Switchback Dragon 600 2008 matta?

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Jag har precis köpt en Polaris switchback dragon 600 2008.
Original 32 mm ripsaw matta sitter på. Tänkte byta ut mattan mot 38 eller 44 mm. Vad ska jag välja? Ripsaw, crosscountry, backcountry, ...? Hur ska jag dreva ner? Behöver variatorerna fixas? Dela gärna med dig av dina erfarenheter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Vilken drevning sitter i nu? Dom kom till sverige med ganska låg drevning från fabrik, (i alla fall 700 modellen med det är nog liknande), men alla maskiner skulle drevas upp innan leverans, är det gjort på din?

Billigast är en 44a från stenmarks med bombardiers orginalmönster, dom är ok men inte superbra. Ripsaw suger rakt av på allt utom på packad led och du byter väl inte till högkammat för att få bättre fäste där i första hand? Camoplasts gamla challengermönster lever väl vidare i nån variant på crosscountrymattan tror jag. Challengern var suverän så då borde ju crosscountryn vara bra också.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Vilken drevning sitter i nu? Dom kom till sverige med ganska låg drevning från fabrik, (i alla fall 700 modellen med det är nog liknande), men alla maskiner skulle drevas upp innan leverans, är det gjort på din?

Billigast är en 44a från stenmarks med bombardiers orginalmönster, dom är ok men inte superbra. Ripsaw suger rakt av på allt utom på packad led och du byter väl inte till högkammat för att få bättre fäste där i första hand? Camoplasts gamla challengermönster lever väl vidare i nån variant på crosscountrymattan tror jag. Challengern var suverän så då borde ju crosscountryn vara bra också.
Challenger och Cross-Country 38mm är samma matta. Jag tycker du ska köpa antingen en sån eller en Back-Country 44mm. Inte BRP mattan där, den håller så dåligt. Samt så tycker jag att Back-Countryn är mycket bättre. Kör med en sån på edge'n nu. Min kusin kör med en vit fjäder i sin dragon 600 och den är jävligt rapp, ~5000rpm i tillslag och jag tror inte han behövde byta vikter.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Har bytt matta idag.
- 44mm Camoplast Back Country
- Ny primär fjäder, Team 165-327 (vit)
- Original drevning 22-39
- Original helix 56-42
- Tillslag 4300 rpm

Håller tummarna att denna setup funkar. Vi får väl se sen när snön kommer.
Vilken setup har du i din Switchback dragon 600 08? Vore kul att höra andras erfarenheter.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
hmm börjar tveka på drevningen ... ska man byta till 21 eller 20 på en gång kanske? nån som har gjort det?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Har detta på min Switchback 600 -06

44 matta

20/41 drevning och det verka lovande. Måste känna i den riktiga snön innan jag kan utala mig riktigt.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Har bytt matta idag.
- 44mm Camoplast Back Country
- Ny primär fjäder, Team 165-327 (vit)
- Original drevning 22-39
- Original helix 56-42
- Tillslag 4300 rpm

Håller tummarna att denna setup funkar. Vi får väl se sen när snön kommer.
Vilken setup har du i din Switchback dragon 600 08? Vore kul att höra andras erfarenheter.
Shit, denna setup funkar inte.... Körde mina 10 första mil på denna maskin i Ramundberget igår. Den varvar som max bara 7800. Maxvarvet på mätaren var 8450 innan jag nollade den. Så den ska absolut varva lite till. Hur mycket varvar din som max? Jag funderar på en hårdare primärfjäder eller drevning. Har du haft samma erfarenhet? Snälla dela med dig om tips. Hårdare primärfjäder eller dreva ner ....
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Skulle nog satsa på 21-40 drevning istället.. Har samma fjäder som dej i min D8 sp och 4300 i tillslag, drevning 23-40, 38 mm matta och min varvar som den ska, blev dock mkt rappare från botten.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Shit, denna setup funkar inte.... Körde mina 10 första mil på denna maskin i Ramundberget igår. Den varvar som max bara 7800. Maxvarvet på mätaren var 8450 innan jag nollade den. Så den ska absolut varva lite till. Hur mycket varvar din som max? Jag funderar på en hårdare primärfjäder eller drevning. Har du haft samma erfarenhet? Snälla dela med dig om tips. Hårdare primärfjäder eller dreva ner ....
Då har jag testat igen:
21/41 drevning
primär fjäder, Team 165-327 (vit)
Varvar 7800, samma varv som med original drevning 22/39.....

21/41 drevning
Original fjäder (svart med grön prick)
Varvar 7900, yes nu börjar det hända nåt

Den känns betydligt rappare med drevningen i alla fall. Men det fattas forfarande lite varv.

Nästa steg blir troligtvis att byta till en hårdare fjäder i sekundären.

Vilket labbande det blir, men snart så borde den gå som den ska.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Detta är inte lätt ....
Har också provat med 160-260 svart/vit sekundär fjäder. Resultatet är 7800 -7900 varv.

Efter att ha testat många fjäder kombinationer så satt jag i 10-62 vikter. Den varvar då 8100 med:
primärfjäder, Team silver 165-344
sekundärfjäder, Team svart/vit 160-260

8100 är väl ok då spec. säger 8250 +/- 200 rpm.

Ska testa vidare i morgon med original sekundär fjäder.

