sx500-r !?

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
hade en lynx enduro 600 01a förra vintern som jag inte fick å dra mer än 2,2l milen hur mycket jag än gasade. så jag tycker att din 500 borde dra minder om det är som det ska. det vanligaste problemet brukar nog vara bestyckningen. ett hett tips är att lämna in skotern på M performance i mora på bromsnings så sätter dom i perfekta munstycken åt dig.
 

Seb

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Nykarleby Finland
Jag tror faktiskt inte att det är fel munstycken i den...När jag köpte den ifjol gick den otroligt dåligt,jag hade då den på service där dom renoverade variatorn,och böt munstycken,man kan säga att det var ett proffs som gjorde det,så han borde ju ha lagt rätt munstycken(antar att han lade original)...jag ställde ner gasnålarna ett steg igår (låsbrickan på det högsta läget av dom tre möjliga + att det var två plast brickor under låsbrickan)

Har inte hunnit prova hur den går riktigt ännu...Visst skall tändstiften vara kaffe-bruna när det är rätt blandning?

Det underliga med den är att den går vädigt bra fast den har hög bränsle förbrukning
 

Seb

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Nykarleby Finland
Nu har jag kollat munstycken,det var:

Huvudmunstycke # 150

Lågfart # 40

Huvudmunstycket är väl original men lågfart är lite mindr,är väl 45 original...men ännu väldigt hög bränsle förbrukning...Jag har kollat allt nu i förgasarna,allt är i sin ordning,har även kollat bladventilerna som också var i bra skick...Nu har jag ingen aning om varför den tar så mycket soppa,den är ju körd ca:5000 km

Jag vore väldigt tacksam om nån hade några tips...
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Men fattar ni inte?? Just den skotern tar ca 2.5 liter..De e allmänt känt att yamahas 700cc tar mindre soppa...
 
H

Halvliter

Som sagt, kolla att avgassystemet inte läcker. Du ser om det har runnit på cylindrarna under grenröret, eller om det är sotigt kring någon av de två skarvarna (efter grenröret och mellan pipa-slutburk. Min drack mer pga ett läckande avgassystem.

Hur ser stiften ut på den?
 

Seb

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Nykarleby Finland
Stiften ser nog någorlunda bra ut,jag tycker att dom är lite för svarta imellanåt...visst ska dom vara ljusbruna när det är rätt blandning?

Jag har också provat att ställa ner gasnålen ett steg men den fick på nått vis en orolig tomgång och även högre,vågade inte köra så jag lade tillbaka till det mittersta av de tre stegen...jag har gjort allt nu för att få ner förbrukningen,putsat förgasarna kollat luftlådan,munstycken även blad-ventilerna men allt tycks vara i sin ordning...