Switchback assault fixas inför vintern

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Nu har man börjar ta isär skotern . De som ska göras är att montera burandt powder trac fotsteg . Montera nya kolvar . Byta alla lager i boggin . Byta slides och renovera dämpare sen lär de ju bli mer saker eftersom tiden går :p

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk
 

Attachments

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Efter många om och men så har de börjat hända lite saker på skotern :) jag har inte nitat fast fotsteget än då jag ska göra en distans till främre fästet först :)

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk
 

Attachments

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Har varit och pilla lite i garaget i dag också .. skotern börjar bli mer och mer ner plockad . Dämparen läker ganska mycke olja som man ser på bilden .. hoppas den går att renovera så de inte har gått sönder något . Hittade nå gamla stag från iq rr boggin , dom blev kanon att kapa distanser ur till burandt stegen :D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Attachments

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Är de någon som har montera burandt stegen på sin SWB som vill hjälpa mig med några funderingar jag har .. först tänker jag om man ska nita extra nitar vars ni har nitat då ? :) sen fotholksplåten hur moddade ni den för att passa bra ? :)
Och gör de stor skillnad om man "limmar" fotstegen mot chassiet också ? Kommer inte på namnet på de man brukar använda men ni fattar nog vad jag menar :p

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Är de någon som har montera burandt stegen på sin SWB som vill hjälpa mig med några funderingar jag har .. först tänker jag om man ska nita extra nitar vars ni har nitat då ? :) sen fotholksplåten hur moddade ni den för att passa bra ? :)
Och gör de stor skillnad om man "limmar" fotstegen mot chassiet också ? Kommer inte på namnet på de man brukar använda men ni fattar nog vad jag menar :p

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
jag satte extranitar lite här och var,det är dropbracket som inte går att nita riktigt som det är tänkt. fimpade holkarna i princip rakt och bockade lite, limmade inget. ska kolla till imorgon, minns inte riktigt hur jag gjorde. och skicka en bild på holkarn.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
jag satte extranitar lite här och var,det är dropbracket som inte går att nita riktigt som det är tänkt. fimpade holkarna i princip rakt och bockade lite, limmade inget. ska kolla till imorgon, minns inte riktigt hur jag gjorde. och skicka en bild på holkarn.
ja jag ser väl vars de blir mest lämpligt att sätta extra :)
okej de vore kanon ! släng bara upp några bilder här i tråden :)
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Varit i garaget i ett par timmar i dag också . Så nu sitter fotstegen där bara lite slipning runt stegen och nitning av buken kvar :) en kompis kom förbi med en nitpistol inför monteringen idag och jag kan ju bara säga att en nit pistol blir nog nästa investering i verktygsväg :p så smidigt och smärtfritt att använda en sån plus att den drar nog nitarna betydligt hårdare än vad man skulle klara själv :p fotholksplåtarna fick man klippa till ganska ordentligt med plåtsaxen för att dom skulle gå att få tillbaks igen :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Attachments

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
just de, bilder ville du ha ja. verkar ju ha gått bra ändå
ja de gick ganska bra faktiskt :p måste som sagt bara sätta mig med multislipen och nöta så alla kanter ser bra ut :)
Nitade du något i hålen från fotstegsförstärkaren ? alltså på tunneln ? jag funderar på att göra de men vet inte vad man ska ha för nitar då vanliga sticker ut och lär ta i mattan :S
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Tackar ! :)
Jo dom måste ju ha hört att dom flesta vill ha bättre fotsteg . Plus att de måste vara lättare att ha samma fotsteg på alla modeller :p
De var försänkt typ från ovansidan så nitarna inte stack upp så mycket efter man hade nitat dom :p sen är de snyggare att ha skallen uppåt :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Last edited:

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Idag har dremmeln fått arbeta ! Fick ge mig efter nån timmas slipande pga ryggvärk och slut slip papper eller vad man nu ska kalla de .. går inte fort då man ska försöka att behålla all svart färg kvar på fotstegen :p tur vintern är några veckor bort ;) vänster sidan 99% klar höger sida typ 60% max :p Glömde ju skriva i går att jag kapade till plåten bak på tunneln också , tycker den ser betydligt bättre ut kapad , men jag lämnade kvar 1.5-2 cm för att behålla lite styrka där bak , på några kompisars SWB har dom kapat bort allt ända in till tunneln om ni förstår och då har dom blivit mjuka bak och rulle åkning gjorde att chassiet böjde sig utåt på sidorna därbak då :p hur de blev på min syns på bilderna jag la ut i går :) en kompis slipar till för att få bort vassa kanten som blir efter man kapar på bilden :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Attachments

Last edited:

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Jag sitter och funderar på att lacka spindlarna och boggie skenorna men jag kan inte bestämma mig hur jag ska göra ..
Pulver lack kan jag fixa billigt men de känns som att de kommer bli skadat och fult fort . därför jag tvekar lite om jag ska göra de eller inte .. men eloxera eller hur de stavas .. är de dyrt och vars kan man göra de runt skellefteå -piteå trakten ? för de blir ju inte fult och tappar färg av stenskott osv :)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Mina pulverlackade skenor hade inte en skråma efter 2 säsonger , däremot spindlarna hade repor efter jag misshandlat dom mot sten men det var väl väntat , om du pulverlackar spindlarna så se till att det inte kommer färg i axelholken för det är ganska tight passning
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Mina pulverlackade skenor hade inte en skråma efter 2 säsonger , däremot spindlarna hade repor efter jag misshandlat dom mot sten men det var väl väntat , om du pulverlackar spindlarna så se till att det inte kommer färg i axelholken för det är ganska tight passning
okej de var ju bra att färgen höll så bra :) nä man får plugga den isf annars blir de jobbigt :p
 

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Tänkte också stoppa wössner kolvar i min maskin, har du hunnit montera dom? Tänkte om det är något speciellt att tänka på?
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Tänkte också stoppa wössner kolvar i min maskin, har du hunnit montera dom? Tänkte om det är något speciellt att tänka på?
nä jag har inte hunnit göra de än :p men en kompis beställde samtidigt som mig till hans 12as pro rmk och de var inga konstigheter att montera .. samma procedur som med alla andra olika kolv sorter :)
köp original cylinderfotspackning för den är i metall = bättre kvalité och den kostar bara ca200:- grenrörspackningen är dyrare än den tror de var ca 280:- och kolvbultslager gick på 250:- styck original men jag köpte på Motormekano i Skellefteå för 205:- styck ist :)
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
ingen som vet av något ställe som eloxerar runt Skellefteå eller Piteå och vad de kan kosta att eloxera spindlar och boggieskenor ? :)