Svårt att sälja skoter med många mil på mätaren?

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Hur är era erfarenheter att sälja och köpa skotrar med många mil på mätaren?
Försöker sälja en F7:a med 1000+ mil, intresset verkar vara svalt...

En liten fundering, en skoter från tex. -03 har gått 10 säsonger, med 1000 mil så blir det 100 mil per säsong, inte nått anmärkningsvärt med andra ord.

Så hur kommer det sig att så många skotrar upp mot 10 års ålder knappt har några mil, är de tråkiga att köra, trasiga jämt, eller har mätaren varit ur funktion?

Många nya skotrar går ju över 200 mil de första 2-3 säsongerna, då de säljs så har de kanske 6-700 mil på mätaren, vad händer sen?

visst finns det "gubbar" som bara har kört några mil per år med nina nya maskiner men de väljer oftast inte värstingar.

Iofs, så står det nått betydligt lägre på min mätare eftersom den är bytt, så det är väl kanske lätt att missa att upplysa om det?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Tyvärr är det så att folk tittar åt fanken för mycket på miltalet istället för skicket på maskinen. att 10 säsonger gamla maskiner gått 500-600 mil synar jag direkt.

Mulle: Han har den utlagt precis i det prisintervallet.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Själv har jag köpt en skoter med utbytt mätare.. Alltså omöjligt att veta milen. Blir spännande den dag man ska sälja=) Möjligtvis om timmarna är lagrad i ECUn så ser man väl det, men vet inte hur det är?

Sen är det ju faktiskt så att milen säger en hel del om hur nära det är att man åker på byta slitdelar. Du kanske har en fräsch skoter med nya kolvar m.m. men när man närmar sig tusen mil så närmar sig det mesta slutet av sin livstid. Alltså typ alla möjliga lager, variatorer m.m.

Sen finns det såklart 1000mila ex där alla slitdelar är utbytta. Dock är det ju lätt hänt att man missat nånting. Och sen finns det 200mila skotrar som ser ut som hej kom å hjälp mig...

Har faktiskt även reagerat på just fenomenet att skotrar går 2-300 mil första året för att sen efter 10år snittat typ 100mil. Och vist det är faktiskt väldigt många som inte kör i närheten av 100mil per säsong ens. Men just att det alltid ska va så mkt i början å lite efter det?:p
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Säkert många mätare som "råkar" gå sönder och står stilla under delar av en skoters livslängd..

Men o andra sidan är det väl inte så konstigt om en skoter går som mest dom första säsongerna, den som anser det värt att köpa en ny maskin använder ju antagligen grejorna. Sen när skotern sjunker i pris blir den tillgänglig för sådana som jag som inte har möjlighet att logga så många mil på en säsong och därför inte kan motivera kostnaden för en nyare maskin..
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Mil är helt oväsentligt på en skoter eftersom så sjukt många har mätaren urkopplad.
Förhoppningsvis kan det bli lite ordning på detta nu när väldigt många skotrar loggar timmar i ECUn.

Köp aldrig en begagnad skoter utan att först göra en avläsning på timmar hos en ÅF!!
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Står valet mellan två likadana äldre maskiner i liknande skick där ena har 500mil på mätaren och andra 1000mil så väljer jag personligen den maskin med 500mil på mätaren lyckligt ovetandes om hur långt den egentligen har gått oavsett om det i slutändan leder till ett bättre köp eller ej...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Personligen undrar jag vart alla gamla maskiner tar vägen :wondering: Alla tycks ju köpa nytt. Frågade min handlare och han undrar samma sak.

För en första gångs köpare eller för någon som ska ha en maskin i stugan så kanske det är ett alternativ. Att ha en maskin som det är vingel med eller som man tror det blir vingel med är nog förklaringen till trögheten. Fritiden är jävligt dyrbar och i min värld så är en beg racer en NO NO.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vid +1000 mil sjunger en mängd delar på sista versen. En 1000-milare där det bara är bytt typ kolvar & slides, den skulle iaf jag inte vidröra med tång. :wacko:

Har själv en 10 år gammal 1000-milare, nu totalt genomgången i boggie, variatorer, drivlinan...jag kan säga att slitdelar (lager, bussningar, slides, variatordelar o.s.v) är ordentligt slitna vid et miltalet. Visst, skotern hade kanske gått 300 mil till utan åtgärd, om man hade varit en sån som kör tills det rasar....längst bort i fjällen....
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har faktiskt inte bytt slides... de är fina efter 1260 mil!
Är man seriös, har sina skotrar i många år och inte gillar att gå hem så gör man löpande underhåll och renoveringar.
Att hålla en motor igång länge är lätt, det som är svårare är att hålla chassiet i skick.
Men hur som helst verkar det svårt att sälja skotrar med höga miltal.
Får väl vänta till vintern kommer och/eller dumpa priset.

