täta bensintank

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Tidigare ägare har lyckats med konstycket att skjuta fast dynöverdraget på min zr 440 så att det läcker från tandken där stiften suttit då de har börjat att rosta lite. det jag funderar på är att jag har tänkt att bränna ihop de små hålen med en lödkolv men först hade jag tänkt att man kunde fylla de små hålen med nåt som tätar och som tål bensin, Vad kan man använda till nåt sådant????????????
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag gjorde samma misstag på min ZR 580.

Då var det kris så jag tog bara gammal tvål (inte flytande, utan sån man får på "hotell" i små förpackningar typ, sk "hård tvål" och juckade in i hålet.

Funkade hur bra som heslt, och jag brydde mig inte om att fixa det på mkt mkt länge. Och sedan när jag fick för mig att fixa det, så tvättade jag, ruggade och sprutade i / på hålet. Sen skrapade jag bort det "överflödiga".

Och det funkar ännu (40 mil senare)

Men annars om de är brådis, så ta tvål. Det funkar kanonbra. Jag har kört med det fortfarande om jag inte hade varit tvungen att ta bort tanken pga kylarna, då fixade jag det på samma gång.

Men mitt tips. TVÅL!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Som jag sa, har du bråttomt använd tvål. Annars gunkar svart silikon bra.

Och inte tvål i tanken. Under tanken läker det antar jag, så ta loss tanken, sedan tar du en såndär "hård tvål" och gnuggar på hålet.

En av dom få saker som bensin inte löser är tvål. Så sålänge det inte är massa vatten i tanken så är det lungt.

Och då kanske många veinar om snö, men tror inte att snön trycker inte sig sådär under tanekn, för att sedan pressa upp sig i hålet. För de funake då på min.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
mins inte nu, men på den tiden man gick i skola (NO) fick man lära sig en del.

Bland annat vad tvål innehållet, och att bensin inte kan lösa upp det .

Har gjort det på både skotern och quaden=)