Tänk snälla tänk!

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Hej på er.
Jag bor i ett vanligt villakvarter där några ungdomar kör som tokar för att ta sig ut till skoterleden. Jag själv är ett stort skoterfreak men eftersom jag har barn känns det inte speciellt trevligt när några tonårsmonster dundrar fram på vanliga vägar. Vi har fått ta dom i örat några gånger.
Hur det kommer att sluta? Förmodligen med en polisanmälan av nån som inte står ut till slut. Och insändare i lokaltidningarna.
Det är så j-vla synd att det finns puckon som förstör för andra. Det lär ju inte bli färre förbud i framtiden, och jag kan faktiskt förstå att vissa människor hatar skotrar.
Jag skulle inte kunna överleva en vinter utan min skoter.
Men det finns vissa regler som jag tycker man ska följa:
1) Om ni måste åka på väg/gångväg för att ta er till en led - smyyyg fram.
2) Om ni ska korsa en väg, vänta några sekunder extra, släpp hellre förbi några bilar istället för att dundra över så att bilarna måste bromsa.
3) Lämna alltid företräde till alla - även ute på skoterlederna. Oavsett om det är nån som går, åker skidor, rider häst, rastar hunden eller kaninen eller vad sjutton som helst.
4) Vid möte med gående, skidåkare m.fl, sakta ner, sväng av och vinka gärna. Då kan man få ett leende tillbaka istället för ett långfinger i luften.

Jag lovar att ryktet skulle bli bättre om man kunde följa dessa enkla tips. Jag har sett alltför många respektlösa snorungar på vägar och leder. Man kan leka Janne Tapio när ingen ser på.
Om alla visar hänsyn och dessutom inte kör på förbjudna områden kommer skoterkörningen accepteras av fler och vi slipper förbud. Tänk på att det är skoterförbud i Norge, många kämpar för det även i Sverige i framtiden. Det är så synd att några få gräver gravar åt oss allihop.
Nu hoppas vi på snö, sol och en vinter utan olyckor.
Tack för ordet.

PS!
Skaffa flytoverall och isdubbar. Jag var med när en kompis åkte (skridskor) genom isen. En skräckupplevelse jag aldrig glömmer. Utan isdubbar hade han varit död. Sedan dess kör jag aldrig utan dubbar och flytoverall.
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
42
Ludvika
Kan inte säga annat än att jag håller med dig i dessa punkter!
Bra skrivet dessutom!

//Jesper
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
mil skrev:
Jag lovar att ryktet skulle bli bättre om man kunde följa dessa enkla tips. Jag har sett alltför många respektlösa snorungar på vägar och leder. Man kan leka Janne Tapio när ingen ser på.
Men! Det är vl inte nå' kul! Då ser ju ingen så TUFF man är!
Klart att man måste rejsa framför näsan på folk! Hur ska man annars kunna immpa?
Och passera aldrig en väg utan att lämna en snöksakad som sprutar över hela vägen!
BÖR ju göras när det kommer en bil,så dom ser vilken fruktansvärd effekt man har i phazern! :rolleyes: :(
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Håkan K. skrev:
Men! Det är vl inte nå' kul! Då ser ju ingen så TUFF man är!
Klart att man måste rejsa framför näsan på folk! Hur ska man annars kunna immpa?
Och passera aldrig en väg utan att lämna en snöksakad som sprutar över hela vägen!
BÖR ju göras när det kommer en bil,så dom ser vilken fruktansvärd effekt man har i phazern! :rolleyes: :(
:D Måste vara så dom tänker... Vilka miffon...
 
E

Ej medlem/Inloggad

Faaan va bra skrivet !!!
Har irriterat mig på detta i åratal.
vissa dårar förstör för alla.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Jo,så är det.
Om en motorcyklist bär sej åt som en idiot så är det knappast nån risk att motorcyklar blir totalförbjudna,men när det gäller snöskotrar är det annorlunda.
Vi får finnas "på nåder" tills vidare,med hot om att bli kriminella när som helst verkar det som.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Bra inlägg "mil"

alla dessa skoter huliganer gör nog inte detta av illvilja mot varesig oss skoter frälsta
eller almänheten i övrigt de tänker helt enkelt inte på att det väcker irritation att
de fäller fullt efter vägar ,leder ,skidspår,åkrar etc

det har hänt att man mött någon lirare i en skymd kurva som kört alldeles för fort
och bara turen räddade situationen.

