Summit 600 SDI -07 går dåligt på mellanregistet + motor lampa

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Har ett jävla bekymmer med denna maskin.

Skotern började gå dåligt på mellanregistet och motorlampan började lysa.
Efter att jag konsulterat med min handlare och haft den pluggad i deras dator fick han fram en felkod angående batteriet.
Provade byta det men det blev ingen skillnad så han föreslog att jag skulle byta Stator oxå, vilket jag gjorde utan någon märkbar skillnad!

Har tillgång till en maskin jag kan låna grejer från under tiden jag reder ut vad som är felet.
Har lånat spridare, spjällhus med TPS, avgastempgivaren, luftburk, reläerna, bytt stift, kollat bränslepumpen och kollat alla filter men ingenting gör någon skillnad.
Oavsett vad jag har provat slutar aldrig den där jävla motorlampan lysa!!!

Blir Jävlart galen och förtvivlad, finns det ingen som har haft liknande erfaremheter?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
eller har grenröret rallat lös?

en polare drog fast grenröret med loctite. Lampan slutade tändas och remmen slutade slira.

ingen aning varför lampan tändes pga det men den gjorde det.
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Lyfte ur motorn i samband med statorbytet och då rengjordes även avgasportarna, bytte grenrörspackningarn och nya stålbultar med låsbrickor och loctite monterades dit, så troligen beror det inte på det.. :-/
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Har idag haft maskinen till min ÅF för å läsa felkoder och hitta några eventuella fel.

En av sakerna som uppdagades var att jag hade alldeles för högt bränsletryck.
Med hjälp av regulatorn som sitter vid bränslepumpen i tanken ska trycket aldrig överstiga 400 psi (eller vad det då var för måttenhet han använde) men i min skoter var det över 500..

Det enda den lysande motorlampan indikerade var att laddningslampan (Batterilampan) var ur funktion.
I övrigt så gav den inga felkoder som har någon inverkan på motorgången.

Skotern går bra på tomgång, men börjar successivt gå sämre och sämre ju högre upp i varv motorn kommer.
När motorn närmar sig 4500rpm så tvärdör motorn om man inte är snabb å kontrar med mer gas.
Vi drog slutsatsen att hög- och lågfartsspridarna inte riktigt är samspelta och "överlappningen" mellan dessa inte sker som det ska.

Ska prova byta hela spridarracket från en kompis maskin och se om problemen kvarstår, men om inte det hjälper ger jag upp detta förbannade problemletande och skrotar skoterjäveln i nån av Sveriges djupaste skogar med nyckel å ägarpapper så någon annan kanske hittar jävulskapet å får tjorva å gorma lika mycket som jag har gjort!!!!!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Åtgärd 1 är att byta bränslepumpen och testa.

Ett övertryck på 25 % är en klar indikation på att bränslepumpen behöver skiftas som första åtgärd , normalt/stabilt arbetstryck på SDI ska ej vara över 400 kPa (58 PSI ).
(Givetvis testar man ett par tre gånger får att få säkert värde)

Antar att din ÅF samtidigt kontrollerade eventuella läckage genom att låta systemet vara trycksatt och observera tryckmätaren!
-Långsamt tryckfall indikerar injektorläckage eller bränsletrycksregulatorläckage.
-Snabbt tryckfall indikerar läckage i spridarrailsen eller backventilen i bränslepumpen.

Bränslepumpsklustret kostar ju en del, har läst något år sedan på Dootalk om dem som plockat isär och lyckats hitta själva pumpen som originaldel hos Ford för en bråkdel av vad en BRP tar över disk.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
i nån av Sveriges djupaste skogar med nyckel å ägarpapper så någon annan kanske hittar jävulskapet å får tjorva å gorma lika mycket som jag har gjort!!!!!
Håll gärna koll på koordinaterna så hämtar jag upp den ;) Ne men hoppas du hittar åt felet.