Tändningsläge på polaris? (nyckel)

evo

Medlem
10 feb 2005
38
0
1
Har det någon betydelse i vilket läge nyckeln står i på en -01 polaris? Det finns ju 3 lägen= off, on(prem), och on(reg). är det tändningen som ställs om eller?
 

evo

Medlem
10 feb 2005
38
0
1
Peggan skrev:
Ska stå på prem. o lampan i instrumentet ska lysa "prem only" Detta sköter tändningen.
Så tändningskurvan blir alltså annorlunda om den står på prem istället för reg? Vad blir skillnaden? Har kört på reg halva vintern nu. Skotern har matat avgasknallar som fan, kanske beror på detta?
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Peggan skrev:
Ska stå på prem. o lampan i instrumentet ska lysa "prem only" Detta sköter tändningen.
Det sa dom inte på Motorhuset i Östersund där sa dom att den ska stå på on reg. onprem sa dom stälde om tädningen så den ska gå bra på soppan dom kör på i USA.

Så jag har hela tiden kört på on reg
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Prem

Jag är rätt säker på att du ska ha den i premium-läget.

Som jag fattat det så ändras tändningen i regular-läget så att man kan köra på sämre soppa (lägre oktantal), vilket dom tydligen har i USA.
Även vår 95-oktan anses som fin-soppa så vi i Sverige kan alltid köra på "PREM".

Rätta mig gärna om jag missuppfattat nått...
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
henkew skrev:
Jag är rätt säker på att du ska ha den i premium-läget.

Som jag fattat det så ändras tändningen i regular-läget så att man kan köra på sämre soppa (lägre oktantal), vilket dom tydligen har i USA.
Även vår 95-oktan anses som fin-soppa så vi i Sverige kan alltid köra på "PREM".

Rätta mig gärna om jag missuppfattat nått...
Som jag har förstått det (och är 99.99% säker på att det är så) så har du rätt.
Sämre soppa = USA = reg.
Bättre soppa (allt i sve. 95 el. 98) = SWE = Prem.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jajustdeja, då så!

Men hur är det med oktantalen i USA jämfört med här i Sverige?
Skiljer det inte på något sätt så att t.ex. 87 oktan i USA motsvarar ett högre värde med våra mått mätt, hur stor är i.s.f. skillnaden?
 

evo

Medlem
10 feb 2005
38
0
1
Då drar man alltså slutsatsen att skotern går mycke bättre med nyckeln i prem läget!
 

evo

Medlem
10 feb 2005
38
0
1
Vart ska man kika om lampan "prem only" inte lyser?? Tvivlar ju på att det är själva lampan som är trasig.