Summit läcker 2 t-olja mellan blockhalvorna

Davidowich

Medlem
31 mar 2008
34
1
1
Bredsel
Köpte en Summit 800 -02 i aug. och hittade rätt snart en oljepöl under den.
Har forskat och kikat, trodde först det var från oljepumpen det läckte, men det visade sig att det var mellan motorhalvorna, precis ovanför pumpen. Har insett att jag alltså måste slita ur spisen och försöka täta. Min fråga är bara: HUR? Hur kan det läcka där när skotern bara står i garaget? Tycker inte att oljan borde kunna smyga sig förbi pumpen. I så fall borde ju hela vevhuset bli oljefyllt över sommaren. (Om det nu inte läcker ut förstås...:laugh: ) Eller tänker jag fel?

Mvh/David
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Ja svaret på att täta det är ju att du får dela halvorna och sedan smeta på lite packningsklister, funkar fin fint för mig. Är det en stor oljepöl? Sitter och funderar lite på om det kan ha varit olja som runnit ut från inkopplingen till smörjningen för vattenpump/oljepumps drevningen? Jo den kan gå igenom olje pumpen om vajern till flödes inställningen går av för då öppnar oljepumpen fullt men det ska vel ändå inte kunna flöda över om motorn inte går.
 

Davidowich

Medlem
31 mar 2008
34
1
1
Bredsel
Tack för tätningstipset, dock var det ingen fråga egentligen. "HUR:et" var menat att hänga ihop med nästa "Hur". Nåväl, spelar roll, oljepölen ja, hur stor är den då? Säg att på en vecka har det läckt ungefär så mycket som man kan torka upp från golvet med en normalstor trasa utan att bli sormig om handen :hmmmm:. Lämpligt luddigt svar...
Vajern till flödesinställningen skriver du. Är det alltså "gasvajern" vi pratar om? Borde vara det, Finns ju liksom ingen annan vajer i närheten. Den har i alla fall inte gått av.
 

Enogg

Medlem
10 nov 2008
20
0
1
Arjeplog
Farsgubbens skoter hade också för nått år sen samma problem, då var det ngn backventil (tror jag) i pumpen som inte höll tätt, iaf så var det ganska enkelt problem.

Jag skulle fixa problemet på ett enkelt sätt:
Ta bort oljepumpen och blanda oljan rakt in i soppan.

Då behöver du inte vara rätt för att motorn skär för att oljan är kall och trögflytande och inte kommer in i motorn när du startar och kör iväg.
Eller om pumpen har något fel, ex suger in luft i oljeslangen istället för olja - det här är det värsta, det kan hända helt oväntat, exempel när du redan kört 4 timmar hemifrån..

Du kan gå ner på osyntetisk olja istället för helsyntetisk olja. När det blandas i bränslet så kvittar det (tycker jag iaf, fast jag är inte så mycket till finlirare när det gäller sånt)

En annan fördel är att du får en finfin verktygslåda när du inte behöver oljetanken längre, skär ett hål och du har en perfekt förvarings box.
 

Davidowich

Medlem
31 mar 2008
34
1
1
Bredsel
Skulle förstås kunna vara en kärvande backventil, men säg att man åtgärdar det (byter hela pumpen antar jag), så känns det ändå som att man borde täta mellan motorhalvorna så den inte tjuvsuger luft där,
eller är det bara som en kammare för pumpen som inte har någon direkt förbindelse med vevhuset annat än pumpaxelns genomföring?
Låter långsökt, men kanske...
Angående rådet att plocka bort pumpen tycker jag det känns lite dumt att ändra på ett vinnande koncept. Säljs det överhuvudtaget några skotrar idag som inte har separat oljeblandning? Om det inte skulle fungera borde det systemet utrota sig självt tycker jag. Man hör väldigt sällan talas om skotrar som havererat pga pumpen sagt upp sig eller att oljan varit för kall & trögflytande.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Ovanför pumpen ser du en nippel som sticker ut, den är böjd uppåt. Där inne ligger det olja som smörjer drevet som driver oljepumpen och vattenpumpen. Det är ingen olja som går åt, utan den är bara där o smörjer. När du har haft isär vevhuset måste du fylla upp olja där inne. Det sitter en slang på nippeln som går upp till toppen av oljebehållaren. Vinkla motorn lite på snedd så du får nippeln i så högt läge som möjligt, sätt på slangen och spruta in olja med en lite spruta.
 

