Summit 800

Passion

Medlem
10 jan 2007
22
0
1
Storuman
Hej, hade tänkt höra mig för lite, snart är vintern här igen får man hoppas.
Hade tänkt byta skoter iår, och allt lutar åt ski-doo iår med. Har haft en Summit 800-01a och den slukar soppa men det är sånt man får leava med. Nu när det är dags att byta igen så vill man ju inte byta ner sig i cc.
Är sugen på en Summit 800, 04-05. Men vad jag fattar så har inte 05an x paketet vilket medför sämre fjädring? och det är väl Powertec motorn som sitter i båda, vad jag har fattat så ska dom ta en bra bit mindre soppa (har läst på skoterbanken men det brukar inte stämma så bra). Skulle även vara bra att få veta lite för och nackdelar om båda.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Rekomenderar dig att inte köpa 800cc rotax då dom är kända för att ha enorma kolvproblem, samt dåliga vevhus tätningar. Även insugs gummina på dessa modeller är kassa. Förutom det har jag hört att det är en mycket fin maskin.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rekomenderar dig att inte köpa 800cc rotax då dom är kända för att ha enorma kolvproblem, samt dåliga vevhus tätningar.
Även insugs gummina på dessa modeller är kassa.
Förutom det har jag hört att det är en mycket fin maskin.
är det inte motorerna som sitter i ZX chassit som har problem med kolv ringar mm ? från -99 till -03 ?
Alla BRP maskiner med Rotax Serie-III motorer är drabbade av problem oavsett om de sitter i ett ZX/REV chassie eller i en LYNX osv osv.


Läs även här :
http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=6932





.
 

Passion

Medlem
10 jan 2007
22
0
1
Storuman
Känns juh nästan riskabelt att lägga ut 65-70 tusen på en nyare skoter och sen rasar hela motorn.. Jag som trodde dom hade lärt sig en läxa efter första året med misslyckandet.

Nog för att skotern jag hade tidigare höll bra, nog för att den skickades in för kolvbyte när den var ny.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Känns juh nästan riskabelt att lägga ut 65-70 tusen på en nyare skoter och sen rasar hela motorn.. Jag som trodde dom hade lärt sig en läxa efter första året med misslyckandet.

Nog för att skotern jag hade tidigare höll bra, nog för att den skickades in för kolvbyte när den var ny.
Dom har absolut inte lika stora problem nu som tidigare. 2004 fick de ett skydd över packboxen på variatorsidan så denna inte skulle tryckas ut. 2005 fick de nya kolvringar. De har dock fortfarande problem med insugsgummina men detta kan åtgärdas genom att man köper boysenreeds med tillhörande gummi.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Låter ju fint att dom har åtgärdat en del ialf, så 04ans kolvringar är inget att lita på eller?
Från fabrik var det många som flagnade av, dekan ju i och försig var bytt till 2005 kromringar. Om du ska i väg och kika på någon så köp eller låna en kompressionsmätare av någon så får du en indikation på hur de mår eftersom det inte var alla som hade problemen men tyvärr alldeles för många. På en sådan där sak kan du ev. pruta en aning.
 

Passion

Medlem
10 jan 2007
22
0
1
Storuman
Okej, jo man brukar kolla compet i den först.
Någon som har koll på bränselefurbrukningen? För powertec motorn ska ju ta ganska mkt mindre vad jag har hört, någon som har en som vet vad dom ligger kring?

(Jag har läst på skoterbanken med det brukar inte stämma)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej Jag har en Summit 800 -05:a 151" med 51mm kammar den drar runt 2,5 - 3 liter/mil när jag kör som man gör med en sån maskin runt i tärnaby /storumans trakten :) Jag är väldigt nöjd med min maskin det är en väldigt skön körställning på den, dock lite mjuk fjädring om man skjutsar på den. Det där med motor problem känner jag dock dessvärre till hade haft min i knappt 3 månader (lagom till påskveckan) så tappade den kompresionen på ena cylindern vet ej riktigt vad felet var hade nämligen 3 månaders garanti så jag lämnade in den (köpte den på Motor City i Järpen) och dom har fixat motorn nu i sommar :)
Nu när jag haft en med rev chassiet kan jag inte tänka mig att gå till baka till tidigare modeller.