Svetsa boggieskenor F6 -04.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Tjo!

Personen innan mig hade tydligen glömt att dra åt muttern som håller bulten genom främre boggiedämparen vilket resulterat i att bulten legat och skavt upp hålet så det blivit ordentligt mycket större.

Så, till frågan. Hade tänkt ta loss skenorna och be min farbror som är alusvetsare att fylla igen hålen och på samma gång förstärka skenorna. Nån som vet om det finns ritning/skiss på vart man ska borra upp dom nya hålen? Och mottager gärna tips på vart man ska svetsa förstärkningar på skenorna.

Såg även att det fanns två eller tre hål till bredvid det första där bulten nu sitter (hålet längst fram), vad händer om man byter till nåt av dom andra? Inser att vinkeln på boggiedämparen ändras men vilka egenskaper tappar/får man av det?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har inte din 04a förstärkningar org.? På mitten brukar det sitta en förstärkning på vardera sida som är bultad genom skenan. Dessa fanns på de flesta 03-04 och försvann helt efter 05
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Det har jag inte tänkt på, silly me, får kolla när jag är hemma hos skotern igen. Men har hört folk som svetsat på dom förstärkningar också.
 

Kolsta

Medlem
18 jan 2011
18
0
1
Söderhamn
sätt inte svetsen i skenorna, blir aldrig bra, fråga din farbror hur mycket materialet försvagas vid svetsning, men borra upp hålet/hålen, be din farbror tillverka en alu bussning och pressa i den i skenan, montera med en bricka som täcker bussningen, sitter inte förstärkningarna på, köp dom och bulta fast dom, svetsa inte.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Finns det nåt bra/snabbt sätt att loss skenorna utan att skruva loss hela boggien? Eller måste man ge sig på det?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jag svetsade mina skenor på min zr 580 138" man fick rikta dom lite då som slår sig på den sidan man svetsar. men bår att bocka tillbaka. sen ska inte aluminiumet tappa härdningen av det. då de är en legering i skenorna. bästa sättet att bli helt säker ar att ringa en större svetsfirma och fråga dom =)