Tömma motor på kylvätska.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Hur tömmer man bäst kylvätska i en Axys för kolvbyte? Alltså jag vill ta reda på glykolen och återandvända och inte ha den i hela buken på skotern, verkstadsgolvet eller i vevhuset. Hur brukar ni göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Oj de blir svårt att få till för man måste lossa slangen fram långt ner från vattenpumphusets ingång för att de inte ska rinna in kylvatten ner i vevhuset när man lossa cylindrarna.
De ska va att du rycker lös den slangen från expansionskärlet istället och fipplar in en annan mindre slang i kylarslangen som du trycker in så långt att de tar stopp i vattenpumphuset som är lägsta punkt. Men då måste du ha sugpump. Och när du liks måste ha sugpump så suger du ur kylvätskan ur expansionskärlet ocks innan du drar lös feta slangen till vattenpumphuset.
Om du ska återanvända glykolen så sila den för de är alltid skräp i kylsystemet.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ja jag satt å tänkte att man kanske kunde andvända pumpen jag har till båten för att pumpa olja ur motorn. Är en smal plast slang man för ner där oljestickan ska vara. Tänkte om det fanns nått smartare sätt som en dum en som jag inte tänkt på🙂🙄
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Ja jag satt å tänkte att man kanske kunde andvända pumpen jag har till båten för att pumpa olja ur motorn. Är en smal plast slang man för ner där oljestickan ska vara. Tänkte om det fanns nått smartare sätt som en dum en som jag inte tänkt på🙂🙄
Den pumpen funkar bra men då lär de bli oljeblandad kylvatten om inte pumpen är kliniskt ren. Om maskinen inte har bytt kylvätska på 3 år och de inte är longlife glykol så ska den bytas i vilket fall. De är inte säkert Polaris kostat på Longlife glykol. Och om du byter så köp gärna longlife för de klarar 6 år innan den tappar anti rost/ärga motstånd.Vanlig billigast möjliga glykol står bara emot rost/ärga i 3 år, men den tappar inte frysmotståndet på 10-20 år ens.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jag har inte den blekaste aning om vad det är för glykol i skotern, mer än att det ser ut som om hulken har pissat ut den, neongrön så den måste vara stark å fin😎 och pumpen har jag en i reserv som sproljans ny så inget olja i den👍
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Brukar vara svårt att återanvända glykolen som sagt, iom att lägsta punkten sitter lite dåligt till i det syftet, men prova gärna att pumpa ur från expansionskärlet för allt du får ut är ju bara ett plus? Fördel om du nyper slangarna från tunnelkylaren ordentligt så att vattnet därifrån stannar kvar.
Polaris har en egen färg på sin glykol, mekonomen har en gul som är blandbar med den
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Man kan pumpa ur så mycket det går ur expantionskärlet man kan även sticka ner slangen i botten så långt det går då kommer man i nivå en bit under toppen. Lossa toppen och stick ner sugröret ner mot pumpen då får man ut så man kan lyfta cylindern utan att det rinner ner kylarvätska i vevhuset.
 
Reactions: Ante79