Tänd fel?

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Efter en tids körning på låga varv började skotern bluddra fruktansvärt mycket. Då blev den orkeslös och orkade inte driva fram på fullgas, stod bara still och rök ganska mycket. Släpper jag gasen så dör den, men startar igen men samma problem kvarstår. Håller jag däremot högre hastigheter så går den "bra" men topphastigheten har minskat.
Kan det vara tändspolen?
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Nu vet jag inte om din Lynx har en oljepump eller om den är blandningssmord.
Om en blandingssmord motor kör länge i tomgång eller med låga varv, och du har för hög oljeinblandning i bensinen, så kan du få samma problemer.
Har du redan kollat ​​dina tändstift?
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Det är oljepump och jag har bytt tändstift utan resultat.

Boost III: Jag kan aldrig tro att den har skurit...eller vad räknar du som skurit? Den spinner ju jättefint på tomgång och går bra på högre varv, plus att det är värt att nämna att den går bättre då den har fått stå ett tag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Ok du skrev att den stannade om du släppte gasen vilket jag trodde var att den gick tungt. Ta gärna ett kompprov ändå.

Men om den går då den stått ett tag så lär det vara statorn som gett upp. Ohm mät statorn.
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Har tagit ett kompprov nu och den visar 8,5 på variatorsidan och 9 på mag sidan. Nån som vet hur många kg en rotax 583 ska ligga på? Pratade med den lokala verkstaden och dom trodde inte att det va statorn eftersom den går då länge jag håller fart. De trodde att nån förgasare flödade...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Komprovet är bra , hur mycket det ska vara kan ingen svara på det beror på hur varm motorn är och hur många drag du gjort på varje cylinder. Det gäller ha full gas och bägge stiften ur samt dra lika hårt och lika många ggr på varje cylinder.

Om den går sålänge du har gas och stannar om du släpper ner till tomg kan det vara skräp i lågfatsmunstyckena.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Har glömt att nämna att den går bra när den är kall
Ja, så gäller det: "Motorn få antingen för mycket bensin eller för lite luft."
Om motorn får tillräcklig luft, så kan det vara, att bensintrycket är för högt, att flottören är för hög, att munstycken är för stora eller kanske står nålen för hög?
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Hubbe: vad menar du med att bensintrycket är för högt?
Jag bytte munstycken till mindre storlek i början på vintern och den har gått bra fram till nu, och nålen har jag aldrig rört. Så jag förstår inte hur det skulle kunna bero på detta.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har skotern gått som den ska förut så lägger Jag en slant på att en Förgasarrengörning gör susen! Kompen brukar ligga i dom siffrorna.
Hur som får skotern din mer bensin än luft i förhållande till den optimala bränsleblandningen.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hubbe: vad menar du med att bensintrycket är för högt?
Jag bytte munstycken till mindre storlek i början på vintern och den har gått bra fram till nu, och nålen har jag aldrig rört. Så jag förstår inte hur det skulle kunna bero på detta.
Jag har listat de felmöjligheter när en motor går för rika (bluddra). Jag vet inte vilken typ bränslepumpe du har på din motor. Förgasarmotorer har vanligtvis 0,2 bar bensintryck.
Är trycket för högt, så stiger flottörnivån och motorn går för fett (bluddra).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Ja choken kan ha fastnad eller så läker inkommande nålventil vid flotör på någon av förgasarna. En membranpump kan inte ge för högt bränsletryck.

Rengör nålventilerna med tandkräm eller fin ventilinslipnings pasta på en öron topps. Rotera toppsen i nålsätet,,se till att å bort all tandkräm när du är klar.

Jag tror du har mikuni vm rundtrottel förgasare och på dem går det ta lös flotörmunstycket. Ta lös det och blås även bakvägen med 8 bars tryckluft så allt skräp åker ut bakom nålventil.