Tändstift

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
............Jag kollade i en prislista över NGK stift idag, jag fann ett stift som hette "B9EV" som kostade 168:- styck! Jag undrar bara, vad f-n är det för special?!?!
 

Raider

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
uyjtyui

EV är med smal mittelektrod för enligt dom själva "mer fullständig förbränning".
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
happ....

ok, men 160 spänn för ett stift!! när ett "vanligt" kostar runt 30!? Är det någon här som har provat det här stiftet??
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...

...Bosch hade några liknande stift förut som jag provade i en bil (Skoda '83) för många år sen. De höll ca 500 mil, sen var elektroderna nästan bortbrända. Motorn blev svårstartad och misstände vid segdragning.
Vanliga NGK-stift höll åtminstone 4000 mil i den motorn!

Så min åsikt är att specialtändstift mest bara finns till för att se om det går att lura någon att betala bra för dem...
 

Raider

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Jag..

Jag har liknande stift dvs med den tunna mitt elektroden. Fast det är denso och inte ngk. Dom kostade typ 100 kr/styck och fungerar alldeles utmärkt hittills. Fast om det är värt 100 kr/st kan jag inte utalla mig om än. Men en sak står klart: denso gör fan så mycket bättre stift än ngk. Packningarna är mycket bättre och de kurkar inte lika lätt som ngks. Satte nya br9es och körde 500 meter, sen blev det en twin av min trippel. Satte tillbaka mina "vanliga" (inte tunn mittelektrod) denso stift som använts under hela förra säsongen och den gick felfritt igen. Köp denso stift helt enkelt! (kostar inte mer heller).
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
B9EV

Testade EV stift på en RD 125 för några år sen det vart mycket bättre tomgångs och lågvarvs egenskaper men livslängden vart mycket kortare än med ett vanligt ngk stift. Om man har problem med igensurade stift kan det helt klart vara ide att testa kostar förvisso lite pengar men funkar det så är det ju värt det.
 

Raider

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Ja

Våran lokala skoterhandlare säljer denso. Dom hette förut nippon denso och jag har kört med dom i min cross också. Efter mina erfarenheter så är dom mycket bättre. Köp och prova! Fungerar dom lika bra som för mig kommer du inte bli besviken!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...

Jag har varit med om ojämn kvalitet på Denso-stift, det är inte helt ovanligt att isolatorn spricker mitt inne i muttern så att man får överslag till jord inne i sprickan i stället för i gnistgapet. Eller också är de känsligare för ovarsam behandling (för hård åtdragning eller att man drar snett och får brytkrafter på isolatorn) än andra stift. Men man kan nog säga att om ett Denso-stift håller en vecka så funkar det bra sen.
 

Raider

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Visst

Visst.. jag har bara haft 2 set Denso till min 3 cylindriga maskin. Kanske har jag fått bra exemplar om det du säger torbjorn stämmer. Men jag tycker NGK har dålig kvalitet överlag (och det är åtskilliga gånger jag köpt NGK, både till min cross och skoter)
 

Lynx_Racing

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Gällivare turkiet
Racing stift

B8ES är universal stift som man använder till bilar och allt, men B8EG och EV är racing stift som har den lilla elektroden och den har mycket längre hållbarhet, det märkte jag till crossen för med vanliga ES stift så hände det att jag bara kom några meter med, men med EG så går den hur bra som helst.
jag ska då köpa ett par EG till skoter och testa.