Så tändningskurvan blir alltså annorlunda om den står på prem istället för reg? Vad blir skillnaden? Har kört på reg halva vintern nu. Skotern har matat avgasknallar som fan, kanske beror på detta?Peggan skrev:Ska stå på prem. o lampan i instrumentet ska lysa "prem only" Detta sköter tändningen.
Det sa dom inte på Motorhuset i Östersund där sa dom att den ska stå på on reg. onprem sa dom stälde om tädningen så den ska gå bra på soppan dom kör på i USA.Peggan skrev:Ska stå på prem. o lampan i instrumentet ska lysa "prem only" Detta sköter tändningen.
Som jag har förstått det (och är 99.99% säker på att det är så) så har du rätt.henkew skrev:Jag är rätt säker på att du ska ha den i premium-läget.
Som jag fattat det så ändras tändningen i regular-läget så att man kan köra på sämre soppa (lägre oktantal), vilket dom tydligen har i USA.
Även vår 95-oktan anses som fin-soppa så vi i Sverige kan alltid köra på "PREM".
Rätta mig gärna om jag missuppfattat nått...