Men här bör tilläggas att jag blev vittne när min vän körde förbi en "skoter hatare"
på skidor PÅ MARKERAD SKOTERLED han försökte sticka staven i ryggen på min vän!!???:mad:
trots att vi körde av spåret ca 1,5 meter på sidan av å vi körde inte fort 10-20 kmh
vi körde för övrigt inte fort innan heller så någon anledning att vara arg förelåg inte.

Jag höll ut något mer effer att ha bestämt mej för att inte köra över fanskapet !:eek:

så mycke skit får vi pga att en del bränner säkringar bara de ser en skoter tyvärr:-/

:) skoter folk Tänk

:mad: anti skoterfolk Tänk
 
E

Ej medlem/Inloggad

Skicka en insändare till tidningen det vore kanon, inte för jag har det problemet men jag förstår dom som tycker det är jobbigt.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Helt rätt

Jag tycker vi som föröker tänka lite på konsekvenserna av att vårat beteende alltid i slutändan drabbar oss själva borde ryta till och höras lite mer.
Säg åt "ligisterna" när dom beter sig dumt och be dom tänka efter vem som
är förloraren i slutändan.
Jag tror ju att den stora majoriteten ändå föröker visa hänsyn men
skriv mer inlägg i debatter och hörs så att "ligisterna" drar åt sig öronen lite.

Jag gillar sådana här inlägg.
Fortsätt höras för vi vill ju alla ha frihet för skotern.
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Kanon

Helt underbart skrivet men tycker att den borde publiceras i någon tidning eller liknande så det syns att inte alla skoteråkare kör som dårar och tycker det är ok.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Ej medlem/Inloggad skrev:
Jag tycker vi som föröker tänka lite på konsekvenserna av att vårat beteende alltid i slutändan drabbar oss själva borde ryta till och höras lite mer.
Jag tror inte att "ryta till" är rätt sätt att lösa sånt här, de som kör som galningar på olämpliga ställen blir då troligen bara irriterade och kommer att köra ännu värre i protest.
Försök med "vi är på samma sida"-tekniken istället:
"- Försök att ta det lite lugnare så att inte dom andra får något att klaga på!"
"- Vi ska inte ge dom ännu en anledning att förstöra för oss skoteråkare!"

Tja, vi har inte direkt några problem häromkring så jag vet inte om det funkar men jag tror absolut att det är bättre än att skrika och hötta med näven...
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
henkew skrev:
Jag tror inte att "ryta till" är rätt sätt att lösa sånt här, de som kör som galningar på olämpliga ställen blir då troligen bara irriterade och kommer att köra ännu värre i protest.
Försök med "vi är på samma sida"-tekniken istället:
"- Försök att ta det lite lugnare så att inte dom andra får något att klaga på!"
"- Vi ska inte ge dom ännu en anledning att förstöra för oss skoteråkare!"

Tja, vi har inte direkt några problem häromkring så jag vet inte om det funkar men jag tror absolut att det är bättre än att skrika och hötta med näven...
Jävligt bra poäng Henke!
Men det är inte så lätt när man ser nån idiot bära sej hjärndött åt! Man hettar ju!

Jag kan säga att jag inte var så len i rösten när jag härom året kom körandes på sjön,och en 12-åring och hans kompisar gick och slet upp och kastade bort dom ruskor jag och ett par polare satt ut efter hela sjön ett par veckor tidigare! Det var ju inte riktig tanken med att man satt ut dom,att några ung*****r skulle ha nått att kasta runt hela sjön!
Man kan säga att killen fattade ganska omgående vad jag menade,och gick och hämtade tillbaka ruskorna! ;)

Det är väldigt synd att ett rötägg syns så tydligt bland 100 skötsamma skoteråkare!
Så länge man sköter sej tänker inte folk på att vi finns. Det är först när nån missköter sej vi får uppmärksamhet. :(