsnön.. iaf då du kör i backar eller liknande :)
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Känns ju dumt att dreva ner först uppe sen kompensera och dreva ner nere, då kommer man tillbaka till noll igen ;)

Däremot dreva ner 1 kugg uppe sen dreva upp 2 kugg nere, då slipper man byta kedja också samtidigt som det blir som att dreva 2 kugg uppe.

Har tagit bort länkar på maskiner tidigare och det har funkat kanon, visst en risk är det ju men.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Känns ju dumt att dreva ner först uppe sen kompensera och dreva ner nere, då kommer man tillbaka till noll igen ;)

Däremot dreva ner 1 kugg uppe sen dreva upp 2 kugg nere, då slipper man byta kedja också samtidigt som det blir som att dreva 2 kugg uppe.

Har tagit bort länkar på maskiner tidigare och det har funkat kanon, visst en risk är det ju men.
lilla mindre stora större menar jag precis som du ;)
man brukar behöva längre kedja när man drevar ner, men de märker du när du öppnar och ser vad du har för drevning på skotern nu :p
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Du måste öppna och se vad som sitter i, kan mycket väl hända att någon redan drevat om då den har några år på sig. 2 kugg ner på övre brukar funka fint utan att störa variatorerna allt för mycket.


Man ska helst ha ett speciellt press verktyg men jag brukar sätta upp i skruvstäd på något bra sätt som inte belastar kedjan så mycket. Sen är det bara att ta ett dorn och knacka ut pinnen, sen göra likadant på nästa länk så den faller bort.

Sen ihop med ändarna som nu är en länk kortare och knacka tillbaka en pinne och sen då lägga den pinnen du precis knackat i mot ett stumt underlag och slå den platt i änden som dom va innan.



På bilden ser du hur pinnarna är tillplattade på två ställen.