Svårstartad!!!

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En standardorsak om Rotaxmotorer är svårstartade är glapp i anslutningarna till spolarna på tändplattan.
Följden är svag gnista vid start, när väl motorn har fått upp varvtalet räcker spänningen mer än väl.
Det är lödskarvarna mellan den tunna tråd som spolarna är lindade med och kablarna till tändplattan, som brukar vara dåliga (slarvigt lött från fabrik). Prova att dra isär kontaktdonet mellan tändplatta och CDI-modul, ohmmät spolarna och jämför med data ur verkstadshandbok. Det brukar vara några tiotal ohm i den ena lindningen och antingen kring 75 eller kring 200 ohm i den andra. Vid fel brukar resistanserna vara mycket högre och kraftigt varierande, om man först mäter, sen drar i snöret några gånger och mäter igen så får man olika värden.

Om du har det felet så får du plocka bort tändplattan och löda om skarvarna.
 

Juke

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Garnska även skicket på nålventilerna i förgasarana, de kan läcka och motorn får för mycket bensin och skotern är svårstartad när den stått ett tag. Ett vanligt fel på 643.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
>Garnska även skicket på
>nålventilerna i förgasarana,
>de kan läcka och motorn får
>för mycket bensin och
>skotern är svårstartad när
>den stått ett tag. Ett
>vanligt fel på 643.

Kanske kan vara samma fel om en standardbestyckad 643 -92 drar på tok för mkt soppa också?
Finns det nåt bra "knep" man kan ta till för att kolla om de tätar som de ska? Dom är ju rätt dyra...
 

Juke

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Jep det finns, när du slutar köra stäng bränslekranen. Den borde starta lättare om det är fel på nålventilerna om du har stängt kranarna, då kan bensin inte översvämma förgasarna. (kom ihåg att öppna dem när du fått motorn igång igen).