Svenska skoterförare stoppas i Norge....

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Läste följande på SVT-text idag 17/1-2016:

"Tiotusentals norska skoteråkare färdas på den svenska sidan av gränsen, men när svenska snöskoterentisuaster vill bege sig till Norge är det stopp.
Norska myndigheter säger nej.

Norska myndigheter vill fortfarande inte godkänna svenska förarbevis på den norska sidan av gränsen, rapporterar
SR Ekot.

Det svenska näringsdaepartementet vill få till en öppen gränstrafik på båda sidorna och diskuterar nu med norska regeringen för att få till ett avtal.
Den svensk-norska snöskotertrafiken består av totalt ca 300 000 skotrar".

För jävligt om ni frågar mig! De kan minsann komma hit och busköra, men vi får inte gå över gränsen. Mjuknar inte de norska myndigheterna är det väl bara för oss att svara med samma mynt och kraftigt bötfälla och konfiskera norrbaggarnas maskiner när dom kommer hit.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Fast för de flesta kanske det inte är ett problem då man har körkort. Eller ? Min generation har inga förarbevis liksom. Talade förra våren med Länsman i Finnmark. Se till och ha körkort och hjälm med dig var beskedet.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja jag har själv inga problem då det är mycket länge sedan jag tog mitt B-kort. Men tiden går och de som tog körkort fr.o.m 1/1-2000 har haft korten i 16 år nu och är ca 34 år idag om de var 18 när det begav sig. - Så nog tror jag det är en betydande del som blir utestängda. Eller räcker det med ett svenskt B-kort i Norge oavsett när det är utfärdat, ex.vis utfärdat 2015? Kanske andra regler betr. kort där?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Japp, fr.o.m. 2015, tror jag det var, skulle norska staten överlåta till fylkena/kommunerna att tillåta åkning. Förr var det i princip tvärstopp för all åkning för alla utom samer och annat yrkesmässigt. Nu vill dom släppa loss och som det verkar, mest för att norska åkare ska kunna ta sig till svenska gränsen.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Att ta sig till Svenska gränsen i Kiruna kommun för åkare i Bardu Troms Skibotten är meningslöst. I princip allt norr om Torneträsk till Treriksröset är förbjudet för skoteråkare. Man kan ju skita i ett men så ser det ut här