Svarva förbränningsrum

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Då jag bestämt mig att fixa upp 800 sakerna till sno pron fick jag syn på att de lösa förbränningsrummen inte var nå fina, nya kostar runt 1500:- från Speedwerx inkl. frakt och då har jag inte räknat in tull och sånt. Därför undrar jag nu om det är någon här på forumet som kan sånt här och har kunskapen att svarva ett par nya? Har nämligen 2st lösa förbränningsrum med betäckning: AC608 SX-16 som jag inte har en blekaste om vad dom är till för eller vad dom har för egenskaper, förutom att dom är till nån Arctic och att det är nog med gods för att svarva kopior på 800 förbränningsrummen med. Eller är det lika bra att beställa nya?

Det vore även kul att veta vad som kan ha orsakat detta, spekulera gärna.

Bifogar nån bild på dem, högerklicka och ta visa bild för att se i full storlek:

De gamla:




Ena AC608 SX-16:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag hadde samma problem med spikningar på min gjutna lågkompstopp från speedwerx , nu kör jag med ett par org förbrännings rum omsvarvade av www.paceraiser.se med ngt lägre komp och det ser bättre ut , jag hadde liknande märken på kolvarna ochså men aldrig något haveri , hur ser dina kolvar ut och vilken beteckning har förbränningsrummen ? ett alternativ är ju att bara ta någon tiondel över squishbandet i en svarv enkelt och det kanske även gör att det inte ser lika dant ut efter vintern igen ..
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Hur mycket gick svarvningen på hos dom? Är totalt novis på det här med toppar, har läst en hel del trådar här men förstår ändå inte riktigt hur allt räknas ut och blir så bra.

800 rummen har betäckning: F802 -12.7

Här är 2 bilder på kolvarna som jag fick dom av föregående ägare, sjukt svårt att få till fokus på kameran. Som synes är den ena kolven helt rasad och jag vet inte hur länge dom gick, men om man tittar på hur pass spikad toppen är jämfört med kolvarna känns det som att den körts med dåliga toppar längre än kolvarna.




 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Kan va så att kolvarna inte är avsedd för dessa förbränningsrum eller att squishbandet är för tight.
Men jag skulle ha börjat med att mäta tangeringsvinkeln längst ut på kolven och även mäta vinkeln på squishbandet i toppen och se hur dessa står sig mot varandra.
Hade liknande på de första topparna till min trippel och då var det vinkeln på squishbandet som var för liten, så den blev åt fel håll längst ut på kolven. Men nu har man börjat lära sig :)
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Kan va så att kolvarna inte är avsedd för dessa förbränningsrum eller att squishbandet är för tight.
Men jag skulle ha börjat med att mäta tangeringsvinkeln längst ut på kolven och även mäta vinkeln på squishbandet i toppen och se hur dessa står sig mot varandra.
Hade liknande på de första topparna till min trippel och då var det vinkeln på squishbandet som var för liten, så den blev åt fel håll längst ut på kolven. Men nu har man börjat lära sig :)
Då passar jag på att fråga, hur jag mäter dessa på bästa sätt. Och vad är en tangeringsvinkel? ;)
Squishbandet gissar jag på är den lilla remsan längst ut från mitten som är bortspikad på bilden, eller är jag ute och cyklar?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tvinna lödtenn och vik dom till 2 st L som räcker från tändstifthålet ut till kanten , dra runt motorn så tennet klämms ihop , var noga med att du mätt hela vägen , de brukar synas i sotet var dom har varit , mät på båda sidorna över kolvbulten samtidigt för att inte kolven ska kantra ....

802 - 12.7 heter mina som inte fungerade 100% , men de är inget "F" före och det är en gjuten topp , har du 2 eller 1 packning under cylindern ? min körs med 2 packningar ...
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
tvinna lödtenn och vik dom till 2 st L som räcker från tändstifthålet ut till kanten , dra runt motorn så tennet klämms ihop , var noga med att du mätt hela vägen , de brukar synas i sotet var dom har varit , mät på båda sidorna över kolvbulten samtidigt för att inte kolven ska kantra ....

