Tänd.inst 98 okt,Pro-X 440?

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Tjoflöjt! Jo, det är så här att på min Polaris Pro-X 440 -01 kan man välja mellan två lägen på nyckeln "92okt" samt "110okt".

Sen finns det även en låda på oljetanken med en justerratt som man kan välja mellan följande lägen: |A| |B| |C| |D| |E| |F| |G|


A= +3
B= +2
C= +1
D= 0
E= -2
F= -3
G= -4

+ = Mer förtändning (vassare)
- = Mindre förtänding (snällare)


Nu till problemet: Jag vill ha tändningen optimalt/korrekt inställd till 98 oktanigt bränsle. Har jag nyckeln på "92okt" läget är det ju överdrivet snäll förtänding, vill ju liksom ha optimerat till 98 oktan.
Har jag nyckeln på 110 okt läget blir det för vass förtändning och bränslet klarar inte av värmen m.m utan självantänds, spikar, detonerar (ja, kärt barn har många namn).


Så nu undrar jag, vilket läge ska jag ha på nyckeln + lådan för att det ska bli optimalt/korrekt för 98 oktanigt bränsle?

Min teori är att det fungerar såhär:(inte grundat på nått egentligen, bara logiskt tänkande)

Har man nyckeln på 92okt och justerratten på läge D (0) blir det exakt 92 oktan. Har man nyckeln på 110okt och D (0) blir det exakt 110 oktan,, MEN har man nyckeln på 92okt och justerratten på läge B (+2) t.ex., då blir det ju vassare förtänding alltså borde det vara nått över 92 oktan, osv osv, förstår ni hur jag tänker?

I handboken står det iaf att man ska ha justerratten på läge D och nyckeln på 92oktan om man kör på 92 oktanigt bränsle.


Men så förbannat själviska kan väl endå inte grabbarna i USA varit, finns ju andra bränslen än deras svindyra race soppa och fotogen klassiga skit handelssoppa... så måste ju gå att justera?


Nu vill jag _INTE_ ha nån som gissar hittan dittan. Ni måste inte svara, utan vill ha ett KORREKT svar ifrån en som KAN.

Extremt tacksam för svar! (TITTA HIT NU POLARISGURUS!!)

Mvh!
 
Last edited:

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
Testa dig fram olika mellan maskiner! Börja på lite förtänding (92 okt) läget sen vrider du uppåt tills den börjar gå sämre då vrider du tillbaka ett snäpp då kommer den gå hårdast! :p
 

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
Som sagt det är individuellt maskin från maskin den kan lika gärna nypa om du kör som någon anna kör.
 

Holmen75

Ny medlem
22 okt 2006
4
0
1
Amerikas 92 oktan motsvara vår 98 oktan. De mäter bara på annat sätt (precis som med allt annat).

Sök lite på nätet om detta får du se. Jag citerar från Wikipedia:
"In the US, octane ratings in fuels can vary between 86-87 AKI (91-92 RON) for regular, through 89-90 (94-95) for mid-grade (European Premium), up to 90-94 (RON 95-99) for premium unleaded or E10 (Super in Europe)"
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Väcker en gammal tråd till liv.

Har en Pro-X 440 -03 som jag undrar lite över den där lilla dosan med ratt på.
Vad står den på när den är "original"?

Vad kostar en handbok till en sådan maskin? Finns kanske att hämta hem på internet?
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Har för mej att det ska vara F org.. Men kan kolla upp det, tror banne mej jag har kvar min bok till 440 motorn, kan läsa vad som står där och skriva av lite kanske.. :)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det skulle vara grymt.

Ingen aning om vad en bok brakar lös på om man vill köpa en?

Känns ju inte som att den är vidare billig.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
E ska den stå på org med 98 oktans toppar (92 octane USA)..
Jag har en massa papper, instruktionsöcker osv men jag vet inte vad de går på om man köper dom nya.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Åf kan ta hem om dom vill, men polaris handlaren jag var till "kunde" inte.. Priset visste han iallafall, runt 600 spännisar till en pro x2