svårstartad när varm

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Vad kan det vara? Min renegade blir svårare att starta när den är varm. Om man inte låter den stå utan startar den efter typ mindre än en minut så är den ganska lätt att starta även om den är rejält varm, däremot om den får stå i 20 minuter så kan den vara riktigt klurig att få igång, men det brukar lösa sig till slut om man gasar och helst är två (en som drar och en som gasar).

Den har gått 550 mil och är en 02:a med 793 motorn. Teorier?
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
har inte kollat stiften så mycket faktiskt, men den drar då sin beskärda del soppa iaf, ligger kring 3 l/milen och ska vara originalbestyckad och så.

Edit: Och förresten, borde den inte vara svårstartad och/eller ha hög tomgång när den är kall om den nu får för LITE soppa?
 
Last edited:

zxTåbbe

Aktiv medlem
28 mar 2006
66
0
6
Skellefteå
Hade en summit 583 -97a innan den jag har nu. Och summiten var det likadant som du beskriver.. att den är svårtstartad efter den fått stå mellan 15-40 minuter när den e varm. Jag kom iaf fram till att bästa sättet att starta den då var maxgas och ryck.. annars surade den ner sig totalt, var bara upp me stiften å blåsa ur sen starta den som vanligt:(

Dock inga problem att starta den när den var kall eller om den bara stått nåra minuter varm.
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Om du inte är väldigt kunnig - lämna in den till verkstad så snabbt som möjligt. Min polare hade samma problem - innan den skar!
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Svårstartad

Demontera Reedkorgarna och kontrollera efter sprickor i gummit och täthet på bladen, titta mot en lampa så får bladen ej vara öppna.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
mil skrev:
Om du inte är väldigt kunnig - lämna in den till verkstad så snabbt som möjligt. Min polare hade samma problem - innan den skar!
Vad var det för skoter han hade?
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
kanske inte är samma maskin, men jag hade en moppe som var så. lät man den stå mer än 1 minut var den omöjlig att få igång. Efter nån vecka lossnade en bit från reedventilen, när jag bytt den så var det inga problem så det var nog felet på den..
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
mil skrev:
Han hade en MXZ 800 - 01
Ok, då är det klart jämförbart. Tror jag ska kolla upp reedventilerna. Hoppas maskinen klarar lite mil i helgen bara hehe.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Hej,
Jag har samma problem med min AC Pantera 550.
Det vete f_n vad det beror på, förgasarna är perfekt inställda och maskinen är ny.
(inga Reed ventiler heller)

Jag kör dock på alkylatbensin, så det kanske har med saken att göra.
Jag kör på ca 600 m över havsnívå, kan påverka ångtrycket.
Den startar på någon "millisekund" på elstarten när den nyss är avstängd.
Om man går och fikar och kommer tillbaka efter ca 30-40 minuter så är det problem.

Mala på starten med fullgas brukar hjälpa.



MVH//
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
rydde skrev:
Vad kan det vara? Min renegade blir svårare att starta när den är varm. Om man inte låter den stå utan startar den efter typ mindre än en minut så är den ganska lätt att starta även om den är rejält varm, däremot om den får stå i 20 minuter så kan den vara riktigt klurig att få igång, men det brukar lösa sig till slut om man gasar och helst är två (en som drar och en som gasar).

Den har gått 550 mil och är en 02:a med 793 motorn. Teorier?
Mät kompressionen omgående! Troligtvis slitna kolvringar/kolvar, mät och ev. byt innan det är fösent annars blir det dyrt..
Hade exakt dessa problem på min rev600 -03 som hade just dåliga kolvringar från fabrik. Min RER fungarade inte heller till följd av detta.