Tätningsmassa till blockhalvorna

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
På alla motorer jag skruvat ihop så försöker jag lägga en så tunn sträng som möjligt med tätningsmassa på ena blockhalvan. Detta för att motverka att det ska bli överflöd som trycker in i motorn och vevhuset när man skruvar ihop blocket. När man sedan vänder upp motorn och tittar in genom cylinderöppningarna brukar man likt förbannat se att det trycker in lite tätningsmassa i vevhuset. Spelar detta någon roll? I så fall hur fan lyckas man få ihop motorn utan att lite tätningsmassa trycker in i motorn?

För övrigt testade jag tätningsmassan Plastic Padding Gasket nu på sista motorn jag skruvade ihop.

Vad har ni för erfarenheter gällande tätningsmassor samt vilket tillväga gångs sätt använder ni er av när ni skruvar ihop era motorer?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Vet inte om jag kan skriva på detta forum snart , kan säkert bli något på hopp att det jag skriver är väldigt onödigt och över kurs .

Men jag gör ett försök ! . en tun sträng ? , vad menar du med det ? . man skall inte lägga tjockt , utan tryck ut som du gör , och blöt fingret lite och stryk ut tätnings massan med fingret , det skall vara ett tunt tunt tunt lager bara , det räcker och blir tätt , du slipper en massa tätningsklister som trycks in i vevhuset .

Vilken massa ? , den du använder är säker bra och det fins en uppsjö utav bra klister , så det är lite utav smaksak , bara den är anpassad för det man skall göra .
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ja jag trycker ut en jättetunn sträng längs blocket och runt skruvhålen, hur ska jag förklara bättre? Tydligen blir det lite för mycket och bästa är kanske som du säger att sedan ta fingret och stryka ut det jättetunt och ta bort lite överflöd.

Men om det tryckt in lite tätningsmassa i vevhuset spelar det någon större roll!? Känns nästan ofrånkomligt än hur tunt man stryker ut tätningsmassan.


Vet inte om jag kan skriva på detta forum snart , kan säkert bli något på hopp att det jag skriver är väldigt onödigt och över kurs .

Men jag gör ett försök ! . en tun sträng ? , vad menar du med det ? . man skall inte lägga tjockt , utan tryck ut som du gör , och blöt fingret lite och stryk ut tätnings massan med fingret , det skall vara ett tunt tunt tunt lager bara , det räcker och blir tätt , du slipper en massa tätningsklister som trycks in i vevhuset .

Vilken massa ? , den du använder är säker bra och det fins en uppsjö utav bra klister , så det är lite utav smaksak , bara den är anpassad för det man skall göra .
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Jag bara funderade om du tryckte ut ur tuben , eller strök ut det oxå , men för att få så tunt som möjligt så stryk ut det med fingret så blir det bra , sen slipper du mycket överflöd som trycks in i vevhuset .

Limmet skall ju bara täta små små ojämnheter som kan finas , inte fungera som en papp packning *s* .

Det som blir överflöd i blocket gör inget , du kan ta bort det värsta , men resterande som lossnar följer med avgaserna ut ..
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Det var såhär jag gjorde, taget ur skotermanualen. Strängen var dock en tredjedel så tjock mot för den där. Nästa gång kommer jag göra likadant men sedan dra till det med fingret och ta bort överflödet. Tack för hjälpen.



Jag bara funderade om du tryckte ut ur tuben , eller strök ut det oxå , men för att få så tunt som möjligt så stryk ut det med fingret så blir det bra , sen slipper du mycket överflöd som trycks in i vevhuset .

Limmet skall ju bara täta små små ojämnheter som kan finas , inte fungera som en papp packning *s* .

Det som blir överflöd i blocket gör inget , du kan ta bort det värsta , men resterande som lossnar följer med avgaserna ut ..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Jag brukar smeta ut massan med fingret så tunt det bara går på båda sidorna. Men då menar jag verligen tunt... Vad det är för tätningsmassa spelar mindre roll bara den är anpassad för ändamålet, men kör inte med såndär tätnings tjära eller vad det nu är.. Utan den brukar oftast vara silikonbaserad.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Har limat bra många block och provat några olika tätnings lim .
Bland annat från Biltema , till det så kallade super limet som Roys Roys använder . inget jag kommer använda mer .
Vissa torkar fort , en del är kladdig , så det fins många typer och många man kan reta sig på då man håller på att skruvar.

Det jag använder och troligen alldrig kommer byta ut är Arctic Cats Hig Temp Sealant , 0636-069 .

Lättanvänt , bibehåller smidigheten och torkar inte igen fort då man strykit ut det , använder det även till att täta avgas systemet i skarvarna , så det är det bästa jag använt , och som sagt troligen inte kommer byta ut mot något annat .
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Vad kostar den? Köper du hos Artic Cat återförsäljare?

Har limat bra många block och provat några olika tätnings lim .
Bland annat från Biltema , till det så kallade super limet som Roys Roys använder . inget jag kommer använda mer .
Vissa torkar fort , en del är kladdig , så det fins många typer och många man kan reta sig på då man håller på att skruvar.

Det jag använder och troligen alldrig kommer byta ut är Arctic Cats Hig Temp Sealant , 0636-069 .

Lättanvänt , bibehåller smidigheten och torkar inte igen fort då man strykit ut det , använder det även till att täta avgas systemet i skarvarna , så det är det bästa jag använt , och som sagt troligen inte kommer byta ut mot något annat .
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Har limat bra många block och provat några olika tätnings lim .

Det jag använder och troligen alldrig kommer byta ut är Arctic Cats Hig Temp Sealant , 0636-069 .

Lättanvänt , bibehåller smidigheten och torkar inte igen fort då man strykit ut det , använder det även till att täta avgas systemet i skarvarna , så det är det bästa jag använt , och som sagt troligen inte kommer byta ut mot något annat .
kör du utan fibertätning till avgassystemet när du använder massan till att täta där emellan?
eller sätter du den ändå för att vara säker på att det inte finns läkage?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Har bara använt den i skarvar utan så kallad fibertätning.minsta läkage tar mer effekt än vissa tror.
Men den går nog att använda med fibertätningar oxå om man har svårt att få tätt där.
Det funkar i alla fall jättebra till att täta avgas systemen oxå.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Har hunnit ha isär ett flertal motorer under åren jag haft skotrar och har nästan alltid använt vanligt packlim, VersalHem Prime Seal för att få ihop halvorna, finns på Swedol bland annat och inte speciellt dyr för 69:- heller. Går bra till cylinderfotspackningar, har använt det också till blockhalvorna i en Everest 340 motor och senast i en Suzuki 500 Spirit motor med mycket goda resultat, tål -55 till +225 grader ungefär.
Men när jag gjorde detsamma med min 640 motor när jag satte ihop den första gången i sommar så tröck den iväg packningen så den fick komma isär igen, varför den inte höll vet jag inte.
Sen testade jag använde Plastic Padding "create a gasket" när jag satte ihop blockhalvorna på 640:n, köppte från OK macken för 109:- men det höll ju inte första vändan, hade väll inte vart tillräckligt noga med att rengöra ytorna, och helst ska man ju inte starta motorn samma kväll heller kanske... Men den ska till och med hålla för att täta hydraulcylindrar och hydraulpumpar o.s.v så det var garanterat mitt eget fel att packningen gav efter.