svårt att få ut maskin ur en zr600?

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Min zr600 efi -98 skärde fast i våras, kolvringen tog i utblåset och resten är historia. Borde int va så mycket skit ner i maskin men vill ändå kolla för säkerhets skull.
Nu funderar jag om de e svårt att lyfta ur maskin? (och lägga tillbaka förstås) Jag har nog skruvat en del och tycker själv att tummen inte e precis mitt i handen men e defintivt ingen expert.
Klarar jag av det eller ska jag föra den till en sakkunnig direkt? lite genant att föra en stor låda med delar och skruvar till verkstan sen när man inte får ihop den också :)

Berätta gärna egna erfarenheter...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
tror nog du klarar det själv. Är inte alls mkt delar att hålla reda på i den där motorn.

Och det är väldigt lätt att lyfta ur motorn faktiskt. lossa bara motorfästena, kolla så alla kablar är lösa, skruva bort Efin från cylindrarna och ta bort variatorremmen. Sen bör du även skruva bort magnapullen (startapparaten).

Sen är det bara lyfta ur motorn och ställa den på arbetsbänken och börja skruva isär.

Ett tipps är att ställa skruvar och delar i "ordning", så när du sen ska skruva ihop det så tar du bara allting från ena håller till det andra, så vet man vad som ska sitta ihop med vad. (mkt enklare då man är nybörjare än "stoppa allting i en låda" metoden)

hoppas det hjälpte!

mvh
daniel
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Jag har ju redan bort cylindrar och kolvar, tror inte man får upp mer av maskin utan att ta bort den ur chassit så de va just de jag undrade hur svårt de är.
Är det bara att skruva loss startapparaten och efin från motorn? inga problem att få ihop dom tillbaka osv.? Ser en mardröms vision framför mig när jag skruvar bort startapparaten där det flyger en massa skruvar och fjädrar i alla olika riktningar, blir blind på ett öga osv. Men de e ingen risk för nåt sånt alltså.
Nog ska de väl vara rent, snyggt och torrt inne i motorn om allting är i sin ordning?

En till fråga på samma gång, när jag nu kommit så långt att jag får lägga tillbaka dom nya kolvarna behöver dom smörjas så dom går in bättre? isf. med vad? tacksam för andra tips och trix också i samband med ihopmontering...
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
joo det är inga problem för dej att ta ur motorn ur chassit efin tror det bara är att dra i sär kablarna och om det inte finns en koppling för kablarna så får du märka dom så du sätter dom rätt sen

om det är en magnapull du pratar om så är det inga problem den ska man lätt kunna plåcka lös men var lite försiktig för säkerhets skull

eller har du elstart är det ännu lättare bara ta lös kablarna och sen ta ur motorn

joo det ska vara rent i motorn men du kan slå lite tvåtaktsolja på veven och lagren och sen på kolvarna när du skruvar i hop den för det kan hända att den inte smörjer som den ska när man har ny bytt och sen är det alltid bra att smörja lagren och sen bränner du inte kolvarna du behöver inte mycket olja bara lite och runt ringarna då blir det bra:)
så var det då på min



LYCKA TILL MED MOTORN HOPPAS MINA RÅD HAR HJÄLP DIG :) :) :)
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
det är nog en magnapull, aldrig hört ordet förr men de e definitivt ingen elstart.

Goda råd e dyrbara och tacka vet jag internet och alla trevliga människor de finns där ute, speciellt här på skoterleden ;). Det stärker ens självförtroende konstigt mycket av att kolla på lite text nån annan skrivit, så nu bara jag får alla delar ska maskin ur och sen är det bara att plocka ihop och vänta på SNÖ.
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
magnapullen är startaparaten som start snöret sitter i när du drar i start snöret så slår magnapullen fast i svänghjulet och drar runt motorn och njär motorn går i gång eller du släpper start snöret så släpper magnapullen från svänghjulet


lycka till med motor renoveringen hoppas det blir bra:) :) :) :) :)