Svårstartad Enduro 600-98

dinern

Medlem
6 dec 2004
18
0
1
Hagfors
Hej,
Har en Enduro600-98 inköpt i oktober iår.
Fram till snö stod den i garaget, startade efter 2-3 ryck.
Nu får jag rycka 25ggr, och det spelar ingen roll om den är ute eller i garaget.
Talade med säljaren (firma i Jämtland) och han sa att jag skulle strunta i choken, och använda primer eller fullt gaspådrag, men det funkar inte.
Får rycka ändå som attan.
Tomgång när jag får igång den eller kört en halvtimme är 3000-3500 varv och den går inte ned.
Startar direkt om den är varm men slår jag igen den och låter den stå 10minuter är det samma visa.
Har bytt tändstift flera gånger men det blir inte bättre.
Skotern verkar int få soppa om jag inte pumpar för stiften ä torra.
Om jag pumpar surar den istället!
Vad göra?
Någon som vet.
Dinern
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Hej, det låter som du har fått vatten i systemet på nåt vis. Testa hälla hetvatten på bensinpumpen, startar den och går då även om det är kallt? Hade det problemet med min skoter förra vintern, så jag tog isär bensinpumpen och den var full med vatten och ärg...
 

dinern

Medlem
6 dec 2004
18
0
1
Hagfors
Jojo, tänkte bara om du visste exakt, hittar ju inga sprängskisser och liknande på nätet.
Körde in skotern i garaget nu på morgonen och gjorde först en sväng på snöresterna på en skogsväg.
Vid ca 70 kmh gasade jag på för fullt och då liksom ville den inte svara direkt utan dog kort för att sedan dra på!
Kan detta också vara bensinpumpen?
/Anders
 

dinern

Medlem
6 dec 2004
18
0
1
Hagfors
Ja, exakt vet jag inte men enligt annons på nätet var datumet sedan tidigt i våras!
vad tänker du på då?
tacksam för hjälp då detta är skiittråkigt, bytte från en mach1 (som också hade sina problem) för att få nyare och bättre men fortsätter detta så blir det aldrig en Rotax nått mer.
/Anders
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bestyckning.

:) Hej !


Jag skulle tro att du har bestycknings problem i förgasarna.

Troligtvis så har förra ägaren bestyckat om den = mindre bränsle.

( i våras och/eller för hög höjd. )

Din motor har höga varv därför att den får för lite soppa.




Vet du var maskinen rullat tidigare ? ( Höjd . )

Var kör du själv ? ( Höjd. )




Börja med detta :

1. Skruva in luft skruvarna i botten, öppna dem sedan 1/2 varv

2. Kontrollera var du har "Clipset" på nålen. Flytta sedan clipset 1 hack rikligare ( se bild )

3. Kontrollera storleken på Huvud och Lågfarts munstycken i förgasarna
( OBS ! Håll reda på H & V )
Kontrollera vad det skall vara original, brukar stå i instruktionsboken.

4. Montera ihop och TESTA !

Skulle tro att det är fixat !

sedan gäller bara att fin justera.....
 

Attachments

dinern

Medlem
6 dec 2004
18
0
1
Hagfors
Kan va troligt, jag kör i Värmland (vid snö) och skotern köpt i Funäsdalen, dom har väl en del höga toppar där så det kan va troligt.
Tråkigt att inte handlaren kan upplysa om sådant.
/Anders
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
dinern skrev:
Kan va troligt, jag kör i Värmland (vid snö) och skotern köpt i Funäsdalen, dom har väl en del höga toppar där så det kan va troligt.
Tråkigt att inte handlaren kan upplysa om sådant.
/Anders
OJ! Ja, där har du mest troligt felet! Kör inte mer med skotern innan du fixat detta.
 

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
jajjemän

alldeles rätt...där finns nog felet siddu..
står det inte vilken storlek på mynstyckerna du ska ha i instruktionsboken
så hör med nån lynxhandlare..
 

dinern

Medlem
6 dec 2004
18
0
1
Hagfors
Häpp,
Förgasarna kollade!
variatorsida 3,30 Skall vara 3,40 enligt uppgift.
Startapparat 3,40 och skall vara 3,50.
Lågfartmunstycke 0,40 och skall vara detta.
Så? är en tiondel per munstycke felet då?
Den får ju mindre soppa iofs. men?
Någon som vet?
/Anders
 

snowblast

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
47
Docksta sverige
svårstartad enduro 600 -98

Jag har stött på flera liknande fall med enduro 500 & 600 & då har det varit
nålventilen till förgasarna som fassnat i stängt läge.
Jag har jobbat med lynx ett antal år och har bytt på flera 500 & 600
98-99 or.
Kolla upp ventilerna & bestyckningen och kör inte innan du hittat felet & håll koll på färgen på tändstiften eftersom den verkar få för lite soppa,får du inte ventilerna att gå lätt & täta riktigt - byt dem. Lycka till.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bestyckning.......

dinern skrev:
Häpp,
Förgasarna kollade!
variatorsida 3,30 Skall vara 3,40 enligt uppgift.
Startapparat 3,40 och skall vara 3,50.
Lågfartmunstycke 0,40 och skall vara detta.
Så? är en tiondel per munstycke felet då?
Den får ju mindre soppa iofs. men?
Någon som vet?
/Anders
* I vilket läge på Nålen var "Clipset" monterat ?
* Hur långt ut var luftskruvarna UTskruvade ?




- - -
 

dinern

Medlem
6 dec 2004
18
0
1
Hagfors
Till både Snowblast och 2stroke.

Mycket skräp o gegga när jag tagit loss trottelnålarna (bägge), alltså under den skruvade vajerhållaren.
Clipset satt på andra uppifrån, har sänkt det ett hack.

Lars: Bensinpump var som du sa full i vatten samt ärg.
Har gjort rent och monterat,

Skotern startade efter två primer pumpningar på FÖRSTA rycket.
Justerade ned tomgången från 3000 rpm till 1500 efter ca 5-10 minuters varmkörning.
Slog igen motorn i 30-45 minuter och gick ut igen och chokade, ingen primer eller gas, den startade DIREKT på första rycket vid 5 grader kallt.

Frågan är om den är ok nu då?

Tack för all hjälp
/Anders