summit 700 -01

norrcustom

Medlem
3 dec 2005
22
0
1
HEJ

Jag har en summit 700 -01 som jag nyss har haft lös insugsgummina för att kolla att dom var hela och rengjort förgasarna, gummina var hela och fina sen när jag skruvat tillbaka allt och drar igång den, låter den gå ett tag sen när jag ska köra så vill den inte gå på högre varv än 3500 och det bara låter bööööö,,
på låga varv går den hur fint som helst den borde väll inte göra det om den fick tjuvluft?
den får för lite eller inge soppa alls på högre varv har jag kommit fram till för när man slår på choken så vill den gå, så vad kan det vara för fel????????:confused:
 

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Tjena.

Jag tycker det låter som att det är nödstoppen (DESS stöldskydd) som inte sitter som den ska. Prova att rucka lite på den och kolla att den inte sitter snett.

DESS stöldskyddet gör så att skotern inte går att köra i mer än 3500 varv vilket verkar vara det problem du har.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
är det DESS skyddet så ser du det rätt tydligt, nyckeln som sitter brevid hastighetsmätaren börjar lysa
 
Last edited:

norrcustom

Medlem
3 dec 2005
22
0
1
jag ska ta och göra det men då borde den väll gå dåligt på tomgång också om den drar tjuvluft för den dör ju helt över 4000rpm isåfall borde den dra djävligt mycket tjuvluft.. eller??
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Det kan inte vara så att när du har rensat förgasarna så har du istället lyckats få in skräp i dom?
Prova ta lös dom och göra om det.Ta lös alla delar i dom skräp kan gömma sig på dom lustigaste ställerna.
 

norrcustom

Medlem
3 dec 2005
22
0
1
har rengjort dom nu och den gick lika dåligt får ta och spraya med start gas och se vad som händer....
 

norrcustom

Medlem
3 dec 2005
22
0
1
nä,,, verkar inte få tjuvluft har testat med startgas men den gick utan några förändringar av varvtalet, kan det vara så att den inte får fram nog mycket soppa till gasarna, fast den går ju med choken på så då borde det komma fram nog mycket soppa.......
 

norrcustom

Medlem
3 dec 2005
22
0
1
nu har jag gjort en massa saker och den vill ändå inte gå, har testat en annan soppa pump, bytt vevaxel tätningarna och bytt alla slangar. är det verkligen igen som har nå vettigt förslag vad det kan vara för fel??
 

Ogge

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
varvar den upp mer med choken på så tordes det väll vara att den ändå inte får tillräckligt med bränsle för att gå på höga varv och då choken stryper luft tillförseln en aning behöver den inte lika mycket bränsle och varvar då upp?rätta mig om jag har fel:p..
Så jag tippar nog ändå på att något skit sitter kvar i gasarna eller något som inte sitter rätt=/..
 

norrcustom

Medlem
3 dec 2005
22
0
1
det är ju nästan inget man kan sätta fel, med choken går den ju men då går den som den brukar med choken på dvs den får som för mycket soppa. sen tror jag att choken på tm förgasarna ger mer bensin och inte stryper luft tillförseln.
 

Ogge

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
okej det var ngt nytt för mig:)..nåja men får den då mer bränsle vid choke och går den bättre när du chokar så får den tydligen inte tillräckligt.
Tänkte jusst när problemet i sig uppkom jusst efter att du haft lös endast förgasarna och insugsgummina att det borde vara ngnting med dem.
Tråkigt med såna här problem vars problemet inte är det i sig utan när man inte vet vars det sitter:(.

Posta sen vad det var om du får ordning på det hela! :)
 

norrcustom

Medlem
3 dec 2005
22
0
1
ja det blir väll ett lite tråkigare sportlov man får jju hålla på med amazonen istället då. skotern ska till verkstan om någon vecka:)