802 - 12.7 heter mina som inte fungerade 100% , men de är inget "F" före och det är en gjuten topp , har du 2 eller 1 packning under cylindern ? min körs med 2 packningar ...
Då lär jag alltså sätta ihop motorn med 800 sakerna innan jag kan mäta. Vet inte hur många packningar föregående ägare kört med under 800 cylindrarna då det inte följde med nå gamla packningar å ingen info fick jag om det, dock kör jag bara med 1 på 600 cylindrarna som sitter nu. Undrar vad skillnaden med F är? Toppen jag har till 800 ser ut så här

 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du ska bara ha en packning ser jag nu när jag tittar nogrannare , med 2 så är det nästan inget av squishen som hamnar i förbränningrummet mera som på 600 förbränningsrummet .. jag tror att avskaknaden av F inte betyder ngt det är för trångt att rymma det mellan toppbultarna där det står på den gjutna ... så där ser std topparna ut till mod motorerna fast dom är blanka .. har du gjutna eller billet cylindrar ?
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
du ska bara ha en packning ser jag nu när jag tittar nogrannare , med 2 så är det nästan inget av squishen som hamnar i förbränningrummet mera som på 600 förbränningsrummet .. jag tror att avskaknaden av F inte betyder ngt det är för trångt att rymma det mellan toppbultarna där det står på den gjutna ... så där ser std topparna ut till mod motorerna fast dom är blanka .. har du gjutna eller billet cylindrar ?
Det är gjutna cylindrar, samma som till F7 (kollade upp med Speedwerx strax efter att jag köpte skotern).
Såg nu även på bilden ovan att förbränningsrummen är till en 600 eftersom namnet på kitet var "ACF6BH", men själva toppen är exakt likadan som min.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ok ja dom satt ochså på 05ans mod , 04:ans billet cylindrar har annan bultdelning och dit F skulle kunna vara att dom är för firecat cylindrar ..
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
ok ja dom satt ochså på 05ans mod , 04:ans billet cylindrar har annan bultdelning och dit F skulle kunna vara att dom är för firecat cylindrar ..
Det har du nog rätt i, det förklarar ju faktiskt F galant! :) Men då återkom ju den stora frågan, hur ska jag göra med förbränningsrummen? Vänta tills allt e klart utom toppen och sen mäta och skicka iväg nånstans, eller kan man kanske göra något innan? Dom som satt där är ju något jag knappast vill använda då de inte alls är nå fina.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag skulla ha snyggat till dom i en svarv , är inte mkt jobb att ta ett finskär över squishytan , men helst efter du mätt måttet , eller så beställer du ett par nya (som kanske fungerar sämre men ger 2-3 hk till) , att svarva om 600 rummen blir nog inte billigare .. vilka kovar har du köpt ? jag stoppade vanliga std 800 ho kolvar i min .. tändningen kan ochså vara det som ställer till det , min spikade på delgas (förklaringen till varför den aldrig havererade) jag har min tändkurva backad 3 grader , men de bästa (för driftsäkerhet/effekt) är att få hela kurvan omprogramerad av speedwerx , men sämre om man vill göra motorn helt std å tanka racesoppa :) min box är märkt "betsy mod" ..
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
jag skulla ha snyggat till dom i en svarv , är inte mkt jobb att ta ett finskär över squishytan , men helst efter du mätt måttet , eller så beställer du ett par nya (som kanske fungerar sämre men ger 2-3 hk till) , att svarva om 600 rummen blir nog inte billigare .. vilka kovar har du köpt ? jag stoppade vanliga std 800 ho kolvar i min .. tändningen kan ochså vara det som ställer till det , min spikade på delgas (förklaringen till varför den aldrig havererade) jag har min tändkurva backad 3 grader , men de bästa (för driftsäkerhet/effekt) är att få hela kurvan omprogramerad av speedwerx , men sämre om man vill göra motorn helt std å tanka racesoppa :) min box är märkt "betsy mod" ..
Okej då gäller det att få tag i nån som kan svarva och gärna har någon kläm på vad som ska göras, vill du odysse som kan sånt här? ;) Jag ska köpa vanliga F8 kolvar, original när jag ändå beställer från USA. Tändningen är jag ganska säker står på 0, nån racesoppa tror jag nog aldrig att jag kommer ha råd med :) Dock vet man ju aldrig vad skotern kommer användas till. Min box är märkt "Lundqvist" och en vit prick i mitten om jag inte minns fel, ska kolla upp de. Har för mig att jag läste på andra sidan vattnet att med original "mappen" så går inte maskin att köra öht på halvgas, oavsett om man har race mod eller trail mod för då rasar den efter ett tag.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
