Summit 800 -07 med "unika problem", snälla hjälp mig!

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Köpte skotern för 2år sen då gick den som ett skott men nu när jag alt1 gasar full gas på raksträcka så släpper effekten vid 5-6000 varv och kommer igen på slutet. början och slutet fungerar alltså super. alt2 när jag lägger ner den eller kör uppför beter den sig precis lika dant, det klassiska "mööööh" som att den inte orkar.

jag va helt övertygad om att reedsen va kass och de va dom så satte dit boyesen reeds ist men ingen solklar förbättring. nu blöddrar den inte som innan det bytet men det är fortfarande effektproblemet som ger mig huvudvärk.

har för mig att jag kunde ge den vilken utmaning som hellst och den bara fortsatte varva? känns löjligt att den "ger upp" med 75kg mig på i puder.

Någon som känner igen problemet eller vet vad det kan vara?

Ett till "problem" är att när det går tungt så börjar backindikatorn/startpipet att pipa, va fan är de om?

mycket tacksam för alla svar!
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
nej fattar mig inte på insprutningen riktigt, kan jag ta lite tryckluft bara eller vad föreslår du?

raveportarna är det avgasportarna du menar? fattar inte hur de funkar heller så vet inte riktigt hur jag kan se om det ser dåligt ut eller ej?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Avgasportarna kan du skruva loss och sedan kolla "giljotinerna" om det sitter mycket avlagringar på dom, i så fall Doppa ner giljotinerna i en mugg med diesel och lämna över natten så borde det mesta sotet ha släppt. Vet att det varit problem med insprutarna och rem damm i trottelportarna går att ta lös och rengöra ordentligt, men är du säker på att du har en insprutare ? 800 xrs är med förgasare har jag för mig. I så fall så kan det vara så enkelt som att lågfarts munstyket kleggat igen, ta i så fall lös luftburken och sedan skruva av förgasarna, öppna upp kopparna och blås rent ordentligt skruva ur lågfart munstycket (Nr 6 i spränskissen) och rengör noggrant alt köp ett nytt lika dant. Om det är detta så borde den bete sig som du beskriver, tomgång och upp till 4000 RPM funkar bra sen så får den för lite soppa tills högfart munstycket ger soppa igen vid typ 6000 och uppåt
 

Attachments

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Tack för alla svar, ska kolla upp det du sa och göra rent. motorn är från -09 men antar att det är samma motor.
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Avgasportarna kan du skruva loss och sedan kolla "giljotinerna" om det sitter mycket avlagringar på dom, i så fall Doppa ner giljotinerna i en mugg med diesel och lämna över natten så borde det mesta sotet ha släppt. Vet att det varit problem med insprutarna och rem damm i trottelportarna går att ta lös och rengöra ordentligt, men är du säker på att du har en insprutare ? 800 xrs är med förgasare har jag för mig. I så fall så kan det vara så enkelt som att lågfarts munstyket kleggat igen, ta i så fall lös luftburken och sedan skruva av förgasarna, öppna upp kopparna och blås rent ordentligt skruva ur lågfart munstycket (Nr 6 i spränskissen) och rengör noggrant alt köp ett nytt lika dant. Om det är detta så borde den bete sig som du beskriver, tomgång och upp till 4000 RPM funkar bra sen så får den för lite soppa tills högfart munstycket ger soppa igen vid typ 6000 och uppåt
Fick höra att nålventilen inte klarar dagens soppa då det är så mycket tillsatser i den så det kan vara värt att byta, vad tror du om det? vet du vilken storlek det är på den motorn?

tack åter igen
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Nålventilerna kan vara knepiga att byta, säljs endast i kit med flottör och annat skrot, om du vill testa att nålventilen håller tätt skruva lös förgasaran helt och vänd dom upp och ned blås sedan i anslutningen för soppa slangen om det håller stumt är nålventilen tät, Symptom på taskig nålventil brukar vara att det flödar över och blir surt, så jag trorinte det är ditt problem. Nålventilen är en del av nummer 19 på skissen, den delen som är brevid 18
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Tack för den förklaringen fsamuelsson, ska prova det. låter förnuftigt.

Har en till fråga om ni har kunskap om variatorer.

Dett kan kanske härleda till det andra felet men tidigare fick jag upp den på rullen med hjälp av ett gupp på 20-30cm, nu skickar det inte på och fick för mig att variatorn börjar ge vika. kan iofs prova med era instruktioner gällande förgasarna för att se om det är mysteriet med den.

Vad säger inställningarna som är på sekundärvariatorn, det är nummrerat 1-5 eller 1-6, antar att det är hårdheten på fjädern men vad är då 1 kontra 6? vad ger det för karaktär på repektive inställning? nu står den på 3.

Tackar ödmjukast.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
1-6 är hur stor mellanrum det är mellan skivorna i sekundären ett högre nummer mindre mellanrum och ett lägre nummer ett högre mellanrum, om du tittar på den ringen som går att vrida när du lossat de tre bultarna så är den tjockare respektive tunnare, detta innebär att de tre skruvarna kan skruvas in djupare eller kortare vilket då om de skruvas in djupare drar isär skivorna. Detta använder du för att se till att remmen ligger rätt i sekundären, ju mer sliten remmen är destå mer "trillar" den ner i sekundären minskar du då mellanrummet mellan skivorna kliver remmen upp i gen och ger en bättre utväxling, kan vara en del av ditt problem. Kolla hur remmen ligger i din sekundär, om du har en "tandad" rem på översidan så ska kanten på remmen i dalen mellan två taggar ligga i linje med kanten på din sekundär dvs den sticker upp 2-3 mm , gör den inte det så skruvar du ur de tre bultarna lite och vrider på skivan skruva sedan fast bultarna igen och snurra sekundären ett par varv så borde remmen kliva upp alt ner beroende på hur du vred skivan.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det är remspänningen. Där justerar du hur högt.remmen ska ligga i sekundären. Ju högre siffra desto hårdare spänning.
Att du inte får upp den på skidres nu beror nog på effektförlusten du har.
 

Uffeturbo

Medlem
2 jan 2013
30
0
1
Ganska vanligt att rullarna i sekundären går sönder på dom där. Växlar uselt då.
Bara ett tips som kan vara värt å kolla upp.
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
gjorde rent förgasarna, avgasportarna men felet va solenoiden och en dåligt spänd rem. nu fungerar den underbart bra igen. kanske lite konstig på vissa varv men den skickar på bättre än min kompis rmk 800 2011 så vad mer kan man begära =)