20-25000 borde man väl få för en sån?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Funderade själv att sälja min vid 999 mil, det låter ju mindre än 1001.

Jo, chassiet är ju den största/svåraste/dyraste reservdelen.

Nä nu måste jag till blocket och spinka på din.

Edit, 2 minuter senare: den ser ju fin ut iaf på bild, inte sönderpimpad, ner några tusen när det kommer en spekulant så är den väl såld. Blev nästan sugen. :)
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
miltal är som nån annan nämde inget att bry sig om då det verkar som nästan alla skotrar är knappt inkörda fast dom är 10 år gamla i annonserna. Skick och dokumentation säger det mesta.
välj på två skotrar som är 10 år den ena 600 mil och ser skaplig ut men ägaren har haft den 1år å den "funkar" bra. eller en med samma årsmod med 1300 mil lite repor å rispor men verkar underhållen å ägaren visar kvitton på nya kolvar mm från förra året och han haft den i 7år så tar jag den.
Annars är det bara att kolla på hur garaget set ut är ju bästa metoden enligt mig.
Städat å fint med bra verktyg brukar innebära att ägaren bryr sig om sina saker .
Är det en gammal vedbod med två rostiga skiftnycklar å en avbryten skruvmejsel samt en dunk spillolja så kanske man ska kolla lite extra på maskin.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Sålde en f7a för 4 år sedan som gått ca 1100 mil. Priset jag satt var ca 10000 under dom som gått ca 600-800 Tog en dag så var den borta. Den var tillsalu året efter då hadde den gått 800 mil.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
miltal är ... inget att bry sig om
Jo, miltal är visst nåt att bry sig om. Även mil nöter på mekaniska saker.

Fast visst är skötseln viktig, eller som det brukar heta: "Ett fordons värsta fiende är de tidigare ägarna."

Alltså: hellre en välskött 1000-milare än en vanskött 1000-milare. :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jo, miltal är visst nåt att bry sig om. Även mil nöter på mekaniska saker.

Fast visst är skötseln viktig, eller som det brukar heta: "Ett fordons värsta fiende är de tidigare ägarna."

Alltså: hellre en välskött 1000-milare än en vanskött 1000-milare. :)
Men helst en välskött 200-milare :)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Nu efter en månad på blocket nästan utan respons verkar det som att det har lossnat lite... kan det vara kylan eller att det är snöskoterns dag i helgen?

Intressant är att 9 av 10 förfrågningar är
har du skotern kvar?
vad är sista priset?

inga frågor om skick, utrustning eller sånt..

En fråga till er andra som köper och säljer skotrar, är det bara sista priset som gäller, per mail?
nåja nu är det i alla fall flera som ska komma och titta på den.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
När jag köpte en av mina skotrar så gjorde jag upp affären nästan helt via mail. Ville både ha flera bilder och veta mer om lite olika saker. Också sista priset fixade vi via mail. Jag ville ha allt detta gjort eftersom jag skulle åka så långt...sen ringde jag och kollade upp allt innan jag åkte iväg.

Jag tycker det är smidigt och bra att ha allt till "pappers" har man frågat/kommit överrens om något per telefon så har man ju inget som "styrker" det sen
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ursäkta men vem faan använder uttrycket "sista priset" på snöskotrar?? :tsk:
Detta är ett uttryck reserverat för kebabkrängare och gansterwannabees.
Skulle aldrig ens svara på ett mail som innehöll den frasen.
Pruta gör man aldrig i mail och om köparen ska åka långt så kan man ev diskutera priset på telefon, där man lirkande frågar om prutmån.
Prutas görs det på plats efter inspektion av objektet, alla diskussioner före det är egentligen bara hypotetiska och bortkastad tid.
 
Last edited: