Svårstartad BRP 900 (4T)

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
En släkting har fått problem att starta sin BRP 900 ACE, framför allt när det är kallt.
Tändstift?
Själva bensinen? Men det är utblandat med färsk bensin...
Brukar bränslefiltret vara ett problem? 2020 års.
Luft tillförsel?
Eller kan det vara så illa så det är någon ventil...så komp är dåligt, vanligt?

Eller är något annat vanlig/troligt?
Hoppas på idéer och tips.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Mät spänningen på batteriet just när man kör startmotorn när de är kallt . Om volten går under 11 volt när man kärrar på startmotorn kan tändningen och insprutet få för lite ström så den blir svårstartad. De gäller alla maskiner.
Om de dyker neråt 10-10,5 volt så är de förmodligen dbatteri fel.. Man kan även testa ta startkablar från fräscht bilbatteri för att se om den startar kliockrent då för då är batteriet kass.
Bränslet blir inte dåligt på minst 3 år men om den stått ute i sommar med lite soppa i tanken skulle de kunna va kondensvatten i botten tank som skojar till det men de är rel långsökt.
 

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Jag tror att den har gått rätt långt, men tyvärr inget miltal att ge, men den har gått på en fjällstation/hyrskoter tidigare.

Du tänker att kombon att starten drar ström så blir det klent över till insprutningen så att man inte får ordinarie funktion? Får försöka att mäta, men känslan är att den inte "sackar" på startmotorn när det är kallt, mera att det inte tänder.

Min första gissning är att den inte får nog med soppa, alternativt inte mindre luft, tänk en gammal skoter som inte går att choka, det är känslan, men kan det ge en hint?

Tändstiften är inte kollade, men ska de verkligen påverkas av kyla? Känns som att gnistan finns eller inte. Någon som vet om detta är en motor som kan kugga om eller på något vis komma fel i tändning (kam inte är synkad längre), har dom kamkedja eller hur fungerar det? Om någon vet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Soppapumpen är nog ok om den går bra när den väl startat och om den går fullt ut på full gas.Om de är fel på inssugstemgivare eller vattentempgivare så inte den får full kallstartsmappning kan den bli svårstartad med de brukar ge felkoder. Jag tror på batteriet för de behövs ytterst lite spänningsfall så kan de ge sämre soppatryck och gnista vis startförsök. Prova startkablar de är säkrast om btteriet inte är kortslutet.
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Vissa årsmodeller av Lynx kanske Ski-doo också fick problem med bränsletryck pga plasten tanken är gjord av löstes upp av bränslet med igensatta filter som följd. Tanken ska isåfall vara tillverkad i Sverige, ta av dynan så ska det stå var den är tillverkad där under.
 

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Blir att testa med extra batteri när det blir kallt igen.

Vad är åtgärden, tankbyte eller räcker filterbyte? Är det bara någon del i tanken som inte tål bensin, så att om filtret byts så är det OK, eller OK ett tag? Men ska det verkligen påverkas av kyla? Eller just att det extra bränslet som krävs kommer inte fram pga nästan tätt filter? Tänker vad teorin är bakom att det skulle kunna vara det problemet vid kallstartsproblem.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Blir att testa med extra batteri när det blir kallt igen.

Vad är åtgärden, tankbyte eller räcker filterbyte? Är det bara någon del i tanken som inte tål bensin, så att om filtret byts så är det OK, eller OK ett tag? Men ska det verkligen påverkas av kyla? Eller just att det extra bränslet som krävs kommer inte fram pga nästan tätt filter? Tänker vad teorin är bakom att det skulle kunna vara det problemet vid kallstartsproblem.
Minnet sviker. Antigen var det dålig kvalite på plasten eller skit kvar efter gjutning av tanken. Vilket som så löser filterbyte och eventuellt rengöring av tanken det problemet. Det sitter även ett filter inne i tanken på pumpen så du vet.

