tänkte byta motorolja?

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Kan inget om Artic Cat. Vet inte om Artic Cat har 4 taktare? Men min Yamaha RS Venture har jag en 4 takts motor och den fungerar som en vanlig bilmotor och därför byter jag olja även i motorn och jag köär Helsyntetisk Yamalub 0W/30
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
jag förstår allt du beskrev förutom "Den var det bara att dra i bulten och gänga ner den tills variatorn släppte med en smäll, gick smidigare än jag trodde." bulten sitter väll i en massiv stav som sitter på vevaxeln? så om man skruvar i en skruv å drar i den så händer det väl ingenting???
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Kan inget om Artic Cat. Vet inte om Artic Cat har 4 taktare? Men min Yamaha RS Venture har jag en 4 takts motor och den fungerar som en vanlig bilmotor och därför byter jag olja även i motorn och jag köär Helsyntetisk Yamalub 0W/30
Som du kan se av det svar som gavs två minuter efter att tråden skapades så handlar det här om en tvåtaktsmotor.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
jag förstår allt du beskrev förutom "Den var det bara att dra i bulten och gänga ner den tills variatorn släppte med en smäll, gick smidigare än jag trodde." bulten sitter väll i en massiv stav som sitter på vevaxeln? så om man skruvar i en skruv å drar i den så händer det väl ingenting???
Det han beskrev var att fylla skruvhålet med vätska och sedan skruva i skruven. Skruven kan då inte skruvas i i sin helhet eftersom oljan är i vägen. Till slut pressas variatorn av konan.
Det är alltså i själva variatorn man gängar i skruven, inte i skruvhålet där skruven som du tagit lös satt.
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
Det han beskrev var att fylla skruvhålet med vätska och sedan skruva i skruven. Skruven kan då inte skruvas i i sin helhet eftersom oljan är i vägen. Till slut pressas variatorn av konan.
Det är alltså i själva variatorn man gängar i skruven, inte i skruvhålet där skruven som du tagit lös satt.

vart i variatorn ska man skruva i den då? hittar inget alls faktist, bara det långa skruven jag redan tagit lös för att kunna dra av variatorn!
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
vart i variatorn ska man skruva i den då? hittar inget alls faktist, bara det långa skruven jag redan tagit lös för att kunna dra av variatorn!
nu var jag ute och kollade igen, och nu förstår jag vad ni menar!

är 9/16 UNF rätt gänga? måste isåfall få fixa fram en sån!
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
nu var jag ute och kollade igen, och nu förstår jag vad ni menar!

är 9/16 UNF rätt gänga? måste isåfall få fixa fram en sån!
Är 9/16 UNF, letade runt innan jag kom på att åka till Ford verkstaden, Ford har ju mycket amerikanska gängor, så där gick det bra att hitta :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
haha, försöka bryta lös variatorn med kofot och gummiklubba... då är man ute på djupt vatten!
Köp en avdragare kostar 2-300kr så slipper du förstöra någe mer om skadan inte redan är gjord.
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
bor i uddevalla och från här har jag nog 20 mil till närmaste verkstad! för det finns inga som har snöskotrar här nere! jag är inte dum och förstår nog att man inte ska bryta så in åt helvette! jag tog i lite försiktigt och försökte slå lite försiktigt på kanterna men en gummi klubba! märkte direkt att det inte hände nått större! och ingen skada är gjord! trodde faktist inte att den skulle sitta så in åt helvette! ska få tag i en 9/16 unf bult idag!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vi får väll hoppas att veven och variator är rak fortfarande;)

men hur som helst så är olja i variatorhålet och en passande bullt skonsammaste sättet att ta lös en variator.
även om man har en avdragare så kan man lätt försöra något.
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
vi får väll hoppas att veven och variator är rak fortfarande;)

men hur som helst så är olja i variatorhålet och en passande bullt skonsammaste sättet att ta lös en variator.
även om man har en avdragare så kan man lätt försöra något.


tror allt gick bra! har fått av variatorn nu, och det small som fan när den komm!

nu undrar jag hur ni fått av den stora mitt muttern? 36 blocknyckel passar med för tjockt gods för att gå i bott, och jag vil ju inte runda muttern!

sen undrar jag hur mycket glapp den ska vara i variatorn? min glappar nog 4-5mm om man lägger den ner på skivan och andvänder bägge händerna på var sin sida och vickar på den!

ser även ut som att det sitter en bussning eller ett lager på själva axeln på variatorn! jag undrar om man måste byta den då det är glapp! för jag såg på bengansmotor så var det bara:
6 brickor
6 PUCKAR
3 pinnar

3 rullar

i repsatsen står även att det är till comet är det var jag har eller? zrt 800 -95
 
Last edited:

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Stora muttern sitter med loctite, med en djup 36 hylsa och värme skall det gå att få loss den. Glappet och resten kan jag inte säga något om, tyvärr.
 

guzzor

Medlem
4 dec 2010
44
0
1
Stora muttern sitter med loctite, med en djup 36 hylsa och värme skall det gå att få loss den. Glappet och resten kan jag inte säga något om, tyvärr.

ok vet nån annan hur det är med rep satserna? måste man byta bussning eller lagret som sitter på axeln i variatorn?