Tärnafjällen

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Kan ju bara konstatera att går det igenom förlorar de turistintäkter. Garanterat att norrmän väljer andra ställen i större utsträckning och för mig som har lika långt till fjällen var jag än väljer att åka så blir det andra ställen man väljer istället. Man åker ju dit för friåkningen. Vem åker till fjällen för att följa leder, det kan man göra vid kusten lika gärna. Skoterturister är en köpstark grupp, äter gärna ute och hyr stugor under lågsäsong(för skidorter).

De får säkert fina leder, men i stort undrar jag om de tjänar på det.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag håller med, inte betalar jag en förmögenhet för att åka på leder, som troligtvis kommer vara lika sönderkörda som på andra ställen där belastningen är hård. Nä, då åker man helt enkelt till ett annat ställe, och ett annat boende... Jag vet, åkte 700 mil bil förra vintern för att åka 120 mil skoter...
 

Strigo

Välkänd medlem
18 aug 2004
118
0
6
de är åt helvete det där... men jag tror inte det är nåt att oroa sig för,,, de där har vart på tal länge!!
 
E

Ej medlem/Inloggad

det förstör ju hela nöjet med skoter här uppe
 

jopen

Medlem
18 apr 2005
34
0
1
Det blir ju absolut att åka längre norrut, högre upp i Sverige!

Eller att det inte blir nått av det!
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Enbart för "Dollarturister"

jopen skrev:
Alla har väl läst artiklarna

http://www.vk.se/redaktion/nyheter/sidor/index.html

Nöjesåkare styrs till betalleder.

Vad tycker ni?
Betalleder är skräddargjort för dom turister som egentligen inte har någon större skoterbakgrund, t.ex människor som flyger upp från kontinenten hit till Snön och Vidderna i norra Sverige.
Denna grupp (Skoter-?)Människor trivs att åka ut med en skoterguide i en grupp.
Dom känner sig då säkra, får se vildmark ! behöver aldrig riskera att köra fast, detta är faktiskt ett stort personligt nederlag om så sker.
Dessa får sannolikt ett stort utbyte av sin, förmodligen första skotertur.

Men dom flesta i den genuine skaran av skoteråkaren, som säkert alla på detta forum tillhör, upplever ju garanterat att man får ett sämre utbyte av sin skotertur, med att enbart ligga och köra på 6 meter breda leder, utan att kunna svänga av från leden.
Denna grupp är ju på dom flesta håll ännu i majoritet.

Så egentligen borde det kanske vara så att varje enskild kommun själva skulle få göra en bedömmning på vad för skoterturister som man vill ha som gäster. Ta man då ett beslut om reglerområdena så får man själv ta konsekvenserna av detta beslut.
Som t.ex. mera lagöverträdelser, genom att många inte skulle bry sig om förbudsområdena, betala ledavgifter mm..
Men säkert skulle man också förlora sin dragningskraft på skoterturisterna från närområdet, som sannolikt skulle välja en grannkommun utan dessa betalområden. I detta fall så tror jag att många av dessa skoterturister skulle välja att besöka Arjeplogsfjällen istället.

Därför tror jag att den kommun som kan lösa problemet med ledfinasieringen och erbjuda bra leder och fortfarande ha kvar den fria åkningen är en vinnare.

Men det största problemet är ju om varenda kommun inte inser detta, utan kopierar varandras ideer om förbudsområden.
Och då har vi väl "Den slutgiltiga lösningen på skoter-problemet" som skoterhatarna garanterat skulle jubla över.
 
Last edited: