Sunkig ski-doo helg..

Twosaint

Medlem
8 nov 2007
20
0
1
Ö-vik
Lastade skotern torsdag kväll och var fylld av förväntan på att få testa min nya skoter (ski-doo mach Z 1000 -05) väl framme i kittelfjäll 35 mil senare så var det inget snödjup man hurrade över direkt men jag var glad ändå att äntligen få testa skotern.
På fredagen lastade vi av och körde mot macken för att tanka (ca 2km) väl framme där slog jag till dödaren och fyllde upp skotern och gick in och pyntade. Kom ut och polarn sa att jag kunde ju köra först så jag fick känna lite på skotern och gasa. Lika bra att snöra på sig dödmansgreppet tänkte jag, minns inte om jag slet loss d.e.s.s:en för att göra det men då jag var klar och startade skotern varvade den bara upp till 3000rpm, d.e.s.s:en pep 2ggr sen dog skotern.

Helt ***** stendöd, kollade alla säkringar ruckade i kablar osv osv inget liv i skotern.

Det gick ju inte åt mycket soppa i helgen iaf.... :argh:

Vart börjar jag ? ska jag prova att beställa en ny d.e.s.s-plugg ? Isåfall vad kostar en sån och vad får jag räkna med för leveranstid ?

Har ni några andra aningar om felet ? Något som är kännt på dessa skotrar ? Nån nämde nånting om att boxen har rykt på några maskiner, vad kostar en sån isåfall ?

//J
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Ett vanligt "fel" på dess:en är att den "glappar" eller sitter lite fel! Brukar räcka med att man vrider lite på den eller trycker till den lite! Men maskinen brukar inte stanna, går bara inte att vara över 3000 som du beskrev! Låter lite skumt att du inte fick igång den sen! :hmmmm:
Men vad händer då du försöker starta den? Jag skulle prova att byta tändstiften innan jag börjar beställa grejer, Sdi motorerna har en förmåga att släcka stiften om man gör många kallstarter. Andra dagen jag ägde min 600 Sdi så släckte jag ett stift!

Stiften kostar ca100kr/st och DESSen är betydligt dyrare, Hör med din ÅF om va det kostar med "nyckeln" och programmering!
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
om du har en nyckel, så kostar det 500 att programmera om ;p men byt stift, och testa tryckt åt nyckeln hårdare, funkar den inte sen så får du väl programmera om:p
 

Twosaint

Medlem
8 nov 2007
20
0
1
Ö-vik
Jag har ruckat i den, vridit, tryckt, tagit bort tryckt tillbaka den helt död.
Alltså den tänder ju inte ens upp belysningen då jag trycker på startknappen, och då man sliter i snöret ska ju pumpen starta efter första rycket vilket den inte gör.
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Precis så där gjorde gjorde min renegade i helgen! Den var helt död i ett dygn men sen startade den som om inget hade hänt! Öppna säkringsboxen å prova med att byta plats på dom två reläna som sitter där! Har du nån polare som åker ski-doo så kan du låna hans dess plugg å kolla om skotern startar!
 

Twosaint

Medlem
8 nov 2007
20
0
1
Ö-vik
Precis så där gjorde gjorde min renegade i helgen! Den var helt död i ett dygn men sen startade den som om inget hade hänt! Öppna säkringsboxen å prova med att byta plats på dom två reläna som sitter där! Har du nån polare som åker ski-doo så kan du låna hans dess plugg å kolla om skotern startar!
Japp testat att byta plats på reläna inget liv alls, ska ragga en annan plugg idag sen släpar jag skrotet till närmsta verkstad.
 

Twosaint

Medlem
8 nov 2007
20
0
1
Ö-vik
! :hmmmm:
Men vad händer då du försöker starta den?
Ja ingenting, alltså trycker jag på startknappen tänds inte ens belysningen, drar jag i snöret så startar inte ens pumpen så att det är stiften kan vi nog utesluta.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Ja ingenting, alltså trycker jag på startknappen tänds inte ens belysningen, drar jag i snöret så startar inte ens pumpen så att det är stiften kan vi nog utesluta.
Precis, borde inte vara stiften då! för när du trycker på rer knappen så ska instrumenteringen gå igång och pumpen bygger upp tryck, detsamma ska hända om du drar i snöret!
Har du kollat säkringen som sitter på batteriet??