Summit 600 REV - Långtids projekt

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Halloj

Köpte mig en Ski-doo summit 600 sdi -07 häromdagen, och genast har jag massvis med planer i huvet för den.
Den är helt original i dagsläget, förutom svartlackade styrspindlar, den har gått ca 1050 mil.
Sitter en 365 matta med 57mm kammar på i bra skick.
Ny smord vev och allmänt genomgången, Kommer byta/fixa grejjer som har med både köregenskaper, prestanda, utseende och bekvämlighet att göra.

Såhär ser den ut nu



Jag har redan börjat plocka isär den och beställt en del grejjor.

Listan på det jag hade tänkt göra då:

- Bi-Xenonkit
- SLP PP skidor
- SLP snöstrumpa
- Öppna luftfilter
- Egentillverkade ventkit av meshtyg på lite olika ställen
- Egentillverkad värmeplåt
- Egentillverkad tunnelmonterad dunkhållare med spadfästen
- Lackering av lyftbåge, dunkhållare och div plast
- Foliering av tunneln (svart)
- LED-bakljus
- 12 volts uttag
- Goggle väska
- Betterboards
- Nerdrevning
- DJ variator kit
- Nya kolvar
- Vattentempgivare
- Annan styrhistoria (högre)


Detta kommer inte hastas igenom utan jag tar allt lite pö om pö.
Den kommer inte vara uppallad utan den ska hela tiden vara rullande.
Mycket små grejjor, men man kan väl alltid bidra med lite inspiration till någon där ute =)

// Fredrik
 
Last edited:

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Hade man haft ett riktigt garage hade man ju kunnat skruva ner den i partiklar bara för att, dock så räcker det här förtillfället för det jag ska göra.



Xenonkit har kommit, väntar otåligt på fler grejjor.. meshtyg från finland, skidor från motorhuset.
Ska köpa på mig lite aluplåt i veckan så man kan börja skissa på de också.
 

joojjen

Välkänd medlem
13 aug 2010
258
0
16
säter
ser bra ut ! när du ändå har lyft kåporna kan du flytta fram styret, flytta övre bussningen i pyramiden så nedre bulten blir i övre hålet och borra nya för övre. blir inte tok mycket men blir bra enligt mig...
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
ser bra ut ! när du ändå har lyft kåporna kan du flytta fram styret, flytta övre bussningen i pyramiden så nedre bulten blir i övre hålet och borra nya för övre. blir inte tok mycket men blir bra enligt mig...
tack för tipset, men eftersom jag inte ens har kört skotern nåt så jag avvaktar och ser om jag tycker det behövs !
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Nu sitter luftfilterna på plats, har pysslat ihop en ungefärlig mall för värmeplåten, ska finjusteras ..

 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Trevligt projekt!
Vad ska du ha för led bakljus? har själv funderat på ett nytt lyse men vet inte vad för något eller hur man ska göra när man ska fästa det.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Nu sitter luftfilterna på plats, har pysslat ihop en ungefärlig mall för värmeplåten, ska finjusteras ..

Öppna luftfilter på en sdi? Du har ju givare som beräknar luften på inkommande luftburk. Hur går tankarna här?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
tack för tipset, men eftersom jag inte ens har kört skotern nåt så jag avvaktar och ser om jag tycker det behövs !
Fördelen men med denna mod är att du kan ha kvar styret på samma ställe som nu men får en bättre vinkel på styrstången och slipper vicka på styret istället för att vrida...

Får jag fråga varför du väljer att köra med öppna luftfilter istället för originalluftburken?
Luftburk var det första jag skaffade till min rev när jag köpte den, känns som helt fel väg att gå speciellt på en summit med öppna luftfilter. Finns nog inga fördelar med dom, lösa luftfilter är en nödlösning på moddade maskiner i brist på tid/plats.
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
@ sk0gen: har inte kikat så mycket på det än då jag tänkte ta det längre fram.

@ speedo_4: Jag har borrat ett hål i aluplåtens ovansida för givaren, på ungefär samma ställe som den sitter i original boxen. Jag har försökt efterlikna Timbersleds luftintagskit.

@ asker: Visst finns det både för & nackdelar, och jag vet att det inte är särskilt nödvändigt på en standard motor för det här. Men jag ser det som en kul grej och testa, filtrerna hjälper ju till att stoppa rem damm in i spjällhuset, och på det sättet jag bygger värmeplåten ihop med att jag kommer öppna upp sidokåpan mer så kommer jag få in mer kalluft rakt in på filtrerna (bilder kommer inom kort) kanske kan ge nån pålle till men knappt märkbart. Jag har ju försökt efter likna timbersleds intagskit, som enligt dom ska ge 4 extra hk och ökat gassvar, mer hk är väl tveksamt men bättre respons, mja, kanske, vi får väl se :)
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Sv: Summit 600 REV - Diverse fix

Nu har jag gjort klart ventileringen för variatorn och värmeplåten för luftfilterna.












 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Liten uppdatering:

SLP PP skidorna på
SLP snöstrumpa på plats
Ett till egentillverkat ventkit rakt in i yttreluftboxen installerat
Xenonljus monterat







Nu är den redo för snön :)
 

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
Hur gjorde du när du monterade xenonet? En polare till mig påstår att det inte går att montera xenon på en 2T?
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Tack för alla vänliga ord !

Jag har batteri på den, så det var inga problem att koppla in xenonljusen.
Jag kan tänka mig att det är mycket mera meck om man inte har batteri !
Det svåra va dock att få plats med alla kablage & ballaster under mätarhuskåpan, bra trångt, men det gick tillslut !