Svenska Rev-XP 'mods'

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
camata var är ditt säkerhetstänk!?
handskar är ju hela skillnaden när man jobbar med farliga verktyg, du vet skruvmejslar, snöskotrar och vinkelslipar..
Menade på att allt är så rent att man inte behöver ha handskar...
Sen verkar det inte spela någon roll ifall man har slim-fit-handskar på sig eller ej? :biggrin1:
Gjorde någonting liknande, fast lite värre, (och med slim-fit på) kapade rakt på fingertoppen och nästan ned halva nageln. Ingen smärta, men chocken över att ha kapat i sig själv fick mig att spy, faktiskt.
(som kuriosa så borrade jag gips med 200 mm hålsåg för någon vecka sedan och var inte informerad om att den monsterborrsak jag lånat hade trasig momentspärr, och i helvete när hålsågen sög tag i gipset och jag hade hela maskinen på fulla varv (självklart hade jag klantat mig med spärren till "avtryckaren", så den gick för egen maskin... klant) med stor, tung hålsåg i famnen, likt ett babybarn med senap i arslet. "Tur" då var att jag hade vinterjacka på mig och att sågades av...)

Arbetar med slim-fit på mig dagarna i ända, så privat är de garanterat inte i vägen när man ska mecka.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
allihop, sorry om de blir OT med hansktjatet
Camata, men jadu jag vet precis vad du menar med illamåendet OCH hur de e att hålla i en maskin man tror man har koll på och så helt plötsligt spöar den skiten ur en, men men, de som inte dödar på en gång låter en oftast glömma saken att de hänt..

så nu folks on with the mods!!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Många byter skidor, är det verkligen så mycket bättre med slp eller c&a?
Pilot-skidorna i båda storlekar duger gott och väl.
Varför jag satte på SLP var helt enkelt för att jag hade ett par liggandes, och de vet jag fungerar.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Aah okej, men är som sagt många som byter, jag tycker piloterna var helt okej - har ju haft sämre åtminstone.
 
4

426H

Pilotskidorna är helt ok, fast man behöver sätta dit ett par extra styrstål som brp snålade in på när xp:n kom.
Dom flesta flyttar originalstålen till yttersidan och sätter dit ett par längre stål i mitten.
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
najs camata!
mattan tror jag itne du blir besviken på.. tycker det är svinbra fäste i xp summitens matta. det är ju en challenger extreme ski-doo har på sina maskiner fast med ski-doos mått.. 16", 80 shore och ski-doo hålen, samt 1-ply. kanonmatta.

vad menar du med skumfyllt styre?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
vad menar du med skumfyllt styre?
För att få en kontrollerbar karaktär på handtagsvärmarna.
Som det är just nu så är det gode mycket som behövs för att det ska värma, och då är det tokvarmt. Drar jag då ned så blir de i princip kalla.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Går att sätta krympslang på styret också. Sen fästa värmarna på de
Mycket möjligt, men det känns som massor av timmars arbete i sjön i jmfr. med att bara skicka in pipen i gummihandtagens hål och skumma till lite.
 
D

Daweasel

Jag har bara drevat ner min Renegade 800 2 kugg efter rekommendation. En massa garantijobb blev det på förstservicen... En grunka i mitten på sekundären hade sagt upp sig och smitit, drivaxeln och tankmätaren som BRP inte verkar kunna få att fungera.

I övrigt är den nästan kusligt soppasnål, min polare tankade 27 liter på sin MXZ 800 -03 efter en gemensam tur, jag fick i 13 liter!
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Jag har bara drevat ner min Renegade 800 2 kugg efter rekommendation. En massa garantijobb blev det på förstservicen... En grunka i mitten på sekundären hade sagt upp sig och smitit, drivaxeln och tankmätaren som BRP inte verkar kunna få att fungera.

I övrigt är den nästan kusligt soppasnål, min polare tankade 27 liter på sin MXZ 800 -03 efter en gemensam tur, jag fick i 13 liter!
Tycker inte min tar nå mycket soppa heller, vilket är sjukt skönt!

Det finns några tips angående tankmätaren! dels kan man vrida den lite i tanken å justera in den så den visar mer rätt, och en del har bytt säkringen och då har problemet löst sig!
kolla här!

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=25332
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
- 3A säkring till tankmätaren done
- Genomskinligt laminat på tunnel, bortplockade "sponsor"-dekaler done
- DJ v-kit done[/B]
- Epoxyfyllda motorkuddar done
- Bukskydd done
- Kollat upp vevens runout done, 0,06mm
- "Kraschkåpor" + huv done
- SLP PP done
- Plocka bort k-hämmare done
- Quickclickers done
- Racewerx clutch bracedone, fina grejor!
- XXXModRods 5-piece vent kit done, best bang for the buck!

- RS-stänklapp hemma
- VMI Tunnel Rack incl. LED-light hemma
- Fiskars Yxa 600 hemma
- Jerry can hemma

- 20T övredrev av förekommen anledning struntar jag nog i detta
- 55W Bi-xenon från VVME, när jag nu orkar ta det ur bilen blir nog inget, orkar inte riskera dyr elektronik

- Sjuhelvetes mätande och joxande för att få till clutch alignment
- Borr in lite fettnipplar
- Skumfylla styret

- Hårdare bakfjädrar awaiting delivery
- Summit backpack/tunnel bag awaiting delivery
- 2 gal. riser block bag awaiting delivery
- Ski-Doo spade awaiting delivery
- Fotstegsförstärkare, över och under awaiting delivery
- Fotstöd, längst bak awaiting delivery
- Ski-Doo handtagsskydd awaiting delivery
- Plastplatta för kylaren bak awaiting delivery
- Vindskydd för knäna awaiting delivery
- Blå torque stopper från RS awaiting delivery
Har dock beställt lite mer grejor, för alldeles för mycket pengar.
- Powder Keg och New Fuel Keg /VMI-racket kommer nog bli överflödigt
- Engine Tech Billet Thermostat Housing
- QRS Shim kit
- Och lite mer
 
Last edited: