Sx 700 -97

mikuni

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Gällivare
Hej jag funderar om jag måste byta kolvar på min sx700 -97a, det går bra men har gått kring 1000 mil

Tacksam för svar
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
om den har bra komp på alla 3 och går bra utan slammer eller andra missljud är det bara att köra,om skotern är välskött och har fått tid på sig att bli varm INNAN den fått smaka stålet(och ingen lekt med förgasarbestyckningen)så kan den gå många mil till.
det du kommer att märka till slut är att kolvspelet blir för stort(slammer)och då kan kolvarna till slut spricka och i värsta fall lossna bitar ur.
om du trivs bra med maskinen i övrigt så kan det iofs vara värt att ta isär motorn-mäta kolvspel,byta kolvar(om det behövs),kolvbultar,vevstakslager(lilla) bara för din egen sinnesfrids skull:D .
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
mikuni skrev:
Hej jag funderar om jag måste byta kolvar på min sx700 -97a, det går bra men har gått kring 1000 mil

Tacksam för svar
Det tror jag inte.. jag vet dom som har kört över 3000 mil utan att ha gjort nåt alls med sx motorn. Men jag kan tänka mig att man bör byta kolvringarna till slut eventuellt men går maskinen bra och det är full ork i den samt inget skrammel så skulle inte jag skruva upp motorn ännu i a f.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
mikuni skrev:
Ok men det är då inte så stor risk att den skär?, motorn börjar låta illa eller?
När kolvarna börjar bli glapp så får man oftast ett tickande ljud på tomgången så om du inte har det så är det lungt.
Sen kan ju allt hända men låter motorn fint så är det i regel alldrig nån fara.