Svårknäckt gåta om ZR 580 1995

sm4wdq

Medlem
7 dec 2004
16
0
1
Hagfors
Hej alla , har problem med min Arctic Cat zr 580 -95, har haft den inlämnad o service verkstan kunde inte lösa felet , har en polare som hjälpt mig med det mesta o vi kan heller inte säga vad problemet är, så hoppas det finns kunnigt folk här

Problembeskrivning:

Ibland går skotern helt ok oavsett varm eller kall !
ibland går den bara på 2ans cylinder oavsett varvtal
ibland går den på 2ans cylinder under 4000 varv men över 4000 varv så går den fint

har gjort detta:
kollat igenom förgasarna grundligt, tom bytt plats mellan cylindrarna o felet flyttas ej med
kollat avgas efter felaktigheter

nya delar : tändstift, tändplatta, cdibox, tändspole, bränslepump, tändkablar & hattar

magneterna i förgasrna är bortkopplade

kompressionsprov 1ans cyl 7.5kg 2ans 7.7kg

kontrollerat läckage vid förgasarna

kan nån lösa min gåta ??
 
Last edited:

Gerry

Ny medlem
29 jan 2006
4
0
1
Bygdsiljum
Jag hade en gång i tiden ett liknande tokfel på sonens dt.. där hittade jag till slut ett chims.. stavas det så?? en liten tunn plåtbit som fladdrade runt i pipan och ibland lade sig för utgångshålet.. svårhittat men till slut.. ja ja.. inte speciellt troligt att det är lösningen på gåtan men..
 

sm4wdq

Medlem
7 dec 2004
16
0
1
Hagfors
TACK ALLA FÖR SVAREN !!!

Hittat felet efter att jag började riva ned motorn, halva nedre delen av 1ans kolv hade
trasat sönder sig o som tur är så verkar allt klarat sig
trodde det skulle synts på komp provet men det visade inget alls !!

Nån som vet varför en kolv går sönder vid "foten" så inte felet uppstår igen

/Jörgen
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Kolvringarna var ju hela så därför var kompprovet bra.
Däremot så skapar den där luckan lite turbulens i bränsleblandningen som gjorde att skotern gick illa.

Den trasiga kolven beror förmodligen på ett fabrikationsfel. Så du kan lugnt sätta dit den nya kolven.
Kolvar är ju av gjutgods och det kan förekomma luftfickor i materialet som kan bidra till att en bit lossnar. Sällsynt men det förekommer.
Mvh/Fusionären
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
580'ns vanligaste fel !!

sm4wdq skrev:
Hittat felet efter att jag började riva ned motorn, halva nedre delen av 1ans kolv hade
trasat sönder sig o som tur är så verkar allt klarat sig
trodde det skulle synts på komp provet men det visade inget alls !!

Nån som vet varför en kolv går sönder vid "foten" så inte felet uppstår igen ?

/Jörgen
Detta med att "Kjolarna" går sönder på Suzuki's 580 motorer går är inget unikt alls , utan snarare en utav denna motors kännetecken !! TYVÄRR.

Det beror på materialutmattning av kolven.
Och just i 580'ns fall så hart man tyvärr varit lite för snål med materialtjockleken bla.

Dock är jag mycket förvånad att det övriga verkar ha klarat sig, brukligt är att det mesta pajar...
detta leder till en annan fråga...

Hur länge har du haft denna skoter/motor ?

Mitt råd till dig är att du givetvis byter även den andra kolven, för annars så har du snart samma fel på den !!






Bilderna är ifrån en Suzuki 580 motor där "Kjolen " har gått av !!

INTE VACKERT !!
 
Last edited:

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
behöver inte vara fabrikationsfel på kolv.
om tex vevaxel är vind så bruka kjolarna fara.
borde du inte behöva kolla dock om det är ett standardfel på den motorn
 

sm4wdq

Medlem
7 dec 2004
16
0
1
Hagfors
Låter vettigt, har bara haft skotern en halv säsong, ska byta båda kolvarna, verkar som om min cylinder o allt övrigt klarat sig bra....hur tätt Bör/skall man byta kolvar på denna motortypen för att slippa hamna med en brysten kolv igen....
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
snotric_power skrev:
behöver inte vara fabrikationsfel på kolv.
om tex vevaxel är vind så bruka kjolarna fara.
borde du inte behöva kolla dock om det är ett standardfel på den motorn.
Fabrikationsfel och Materialutmattning är två helt olika saker som ej skall samman blandas !! :eek:
 

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
Den trasiga kolven beror förmodligen på ett fabrikationsfel. Så du kan lugnt sätta dit den nya kolven.
Kolvar är ju av gjutgods och det kan förekomma luftfickor i materialet som kan bidra till att en bit lossnar. Sällsynt men det förekommer.
Mvh/Fusionären[/QUOTE]


va det jag syftade på
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Har personligen aldrig hört talas om detta problem med arctics 580 motor.
Men landet är ju stort så det kanske har förekommit någonstans.
Ska poängtera att både jag och en polare har ägt just sådana skotrar.

Hör dig för med kgk hur det står till i denna fråga.

Kan även nämna att jag nyligt bevittnat exakt detta problem på en 04:as switchback.
Den olycklige ägaren skulle dock lyckligtvis få ut en ny motor p.g.a enligt åtf ett fabrikationsfel.
Trots tveksamheter med garantin


Borde kanske vara bra med en haveri-avdelning på detta forum där man kan bekänna sin älsklingsskoters missöden.
Fast vid närmare eftertanke så kommer det aldrig att fungera.
Folk vill väl kunna sälja sina skotrar oxå!
 

sm4wdq

Medlem
7 dec 2004
16
0
1
Hagfors
Låter kanon !!, har nu fått ihop grejjerna o ska ut o racea lite, vi har nog inte haft så mycket snö i Värmland på mannaminne.......
 

sm4wdq

Medlem
7 dec 2004
16
0
1
Hagfors
Mitt tips är o ta av förgasaren/avgas o kolla kannans nedre delar, eller göra kompprov,
jag hade en gång ett litet hål i mitten av kannans topp på en annan maskin, det blev då liknande problem