SX 600 -97 Köpråd & info?

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Hej! Tittade på en Yamaha SX 600 -97:a idag. Verkade bra skick. Satt en fin 32 mm matta på den. Har aldrig testat Yamaha tidigare. Hur är motorn? Driftsäker? Någon som haft en sådan?

Kända fel eller annat på dem? Något ni tycker jag ska titta närmare på/uppmärksamma? Skriv all info ni bara vet! Uppskattas mycket.

Öhlins fram såg jag. Såg att den var riktigt låg. Går den bra i lössnö? Kom gärna med tips vad jag ska titta på i motorväg, variator i allmänt osv.
Har inte så stor erfaranhet av skotrar heller.

Mvh
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Det enda dåliga jag hört om motorn är att yttre vevaxeltätningarna brukar krångla. 700:n är dock roligare.

Öhlinare är standard fram på 600 -97.

Dom är inte kända för att vara bäst i lössnön direkt. Om du köper en så försök få tag i justerbara kontrollstag (sk. transfer rods) till boggien eller en AC-boggie om du känner för att bygga om lite mer.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Är det en trippel eller en twin?
Satt lite olika på de äldre modellerna. Du bör kolla främre svingen på boggien (lätt att spricka).
Är det en trippel så är motorn jätte behaglig, lite hästar tycker vissa men det medför en driftsäkerhet framför alla andra. Sen de fjuttiga 99hk driver på rätt bra endå.
Men som sagt, ifall du endå är ute o köpa ny sattsa på en 700cc, mycket mer potentsial när det gäller trimmning.

Några "måsten":
V-kitt
Nerdrevning
Matta minst 32mm
Tranfer rods (beroende på din körstil dock)
Reedspacers
Förstärkning av chassie (om du hoppar o sånt)

Annars är det en kanon skoter som fungerar i ur o skur.
Finns många fina ute till BRA priser nu!

//Rasmus
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Holmgren är det den yamahan från älvsbyn på blocket så är det min gamla. Kanske var du som ringde igår och ville veta info av mig?

Bytte bort den för att den var för låg&hade kylarna under fotstegen, man fick vara rädd hela tiden när man körde i skog & på okörd led så man inte smäller sönder dom i någon sten.
Gick inge vidare i lössnö/flö vatten.
Motorn behövde jag inte skruva i något under den tid jag hade men dock körde jag endast 2-3 veckor med den.

med 32mm så skotta mattan på rätt bra.

Öhlinarna fram skulle behövas kollas upp och möjligen renoveras lite, dom var rätt slut

mer kommer jag inte på nu.
 

jockemeec

Aktiv medlem
20 jan 2008
96
0
6
Arjeplog
har en kompis som har en 700 jävligt slitstark och mycket ös i motorn men den är lår och går som ett as i snön
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Är det en trippel eller en twin?
Satt lite olika på de äldre modellerna. Du bör kolla främre svingen på boggien (lätt att spricka).
Är det en trippel så är motorn jätte behaglig, lite hästar tycker vissa men det medför en driftsäkerhet framför alla andra. Sen de fjuttiga 99hk driver på rätt bra endå.
Men som sagt, ifall du endå är ute o köpa ny sattsa på en 700cc, mycket mer potentsial när det gäller trimmning.
Det är en twin. Hade inte tänkt trimma eller något sådant. Ska titta idag igen på den, möjligt att jag köper. Vi får se.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det är en twin. Hade inte tänkt trimma eller något sådant. Ska titta idag igen på den, möjligt att jag köper. Vi får se.
Okej, då ska jag inte yttra mig om motorn.
Men kolla främre svingen i boggien, samt nedre fästet på boggie dämapren fram. Sen kolla det vanliga. sitter oljesticka på dom, kolla hur oljan ser ut o att det inte är några spån där i!

//Rasmus
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Hej igen! Det blev alltså en Yamaha V-max SX 600 som min andra skoter och första Yamaha... Köptes för 17 500 kr, får hoppas det var ett helt ok köp? Tyckte den såg bra ut och gick bra. Felet var att hastighetsmätarn inte fungerade just nu. Sedan lite vissel från variatorn eftersom remmen nog är fel typ.

Har inte hunnit testa köra så mycket ännu dock.