tändstift till wilcat efi 95

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
hej, jag har en wildcat med tändstiftsproblem.
den verkar slå igen(döda)stiften lite för ofta.
vad ska jag ha för stift???
kör nu med br9eya då verkar den gå bra men i handboken står det br9es,
kan de va nån fara för motorn med br9eya??
vad är skillnaden på stiften??
tacksam för svar
 

Åke

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Hallå.Jag har en wildcat touring 700 efi 95:a å den kör jag med br9eya..funkar hur bra som helst
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Skillnaden är att -EYA och -EV har tunnare elektroder av något dyrt och bra material (platina kanske), medan -ES har stål i sidoelektroden och koppar i mittelektroden.

Men om en viss motor är känsligare för sotiga tändstift än den borde vara, så kan felet egentligen vara att du får för låg tändenergi av någon anledning.
En möjlighet är avbrott i tändkablar eller ev. störningsskyddsmotstånd i tändhattarna. Prova att ohmmäta mellan bägge tändhattarna! Det bör vara 10-20 kohm och inte ändra sig om man böjer på kablarna eller knackar på tändhattarna. En sak till är att om det finns motstånd i tändhattarna, så bör man ha tändstift utan motstånd (B9E...), utan motstånd i tändhattarna använder man stift med motstånd(BR9E...).
Det kan naturligtvis också vara problem på primärsidan, t ex glapp i någon spole på tändplattan, dålig kontakt i något kontaktdon (speciellt anslutningarna mellan tändspole och CDI). Tändspole eller CDI-enhet av piratmärke kan också spöka.

Prova om dina "igenslagna" stift funkar bra i en annan motor! I så fall vet du att det är ett problem någon annanstans i tändsystemet.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Titta här!
Mvh:Bola.....

http://www.sparkplugs.com/results_appOther.asp?otherMotiveID=28623&mfid=1
 

catt

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Det var förövrigt på det sätt jag märkte att minn statorspole var fel.
Det blev många sura stift och många blästringar ifjol.
Var väldigt högt motstånd på ena lindningen
Då det är en 900 trepipa somm gjärna vill bli sur så har det funkat klanderfrit hitils efter ommlindning.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Min surar stiften också om man är för snabb på att köra iväg.

Jag har provat alla möjliga stift.
Jag tycker inte BR9EYA är bättre än BR9ES.Men nu har jag gått ned i värmetal till BR8ES.

Det gör att stiftet hinner bli hett fortare och släcks inte under chokefasen.

Men låt motorn gå på tomgång tills den går ned i varv (chokat färdigt). Och om den stått länge, kör med upplyft boggie innan du drar iväg.

Dessutom är skall man sätta nya stift då motorn är het. Nya stift är som känsligast då dom är nya.