Davidowich

Medlem
31 mar 2008
34
1
1
Bredsel
Har idag pratat med Tord (Tord´s motorservice i Bredåker) och fått klart för mig att det har inget med pumpen eller ngn backventil att göra. Dock är det oljan som kommer till ovan nämnda nippel som läcker.
Alltså smörjningen till vatten/oljepump.
"Bara" att slita ur spisen, riva isär vevhuset och täta med bra packningsklister. Sedan är det "bara" att kasta in skrotet igen. Nu är det så här; Undertecknad har ingen större vana vid att "bara" slita ur en skotermotor och riva isär den.
Lite har man väl skruvat, så det borde inte vara några större problem,
men frågan är: Är det något speciellt man bör tänka på med just denna motor?:hmmmm2:
Fick ju tipset om att spruta in olja till ovan nämnda smörjning innan man skruvar fast motorn igen, men i övrigt? Känns onödigt att skruva dit den om den ska skära efter två mil, så jag är tacksam för alla tips. :ciao:
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har idag pratat med Tord (Tord´s motorservice i Bredåker) och fått klart för mig att det har inget med pumpen eller ngn backventil att göra. Dock är det oljan som kommer till ovan nämnda nippel som läcker.
Alltså smörjningen till vatten/oljepump.
"Bara" att slita ur spisen, riva isär vevhuset och täta med bra packningsklister. Sedan är det "bara" att kasta in skrotet igen. Nu är det så här; Undertecknad har ingen större vana vid att "bara" slita ur en skotermotor och riva isär den.
Lite har man väl skruvat, så det borde inte vara några större problem,
men frågan är: Är det något speciellt man bör tänka på med just denna motor?:hmmmm2:
Fick ju tipset om att spruta in olja till ovan nämnda smörjning innan man skruvar fast motorn igen, men i övrigt? Känns onödigt att skruva dit den om den ska skära efter två mil, så jag är tacksam för alla tips. :ciao:
Det du bör tänka på är att sätta motorn rakt efter du plockat ur den, med andra ord linjera variatorerna då du har 4 rörliga plattor/motorkuddar som motorn sitter på. Sen när du klyvt nedre blockhalvorna och ska ihop med det igen bör du tänka på att det sitter som piggar på vevlagrena, se till att dom ligger i sina spår annars kan det bli jobbigt. Annars är det en ganska simpel motor att riva och få ihop tycker jag.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Yes! Så har du nog kvar spänningen i chassiet så du får motorn någorlunda rakt, men hade vart bäst att linjera. Sen så det där med lagrena, kolla så att piggarna ligger i spåren i blocket. Sen kan du fylla upp nedre blockhalvan med olja så går det fortare att spruta in resten, så ställ den lite på högkant så du får in så mycket olja som möjligt. Sen så ska det inte vara nå problem, bara du har avdragare till svänghjulet. Variatorn får du bort lättast med vatten i variatorbultshålet metoden.

Något mer du undrar över? =)
 

Davidowich

Medlem
31 mar 2008
34
1
1
Bredsel
Yes! Så har du nog kvar spänningen i chassiet så du får motorn någorlunda rakt, men hade vart bäst att linjera. Sen så det där med lagrena, kolla så att piggarna ligger i spåren i blocket. Sen kan du fylla upp nedre blockhalvan med olja så går det fortare att spruta in resten, så ställ den lite på högkant så du får in så mycket olja som möjligt. Sen så ska det inte vara nå problem, bara du har avdragare till svänghjulet. Variatorn får du bort lättast med vatten i variatorbultshålet metoden.

