Summit 800 -01, går på 1 cylinder

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Tjena. Jag och polaren var ute och körde en sväng. Efter 30 minuter började hans maskin gå på 1 cylinder. Vi har bytt tändstift, rengjort förgasarna och kollat luftburken så allt är grett, men fungerar ändå inte. Hans mätare står på 402 mil, kan det vara dags för kolvbyte? Det är den högra sidan som inte går. Finns det några vanliga fel på 800 maskinerna?

Kan tillägga att den gick på 1,5 cylinder om man gav den en sup, men bara i 5 sek.

/Jonas
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
gnistan är lika stark på båda stiften, iallafall om man lägger dom mot toppen och drar. men vi kan ta en extra titt på det.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Verkar som många har ungefär liknande problem, hade även det själv på min summit

Men då gick han bara på 1 cylinder när man just pressat på han lite

Är det samma för dig eller går han konstant på 1 cylinder?
(Problemet för mig var dålig komp, men då hade min gått ca 1000 mil)

Det kom även upp en tråd för ett tag sen här om en mxz tror jag det var som gick på 1 cylinder och sen bara hoppade upp på båda när han fick lite choke
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Idag inhandlade jag en komp-mätare. Har inte tittat på polarens Summit 800 -01 ännu, men jag kollade min egna Mxz 600 -99. Den hade 8 bar på variatorsidan och 9 bar på den andra. Vad jag har fattat det som, så får det inte skilja mer än 10%.. bör jag byta kolvar? Kan tillägga att den accar lika fort som en Polaris SKS 500 -01.. det känns illa.

EDIT: ska man dra i snöret tills mätklockan slutar röra sig? det verkar även som att ju hårdare man drar, ju mer komp visar klockan..?
 
Last edited:

Dioxid

Aktiv medlem
16 sept 2007
94
0
6
Håll full gas och dra tills den inte rör sig nå mera, Hade själv en summit 800 01a förut som gick på 1 cylle, men det hände bara någon enstaka gång.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Idag inhandlade jag en komp-mätare. Har inte tittat på polarens Summit 800 -01 ännu, men jag kollade min egna Mxz 600 -99. Den hade 8 bar på variatorsidan och 9 bar på den andra. Vad jag har fattat det som, så får det inte skilja mer än 10%.. bör jag byta kolvar? Kan tillägga att den accar lika fort som en Polaris SKS 500 -01.. det känns illa.

EDIT: ska man dra i snöret tills mätklockan slutar röra sig? det verkar även som att ju hårdare man drar, ju mer komp visar klockan..?
Det låter som om du måste byta kolvar....

9 kg är ganska lågt och 8 kg är värre.. har du dessutom olika komp på cylindrarna så återstår tyvärr inte mkt att göra..
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Är det lågt? Vissa på forumet påstår att dom kör runt på 6-8bar utan problem..
Nu gjorde jag om testet MED full gas. Kall motor 9,2 vänster (variator) och 9,8 höger. Varm motor 8,2 vänster och 9,2 höger. Enligt förra ägaren är det bytt till en pirat-kolv i den högra, den vänstra är inte bytt. Funderar på att enbart byta kolvringarna på vänster kolv om kolven ser fin ut. Annars blir det väl en pirat-kolv där också.
Åsikter kring detta?

EDIT: drog med en arm bara, hade jag dragit med båda så hade kompen säkert stigit minst 1bar på varje sida. hur hårt ska man dra?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
man ska ha båda kolvarna av samma mærke, orginal och pirat de væger inte lika mycket. så det blir obalans i motorn. tyværr
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
man ska ha båda kolvarna av samma mærke, orginal och pirat de væger inte lika mycket. så det blir obalans i motorn. tyværr
Jaha, menar du att motorn är skrot? Eller du kanske menar att jag bör köpa en piratkolv till vänster sida också?
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jo, jag får nog köpa en pirat-kolv, kan ju inte köra runt med obalans :p Stiftet på vänstra sidan (den med mindre komp) är ganska vitt, knappt något brunt alls. Den högra ser bättre ut, den är brun/mörkbrun. Vitt stift betyder..?

Angående polarns summit 800 -01, den hade 0,5bar komp på högra cylindern, 9-10 på vänstra. Dags för kolvbyte i hans maskin också tror jag =)

EDIT: hur hårt ska topp och cylle dras i Nm vid återmontage? Såg en kille som skrev topp 13 cylle 29, medans en annan skrev topp 29 cylle 29??
 
Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Vitt stift = Den går magert.

Klart du ska ha lika kolvar i båda cylindrarna.

Vikten på dem kan skilja annars.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Okej. Är det lika stora stift orginal i min förgasare, eller är det olika? Och kan vitt stift även betyda att den tar tjuvluft någonstans?
 
Last edited:

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Summit 800 -01 hade fått en stor spricka i blocket, troligen ena kolven som skar = flisor vid vevaxeln. Jäkligt synd och dyrt!! Den hade gått 402mil, och det skulle kosta massor att laga den. Vad kan en 800-motor från en skoterskrot kosta, och ingår nån sorts garanti?