Svårstartad 583!

Tobbis

Välkänd medlem
22 apr 2006
152
0
6
Sveriges mitt
Jag har en kompis som har en formula z 583 som är mycket svårstartad och den släcker stift hela tiden.
När den startas måste man hålla full gas annars startar den inte.

Vad kan det vara för fel?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Samma med min 643'a... 4 primer sedan går den igång på 2'a rycket men sedan gäller det att hålla igång den med primern ett tag, hade lite problem i början jag också men man lär sig och nu missar man aldrig;)
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Det är standard på 583or, får man inte igång dom på första eller andra draget är det kört.
Vilka stift kör din kompis med?

Helt rätt jag kör på 2-4 prime full choke ingan gas startar den inte på 2-4 drag, så kan man ta kaffe paus!

Det ska väll sitta BR9ECS alla nyare vätskekylda lynx! (rätta mig om jag har fel)
 

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Det sitter nån sorts gummipackning i flottörhuset( antingen på nålen eller själva flottören), en arbetskamrat har råkat ut för det och det resulterade i att den surade ner sig hela tiden...


Mvh Andreas
 

XoR

Medlem
25 okt 2006
30
0
1
Burträsk
Jag hade samma problem. Tog då upp och rengjorde förgasarna då blev d mycket bättre tack vare att dom flödade! du kan även testa å ta bort slangen till vevhusvakuumet å dra nåra ggr då ser du om d sprutar bensin, då har du fullt med bensin i vevhuset.
 

Rauski

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
norrbotten
De kan och så ha med nål dynan och göra dom blir slitna dom ochså efter ett tag de felet hade jag på min summit 583a så jag rekomenderar att låta nån som kan förgasare kola på den eller så lämnar du bara in den på närmsta värksta hehe lycka till :)
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
High Altitude Compensator. En liten låda som sttter på luftburken och mäter av höjdskildnader och justerar bränsle efter var du befinner dig. Om jag inte är helt vilseledd.Och den har en förmåga av att inte fungera ordentligt och då blir skotern som min törstig och trött. 3,3 liter milen lätt körning.
 
N

Nordic

Jag har en kompis som har en formula z 583 som är mycket svårstartad och den släcker stift hela tiden.
När den startas måste man hålla full gas annars startar den inte.

Vad kan det vara för fel?
Jag har fel på min primer. När jag hade nyköpt min 670 surade den ner sig varje gång jag skulle starta den. Men när jag äntligen kom på att när skotern stått ett par dagar så måste man pumpa kanske 20 ggr tills man känner att primern börjar suga. Den börjar gå tyngre. Sen har startproblemen försvunnit. :)
 
N

Nordic

Surade den ner sig när den inte fick bränsle:confused: ...tnävkab

Jo typ.. En skoter har väl primer för kallstart. Så den surar väl antagligen genom alla drag när man inte får den att tända. Vet inte om det är möjligt men..
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Kolla upp så att inte din primer är väck ! Min var det, den sög i sig soppa hela tiden. Då gick de inte starta, surade ner stiftena direkt.

Så sätt en nypa eller nåt på primerslangen så de inte kommer genom något. (Om du behöver prima (lite) så släpper du på lite ^^)

Skruva ut stiften och blås rent dem, sen drar du några gånger så soppan i vevhuset försvinner. Sen skruva dit stiften o prova starta :)
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Jag har en mach1 643 som surade hela tiden och där var ena nålen krokig och nött. Inte lätt att hitta kan jag säga.