Summit, Freeride eller Boondocker i 100-120 tkr klassen?

Alle377

Medlem
1 sept 2010
40
0
6
Hej, är på jakt efter en ny skoter och skulle behöva lite hjälp med att bestämma mig.

Har från början varit inne på en 12-13 års Freeride eftersom man får ju en maskin som går i lössnön och att man även kan hoppa och leka med utan större bekymmer om dämpning osv.
Men sen började jag kolla på XMen -13. Eftersom jag inte är någon extrem hoppare och jag gillar att vara och pilla på inne i skogen också då behövs det ju inte några vursting dämpare. Sen är det ju nyare än Xp chassiet och det känns som man följer med utvecklingen för samma peng som en Freeride.
Sen finns ju även Boondocker men jag vet inte hur dom riktigt är som lössnömaskin års -13 39 DS? Såg även att man kunde få till sig en Ny 3700 -14 i den prisklassen jag hade tänkt lägga mig i men då är det bara 600cc.

Fast jag vet inte heller riktigt vilken längd som jag skulle passa bäst till.
Här hemma i flatlandet så finns det väl snö men mindre höga kullar och det blir lätt mycket led körning för att hitta en kulle man skulle vilja bestiga. Sen i stugan finns det mer berg och mer snö där man kan har mer nytta utav en 154" än en 146". Och har hört att xmen 146" beter sig mer som en kortmaskin och gärna vill ha skidres hela tiden. Då jag hade en kortmaskin förut så är man ju van att ha skidorna uppe i luften när man inte vill det.

Tacksam för svar då jag blir mer och mer kluven varje gång jag tittar på en skoter
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hur står del av din friåkning sker i skogen?
För där skulle jag nog bara rekommendera en XM.

Kör du en hel del led också så är både summit xp och xm rätt så vingliga på leden.
Det ultimata för dig vore egentligen en Freeride 146 eller 154 2014 som har lite bredare mellan skidorna och t-motion.
Om det blir för dyrt så kan en Freeride 146-12 el -13 vara en bra kompromiss så länge du inte räknar med att köra mycket i tät skog.

Du får helt enkelt välja mellan att vara lite bökig på leden eller vara lite bökig i skogen, summit XM-13 eller Freeride XP?