Fick förklarat för mig hur jag ska linjera och mäta in motorn, rakt funkar tydligen om man ser till att "låsa" den ordentligt, men det rekommenderades att vrida motorn en millimeter åt höger.
Det där med spänningen i chassiet greppade jag nog inte, du får gärna förklara som om jag var en treåring...:laugh:
Och oljan, hur mycket handlar det om? Låter som att det ska in en väldans massa?!?
Variatorn kan väl sitta kvar såvida man inte tänkt byta packboxen, och den är bytt vid motorrenovering för ca 50 mil sedan.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Yes! Så har du nog kvar spänningen i chassiet så du får motorn någorlunda rakt, men hade vart bäst att linjera. Sen så det där med lagrena, kolla så att piggarna ligger i spåren i blocket. Sen kan du fylla upp nedre blockhalvan med olja så går det fortare att spruta in resten, så ställ den lite på högkant så du får in så mycket olja som möjligt. Sen så ska det inte vara nå problem, bara du har avdragare till svänghjulet. Variatorn får du bort lättast med vatten i variatorbultshålet metoden.

Fick förklarat för mig hur jag ska linjera och mäta in motorn, rakt funkar tydligen om man ser till att "låsa" den ordentligt, men det rekommenderades att vrida motorn en millimeter åt höger.
Det där med spänningen i chassiet greppade jag nog inte, du får gärna förklara som om jag var en treåring...:laugh:
Och oljan, hur mycket handlar det om? Låter som att det ska in en väldans massa?!?
Variatorn kan väl sitta kvar såvida man inte tänkt byta packboxen, och den är bytt vid motorrenovering för ca 50 mil sedan.
Du hade inte kunnat pma mig hur man ska linjera variatorerna? Jag har nämligen inte fått klämm på det :stupid:

Spänningen som jag pratar om är bakom variatorn, det är som en gummiplopp som ligger mot motorn.

Bild



Tänkte att du skulle ha bort variatorn för smidighetens skull. Men det kanske inte behövs =) Det ska in ca 2-3dl i motorn, kommer inte riktigt ihåg, men du märker när det är fullt =)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Fick förklarat för mig hur jag ska linjera och mäta in motorn, rakt funkar tydligen om man ser till att "låsa" den ordentligt, men det rekommenderades att vrida motorn en millimeter åt höger.
Det där med spänningen i chassiet greppade jag nog inte, du får gärna förklara som om jag var en treåring...:laugh:
Och oljan, hur mycket handlar det om? Låter som att det ska in en väldans massa?!?
Variatorn kan väl sitta kvar såvida man inte tänkt byta packboxen, och den är bytt vid motorrenovering för ca 50 mil sedan.
Variatorn var jag alldrig av med men det är en grym fördel att ta av den då det blir lite lättare och smidigare. Oljan fatta jag det som på verkstadshandboken på att man skulle fylla nästan upp till kanten i den nedre blockhalvan sen sätta ihop blockhalvorna. Har du tänkt plocka av cylindrar och sånt också på samma gång eller tänker du bara klyva blocket?
 

Davidowich

Medlem
31 mar 2008
34
1
1
Bredsel
Variatorn var jag alldrig av med men det är en grym fördel att ta av den då det blir lite lättare och smidigare. Oljan fatta jag det som på verkstadshandboken på att man skulle fylla nästan upp till kanten i den nedre blockhalvan sen sätta ihop blockhalvorna. Har du tänkt plocka av cylindrar och sånt också på samma gång eller tänker du bara klyva blocket?
Nä, cylindrarna får sitta kvar denna gång, i och med att den är så pass nyrenoverad tänkte jag hoppa över den biten.