Är det bara just kallstarter som är bekymmer. Går den dåligt vid hög belastning? För att utesluta eventuella filter eller problem med bränslepump kan man T-a in en tryckmätare istället för filtret utanför tanken. Ska man vara riktigt 100 seriös ska väl även det filtret också sitta kvar men är det nånting som är igensatt så är det 99 av 100 gånger strumpan i tanken.
Men börja absolut med ett fräscht batteri eller kabla från ett annat.

Edit: Läste nu också att den förmodligen gått långt så jag utesluter nästan problem med tanken då. Däremot kan man ju inte utesluta igensatt filter eller problem med bränslepump.
 
Last edited:

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Ja, eftersom det inte är min skoter är jag inte helt hundra, men har förstått det som att det endast är problem med start vid riktigt kyla, startar inte alls då. Jag hade tänkt hjälpa till nu under julen, men det gäller ju att det är kallt nog också så det är ett problem.

Sen kan man ju försöka att kolla bränsletrycket iaf, eller flödet, kan man prima och köra pumpen så att man får ut ett flöde efter filtret på slangen, är det bara att dra lös och köra startmotorn och fylla i en burk? Får man ett flöde så man ser det lär det ju inte vara problemet tänker jag? Och andra sidan så får man inte ett flöde (och det ska komma) så har man hittat ett problem. Men tycker det är ologiskt att det bara är dåligt flöde vid kyla istf, om inte bränslepumpen går extra tungt när det är kallt.

Någon som vet hur kallstartsproceduren ser ut på denna motor? Och om det finns något där man bör fokusera på? Som jag skrev, det känns som den inte får choke om man drar en parallell till en gammal skoter, eller att den inte får gnista när det är kallt (vilket jag inte får ihop logiken på).

Sen har den nog gått långt nog att allt skrot i tanken från produktionen ska vara borta (i filtret) redan.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
På många ACE 600or måste startmotorn plockas isär och rengöras för att den börjar kärva/gå sakta, det kan hända närsomhelst efter 800-1000mil men mera vanligt närmare 1500 mil. Vissa måste man rent byta startmotor på. Möjligt ACE 900 har samma fenomen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Bränsletrycket och flödet kan du utesluta för den går fullt ut när den startat. De första tecknet på igensatt filter är effektbortfall på full gas. Men bränsletrycket dippar om batteriet är dåligt och sämre gnista.
Mät spänningen under start även om de är rel varmt för volten dippar nog ändå neråt 10- 11 volt om batteriet är kass . Den kan dock starta ändå om de inte är så kallt då. Ex min Hoj 1000cc startar trots att de lilla lipobatteri jag kör dippar neråt 10v men endast om de är minst 10 plusgrader.
Som jag skrev tiigare ang soppabortfall så kan de bero på kallstartsmapp som inte hoppar i pga tempgivare för kylvatten som visar fel eller insugstempgivare i luftburk. Men de bör ge felkod så ser ni inget sådant är de nog ok. Kolla om kyltempen verkar rimlig i displayen när han väl kör.
 

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Du tänker att den ska visa för varm kyltemp under körning då? Eftersom jag gissar att den skulle tro att motorn inte är så kall, så den inte gör en kallstart i logiken?

Japp, har tänkt att kolla batteriet samt byta filtret, då det är en överkomlig kostnad samt inte är dumt att ha ett nytt filter hur som helst, funderar även på nya stift av samma anledning, men tänkte få lite kött på benen om man är kvar i samma läge.

Angående startmotorn gissar jag då att den inte får fart nog på motorn, så om den låter pigg så kan man hoppa över den teorin? Alltså om det är bra fart på startmotorn. Själv känns som sagt problemet som bränslerelaterat, inte nämnvärt trött när det är kallt utan snarare att den inte tänder alls, ska även testa med startgas vid nästa kalla tillfälle som jag själv är på plats. Om den tänder/startar så tycker jag själv att det lutar år bränslet, men är det så att klent batteri iaf kan ge samma symptom så är det bäst att mäta upp det under belastning som det tipsas.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
men är det så att klent batteri iaf kan ge samma symptom så är det bäst att mäta upp det under belastning som det tipsas.
Eller kabla igång den från ett stort bra batteri och se om det funkar bättre än på bara skoterns egna.