tändstiftsbyte jaguar z1

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Då var det ju värre.
Kollat lite mera i mina gömmor och fått fram följande info.
Luftburken måste tydligen bort, å för att få bort den måste tanken undan, å för att få bort den måste dynan väck.
Verkar vara en del meckande för att komma till stiften.

Kanske har något nått knep på allt detta?
Jag har själv alldrig meckat med en sån maskin.
 

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Som jag uppfattat gör man på detta vis:
1. Ta bort instrumentpanel/ruta.
2. Ta bort dyna.
3. Ta bort tank.
4. Ta bort luftburk.
Nu kommer du åt tändstiften!

Pies of a cake :nuts:
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
man ska altså se till att man har bra stift innan man åker ut...låter inte kul att byta ute på fält.
 

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Kollade med Serviceverkstan och det går att komma åt stiften utan att lossa tanken. Inget man behöver göra varje dag men servicevänligt är det inte!
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Fy f-a asså!!!

Konstruktörerna på Arctic har verkligen tänkt till nu va???:eek:

Hängt upp ett par tändstift - fritt svävande i luften - och sedan byggt en skoter så tight det går runt dessa... :yuck:
 

tompaj

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
46
dalarna
jaha då var vekligheten ikapp en. eftersom min skoter skulle in på service så ringde jag och kollade priset på byte, det kostade en slant för montaget och stiften typ 370 kr /st. och utförandet var följande, som en parantes kan jag säga att det är HELT OMÖJLIGT att komma åt sitfen utan att ta bort tank, luftburken på en 08:a.
Arbetet utfördes på aktoriserad verkstad och jag var med vid arbetet och smålog hela tiden hur j...la dumt byggt allting var. en 2.delat luftburk för ca 50kr exktra hade löst alla probelm enkelt men tydligen ville inte arctics ingenjörer ha det så..

arbetsgång:

1. demontera dynan
2, demontera styrhuven inkl lyktglas mm
3 släpp skruvar mm på tanken så den blir lös,
4, ta bort fästjärnen som håller tanken upp till infästningen för styret
5. släpp på fästplattan som håller styret på plats
6, skjut tanken bakåt ca 10 cm ( kräver en del våld och pillatt få bakåt) det är trångt med soppapumpen mm mot järnen så var försiktig.
7, bruka en aning våld och vilja för att få loss luftburken ( den ska helt bort),
8. sim sala bim där kommer stiften jättefint med skruvade tändhattar mm .
9. byt stiften som vanligt och hoppas på det bästa
10 återmotera alla i omvänd ordning ( kräver även det en del våld med luftburken)

det tar tid så bli inte irriterad!!!1

fy fan så jävla dum konstruktion, se ALLTID till att varmköra järnet innan ni åker ut och har ni taskigt batteri nöt inte och hoppas att den snart tänder, det enda som händer är att stiften pajar och ovanstående måste göras.

lycka till och nu till näta gång har man lärt sig återigen den dyra vägen men va fan,,,

kör hårt!!
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
tändstifts byte borde väl vara inkluderat i jobbet vid service?
vad kostar en service?