En anna sak är ju också att den ska orka i tungt före.. Inte lätt o testa det när det nu är -20 grader

Hittade precis nu lite intressant läsning.....
"...max rpm of 7800 rpm where the 600 CFI4 engine produces max hp..."
se: http://sgc-sleditor.blogspot.com/2009/12/600-rush-early-season-report-months-of.html

Är det någon som läst den dynotech rapporten eller kanske rentav har den tillgänglig ....
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Nu verkar maskinen gå som den ska:

*21/41 drevning
*165/344 primärfjäder, team silver
*140/240 sekundärfjäder team röd/svart (original)
*10-62 vikter
*44 camoplast backcountry matta
*Champion RN57YCC tändstift
*tillslag 4200
*maxvarv 8050
*Den har gått 140 mil

men .... den verkar dra för mycket soppa :push:

Jag köpte en ny rem 3211122 och körde in den igår. 7 mil väldigt lungt på hårda leder. Inget pumpande osv. Testade maxvarv vid 2 tillfällen på en tjärn. (300 meter full gas). Den ville ha 2.5 liter/mil. Det måste vara nått fel!

Någon som haft samma problem?
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Att polaris är dryg på bränsle även med cfi är ingen nyhet, dock var det i överkant för en 600.. min 800 drar runt 2,2-2,3 och uppåt vid ledkörning, betydligt mer när man skottar puder :)
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
ja.. det känns som lite i överkant.

Jag har försökt forska vidare. Enligt två polaris återförsäljare så ska man koppla ihop den svarta-blå kabeln med den rosa (vid sekundären) för att inte maskinen ska tro det är etanol i soppan. Den ska då gå snålare. En tredje återförsäljare säger att de kablarna inte har någon funktion på 600'an.. Ja vad ska man tro.

På 700 cfi-4 08 så är det glasklart. In med den senasta mappen o koppla ihop kablarna. Till 600 CFI-4 08 så finns det ingen ny mapp och ingen instruktion som säger att kablarna ska kopplas ihop om man kör vanlig soppa. Är det någon som bestämt VET hur det ligger till med detta?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Det sitter en liten tejplapp ovanför insuget som förmodligen är gul på din maskin, den anger vilken mappning som skall vara programmerad. Det går att programmera in den röda mappningen om man vill ha ner förbrukningen men givetvis med viss risk att den går för snålt vid viss typ av körning!
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
på min sitter det en gul lapp.

Varit ute idag och kört 6 mil med kablarna ihopkopplade. Den ville ha 2.8 liter /mil och 1.5% olja. Hårda leder, normal körning.

På tisdag ska den in till en Polaris åf så de får kolla igenom den! Nåt galet är det...

Kan ju nämna att vår Ski-Doo GTX 550f ville ha 1.7 liter/mil idag på samma körning...
 
D

Draken

Varit ute idag och kört 6 mil med kablarna ihopkopplade. Den ville ha 2.8 liter /mil och 1.5% olja. Hårda leder, normal körning.

På tisdag ska den in till en Polaris åf så de får kolla igenom den! Nåt galet är det...
Åh fii fan va låg oljeförbrukning,90% av 600orna brukar ta för mycket olja!!
Låter som den är nedjusterad!

Min förra dragon swb 600 tog 1.8-1.9l/mil och 4,5% olja innan den justerades,och runt 3% efter justering!
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Har varit hos Polaris åf idag.
TPS'en hade felaktiga värden. Det var 0.723. Nu är den justerad till 0.698
Den är också omprogrammerad med samma mappning. Inga andra fel enl. programmvaran han kollade med. Givaren i luftburken för tryck (höjd) och temp är också uppmätt. Gissa vad .... maskinen gör nu 8150 rpm och svarar bättre än förut :) Soppa förbrukning ska jag testa till helgen. Hoppas verkligen att även den är bättre nu med en TPS som är rätt inställd. Vi får väl se.
 

_pesan_

Välkänd medlem
5 nov 2006
124
3
18
Överkalix
Jag har liknande problem med min SB 600cfi -08 precis nu, har monterat vit team primär fjäder, en något hårdare sekundär samt drevat den 20-39 (orginal 22-39). Back Country 44mm matta.
Min varvar som mest 7950rpm +-50rpm, kanske måste få min skoter till verkstan för koll av TPS:en jag också.... annars kanske det funkar att dreva tillbaka till orginal??
Kan även nämna att jag har kört skotern på 1,6l/mil ledkörning med allt orginal, mycket nöjd med den förbrukningen!
 
Last edited:

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Jag har liknande problem med min SB 600cfi -08 precis nu, har monterat vit team primär fjäder, en något hårdare sekundär samt drevat den 20-39 (orginal 22-39). Back Country 44mm matta.
Min varvar som mest 7950rpm +-50rpm, kanske måste få min skoter till verkstan för koll av TPS:en jag också.... annars kanske det funkar att dreva tillbaka till orginal??
Kan även nämna att jag har kört skotern på 1,6l/mil ledkörning med allt orginal, mycket nöjd med den förbrukningen!
Spännande....
Ja kolla TPS'en. Det skadar inte. Min maskin började varva först när jag satt i 62gr. vikter. Det spelade ingen roll vilka pri-sek fjädrar jag satt i. Jag fick den inte o varva. Men dessa tester var innan TPS justeringen...

Nu när man sitter med facit i hand så skulle då jag ha börjat med TPS'en En annan sak jag märkt är att pipan måste bli riktigt varm innan jag får maxvarv. Den ligger på ca 100 rpm under max med "halv-varm" pipa.

Fortsätt gärna och skriv om hur det går och vilka prylar du stoppar i variatorerna. Det blir intressant att jämföra. 1.6 l/mil låter ju helt suveränt, men din gamla setup.
 

_pesan_

Välkänd medlem
5 nov 2006
124
3
18
Överkalix
Har testat lite bättre nu.. den ligger på 8000rpm då jag trycker fullgas från stillastående, men när jag nästan var hemma igen så började den gå på "1,5" cylinder på fullgas...??:hmmmm: försvann sedan igen... ska köra mer under kvällen och se om detta fenomen kommer igen?