summit 800 -01 insugsgummin

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
tjena!
skotern skurkade idag pga ett sprucket insugsgummi, så nu är det kaos..
sen är det ju så förbannat dyrt att köpa dessa insugsgummin när reedkorgarna är gjutna i dom, dom går ju på 1000kr styck.
undrar då om man kan skära lös insuget från korgen och köpa bara gummit från någon annan modell? det enda jag hittar på skoterdelen är insug som passar summit 700, och då är det bara gummit. vad jag ser är dom likadana, är det någon skillnad måntro?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har ett par fina gummin från en 800R -2008, de är endast gummit. Men om de passar till reedkorgarna du har vet jag inte. Men vill du testa så är de billiga.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Boysen rage Cage med separata gummin, då behöver du bara köpa ny gummin i fortsättningen, dock så kostar dom ca 3500 för ett par med gummin, skulle inte våga använda original korgarna med annat gummit, risken är för stor att det inte blir tätt så skär det igen, Ett tips är kolla så du har gummiflärpen på förgasarna kvar som ska hänga på piggen, har du inte den så slits gummit extra hårt eftersom det ska hålla en del av förgasar tyngden.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Är inte boysens rage med aluinsug? Det satt jag iaf på min gamla lynx ranger Mountain. Blev som natt o dag
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
Jag har ett par fina gummin från en 800R -2008, de är endast gummit. Men om de passar till reedkorgarna du har vet jag inte. Men vill du testa så är de billiga.
okej men jag tror att fsamuelsson har rätt där att det kan bli knepigt att få tätt osv, ska kolla på ebay om det finns till ett bra pris.
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
hallå igen!
någon som vet om man kan ta reedkorgarna och insug från t.ex en rotax 600, 700 eller är det mindre insug på dom?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
hallå igen!
någon som vet om man kan ta reedkorgarna och insug från t.ex en rotax 600, 700 eller är det mindre insug på dom?
Jag är 99% säker på att 600cc reeds passar men kolla på reservdels sprängskiss så är du helt säker. Insugsgummina från 600 "kan vara lite mindre då jag tro 600an har 38mm gasare men de går nog tränga in förgasarbryggan ändå eller slipa upp gummina en aning inv.
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
okej ja då gäller det bara att hitta 2st korgar med insug, verkar vara en omöjlighet..
tack för svar!

en till fråga då, när den har havererat ganska redigt så kan man ju tänka sig att spån eller flisor från kolv och cylinder har kommit ner till veven. ska man skölja ur vevhuset med bensin eller nått? hur ska man på bästa sätt göra det?
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Jag har ett par insugsgummin till min gamla summit 800 -01 liggandes
Jag demonterade dem och monterade boysen funka klockrent.

Har den skurit så skulle ja plocka isär även blocket. för att kontrollera, i övrigt så river jag alltid motorn på varje skoter jag köper beg för att just veta hur det ser ut annars känner jag mig ej trygg.
Tror även jag har mina enkelringade kolvar kvar i bra skick. byttes vid 550 mil.
Pm om du vill veta mer.

Sen har 600 mindre reeds än 800, 440 å 600 har samma storlek dock tyvärr inte 800