jag skulla ha snyggat till dom i en svarv , är inte mkt jobb att ta ett finskär över squishytan , men helst efter du mätt måttet , eller så beställer du ett par nya (som kanske fungerar sämre men ger 2-3 hk till) , att svarva om 600 rummen blir nog inte billigare .. vilka kovar har du köpt ? jag stoppade vanliga std 800 ho kolvar i min .. tändningen kan ochså vara det som ställer till det , min spikade på delgas (förklaringen till varför den aldrig havererade) jag har min tändkurva backad 3 grader , men de bästa (för driftsäkerhet/effekt) är att få hela kurvan omprogramerad av speedwerx , men sämre om man vill göra motorn helt std å tanka racesoppa :) min box är märkt "betsy mod" ..
En vit prick i mitten, och det står Lindkvist på boxen. Inte Lundqvist som jag sa tidigare. :) Dock måste jag säga att jag inte har märkt några som helst spikningar nu när jag kört 600, kan min box redan vara omprogrammerad kanske? För nån backning av tändning har jag inte vad jag kan minnas, det är bara en rak kil. Fast jag kanske inte riktigt har det tränade örat för spikning än... ;)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
spikningar brukar man oftast inte höra på skotrar utan man ser det eller märker när det när de tär försent :) ja den måste vara omprogramerad men en större borr kräver mera tändning så det som är lagomt till 800 borde vara för högt på 600an men mkt annat spelat ochså it .. så du har det justerbarta vredet till tändningen ? det har bara min 600 mod -07 ..
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
spikningar brukar man oftast inte höra på skotrar utan man ser det eller märker när det när de tär försent :) ja den måste vara omprogramerad men en större borr kräver mera tändning så det som är lagomt till 800 borde vara för högt på 600an men mkt annat spelat ochså it .. så du har det justerbarta vredet till tändningen ? det har bara min 600 mod -07 ..
Det förklarar ju saken :) Det skulle ju faktiskt kunna förklara att kolvarna och cylindrarna var så sönderspikade på 600 grejjerna när jag köpte den. Är inte hundra säker på det dock eftersom kylkanalerna va fulla i packningsklister när jag tog isär den, så det skulle kunna va att den detonerat av värme. Vet inte om jag har något vred, vart skulle det sitta i så fall? Det jag vet är att tändkilen är rak så det är ingen backning där.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vilka kylkanaler var fulla med packningsklister ? i cylinder ? de ska inte vara ngt klister i cylinder och sätter man blir det lätt för mkt , jag tror inte det beror på det , det krävs i princip att man kör motorn torr på vatten och då brukar cylindrar bli ovala mm ... jag trodde du pratade om ett vred när du sa att tändningen stod på 0 :) men de var kilen .. vredet sitter bredvid ecun om man har det men den sotter bara på 440 440/600 mod
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
vilka kylkanaler var fulla med packningsklister ? i cylinder ? de ska inte vara ngt klister i cylinder och sätter man blir det lätt för mkt , jag tror inte det beror på det , det krävs i princip att man kör motorn torr på vatten och då brukar cylindrar bli ovala mm ... jag trodde du pratade om ett vred när du sa att tändningen stod på 0 :) men de var kilen .. vredet sitter bredvid ecun om man har det men den sotter bara på 440 440/600 mod
Ägaren innan mig hade lagt packningsklister på cylinderfotspackningen så kylkanalerna mellan block och cylinder var nästan helt igensatta. Dock hade den inte värmenypt, så den kanske fick nog kylning ändå. Jaha, ja jag menade att tändkilen inte är backad med någon grad. :) Men då kan det vara som du säger att anledningen till allt spikande på 600 sakerna som va när jag köpte den kan vara för att tändkurvan är för 800, dock tror jag inte den har spikat nu när jag kört den av det lilla jag sett genom utblåset. Men det återstår att se när jag tar isär den å ska på med 800 grejerna. Kan bränsletillsatser haft nån inverkan på det med spikningen förresten? Körde ju med tripak då jag hade en sån flaska skräpandes. För övrigt skickar jag iväg cylindrarna nu i veckan. :) Förresten, om man kollar på ena toppen där det spikats så är det farligt nära inre oringen till toppen. Det ser även ut som om det läckt där, gör det något? Håller på å spånar på det du sa om att få dom toppar jag har svarvade sen.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har märkte ingen skillnad alls då jag prövade trippak de spikade varken mer eller mindre , det är oerhört viktigt att inte förbrännniggaserna kommer i kontakt med oringen , då brinner den upp på sikt och motorn trycker ut kylarvätskan ...