svårstartad mxz 600 HJÄLP

dedda29

Välkänd medlem
4 jan 2011
132
0
6
arvidsjaur
de är när den är kall, ja har rengjort förgasarna, men ja ska byta tändstift + tändhattarna för dom glappar, och så ska ja sätta dit en primer å se om de blir nå bättre, om nån kommer på nåt mer ja kan göra så skriv gärna :)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså att sätta dit en primer kommer ju inte hjälpa, du "döljer" ju bara ett problem som uppstått då :)

600an som kom -99 är ju en av de kanske mest lättstartade motorer som finns när de gäller Rotax!

Om den är svårstartad när den är kall så bör du nog byta stiften till att börja med iallafall!
 

dedda29

Välkänd medlem
4 jan 2011
132
0
6
arvidsjaur
okej:) men ja var nyss ute å prov startade den, den startade på 1a draget, ja höll lite gas å då startade den hur bra som hellst, men om man inte gasa så stannar den ju å så får man rycka ca 15 drag sen startar den, å så borde de väl inte vara? :)
 
E

eMe181

varför skulle den inte ha de?
Eftersom att CDI:n kan ha gått. Då kan problemen som du säger dyka upp, startar lätt och går bra tills den blir varm. Sedan så blir den stendöd tills den kallnat...
 
E

eMe181

oj tamefan jag läste fel, sry.

Hmm om den är svårstartad som kall, surar den ner sig? eller får den för lite soppa?
 

dedda29

Välkänd medlem
4 jan 2011
132
0
6
arvidsjaur
ingen fara:) ja vet inte, ja tror att den får för lite bensin i början, men sen flyter de på bra, men ja ska montera en primer så får ja väl se om de blir bättre, å ja tror inte att den surar ner sig,
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså att montera in primer kommer inte hjälpa.. åter igen...

Tänk dig att du har feber.. klart febern blir bättre om du tar en alvedon, men problemet finns ju där, det bara göms!

CDIn går aldrig sönder på dedär.. jag skulle isåfall gissa på statorplattan men de låter inte troligt NÄR den startar..

Jag tror att du antingen surar ner den när du gasar när du startar den (stiftet slocknar) eller statorn..

När du startar den nästa gång, gör såhär

Sätt på halv chock, dra tills den startar MEN GE FAN INGE GAS VARKEN NÄR DEN HAR STARTAT ELLER NÄR DU SKA STARTA!

När den börjar bli varm och varvräknaren börjar vobbla mellan 1000-0 så slår du av chocken och låter den "gå till sig" till 1500 rpm, sen kan du gasa lite

Testa så och återkom med resultat! KOM IHÅG INGE GAAAAAAAAS!!!!!!!!!
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
vad var de jag sa ;)

600 är känslig på stiften! Nästa gång du köper stift så köp BR9-EYA, inte BR9 ES, världens kanske sämsta stift!

Bra de löste sig! :D